Track & trace

Uit een YouTube-filmpje van Thijme dat hij deelt op DoedatZelf blijkt dat via instellingen van locatievoorzieningen een knop staat met ‘veelbezochte locaties’. Als je dit aan hebt staan, bewaart Apple waar je gaat en staat.

Omdat de optie zo ver binnen de instellingen verstopt zit, zijn lang niet alle iPhone-gebruikers op de hoogte van deze mogelijkheden van Apple om gebruikers te bespieden. Als je de functie eenmaal gevonden hebt, kun je ‘m uitzetten. 

Alles bij de bron; Nieuws

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en de verzekeringsmaatschappijen zijn voorstander van de integratie van een zwarte doos in alle voertuigen in ons land. Die zwarte doos zou dan het rijgedrag en de snelheid van de weggebruikers opmeten en doorsturen naar de verzekering.

In de Verenigde Staten is al 96 procent van de voertuigen met een zwarte doos uitgerust. Ook het Verenigd Koninkrijk en Italië hebben al stappen naar een algemene invoering van het systeem gezet. Volgens Benoît Godart van het BIVV kan het technisch gezien alvast wel. "Vroeger gaf het wel problemen, maar vandaag de dag kan dit perfect ingevoerd worden. De enige horde is dat de verzekeringsmaatschappijen een akkoord moeten vinden met de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer." Het dossier ligt momenteel dus nog niet op tafel van de privacycommissie.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]

 

 

 

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil de gegevens van passagiers in ons land opslaan. Dat heeft hij gezegd in de kamercommissie waar de verijdelde aanslag op de Thalys tien dagen geleden werd besproken.
 
Op Europees vlak wordt er druk gewerkt aan een PNR-systeem (passenger name record). De Europese wetgeving richt zich op de verwerking van de gegevens van vliegtuigpassagiers, maar Jambon wil in België een stap verder gaan, door de gegevens van alle passagiers, dus ook die van reizigers op internationale treinverbindingen, te registreren. Jambon wil het PNR-systeem in eigen land bovendien uitbreiden naar verbindingen binnen de Schengenzone. Over enkele weken al hoopt minister Jambon zijn eigen wetsontwerp klaar te hebben.
 
Alles bij de bron; deRedactie

Vanaf 2018 moeten alle voertuigen in Maleisië verplicht een sticker met RFID-tag hebben, zodat ze door de autoriteiten kunnen worden gevolgd. Het nieuwe systeem moet de politie en andere autoriteiten helpen bij het opsporen van criminelen en het automatisch innen van tol. De RFID-tag bevindt zich in een wegenbelastingssticker en kan door de relevante autoriteiten worden gevolgd, soms zelfs in combinatie met satellieten.

Volgens de Maleisische staatssecretaris Datuk Aziz Kaprawi zal de RFID-technologie een nieuw tijdperk voor voertuigveiligheid inluiden en kan het helpen bij de bestrijding van autodiefstallen en gekloonde voertuigen. In het geval er met de sticker wordt gefraudeerd zal die niet meer werken en zou zelfs politie en overheid kunnen waarschuwen.

Het project zou binnen drie jaar moeten zijn afgerond. Naar verwachting zullen er in 2018 zo'n 28 miljoen geregistreerde voertuigen zijn.

Alles bij de bron; Security

De Fietsersbond start binnenkort een onderzoek om het fietsgedrag van Nederlanders op grote schaal te meten en in kaart te brengen. De bond hoopt dat fietsers een app willen installeren, zodat hun fietsgegevens een week lang kunnen worden verzameld en geanalyseerd. "Want hoe meer we weten, hoe beter we ons fietsnetwerk kunnen verbeteren", aldus de Fietsersbond.

Op 14 september zal het grootste fietsonderzoek ooit in Nederland van start gaan. De app zal pas na 200 meter met het tracken beginnen. Dit moet voorkomen dat woon- of werkadres bekend worden. Ook zal de data worden versleuteld. De Fietsersbond hoopt op meer dan 50.000 gebruikers, zo laat adjunct-directeur Saskia Kluit tegenover RTL Nieuws weten.  

Alles bij de bron; Security

Verzekerings­koepel Assuralia lanceert een app waarmee je een deel van de aangifte kan doen. Voortaan kan je dus met je smartphone meteen de schade ­claimen: aan de hand van je nummerplaat snort je smartphone je verzekeringsdossier op. Vervolgens kan je met je wijsvinger de schade aanduiden op een tekening van je wagen.

Via gps-bepaling roept de app ook de plek van het ongeval op in een digitale situatieschets. Met enkele simpele sleepbewegingen hoef je dan alleen nog een tekening van je auto op de juiste plaats te ­zetten. Je kan ook foto's van schrammen en blutsen toevoegen, zodat de kans op discussies later veel kleiner is. Het digitale aanrijdingsformulier wordt geen verplichting.

Bron; HLN [Thnx-2-Luc]

De pauzes tussen toetsaanslagen en hoe lang de toetsen ingedrukt blijven verschillen per persoon. Op basis van deze twee stukjes informatie is het mogelijk om erachter te komen wie er aan het typen is. Onderzoekers van GREYC hebben een tool ontwikkeld waarmee deze informatie verzameld kan worden in een database waarmee een systeem getraind kan worden om mensen te herkennen aan hun typgedrag. Je typpatroon is als het ware een soort vingerafdruk waarmee je zomaar geïdentificeerd kunt worden - zelfs zonder je medeweten.

Maar dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor je online privacy. De kans is klein dat één enkele website zonder je medeweten genoeg informatie over je typgedrag kan verzamelen om een profiel op te bouwen, maar als meerdere websites van hetzelfde bedrijf dit doen, is het een mogelijkheid die je niet zomaar moet negeren.

Wanneer men erin geslaagd is om op slinkse wijze genoeg informatie over je typpatroon te verzamelen, kunnen ze deze gegevens in een database zetten waar andere bedrijven, individuen of overheidsinstellingen bij zouden kunnen. Vervolgens kun je op websites die van een dergelijke database gebruik maken geïdentificeerd worden wanneer je je gebruikersnaam, wachtwoord of andere tekst invoert.

De oplossing ligt daarom misschien niet in het voorkomen van het analyseren van je toetsaanslagen, maar in het verdoezelen van je typpatroon. Hiervoor hebben beveiligingsexperts Per Thorsheim en Paul Moore KeyboardPrivacy ontwikkeld, een Chrome-extensie die je toetsaanslagen gerandomiseerd naar de website stuurt. De ontwikkelaars beweren dat de plug-in de nauwkeurigheid van pogingen tot identificatie op basis van typpatronen van 82 procent tot 3 procent reduceert. Omdat je soms juist wel op basis van je typgedrag herkend wilt kunnen worden (zoals op de website van je bank), is de mogelijkheid ingebouwd om de plug-in op bepaalde websites uit te schakelen.

Alles bij de bron; CompTotaal

Spotify heeft deze week zijn privacybeleid aangepast en dat pakt niet goed uit voor de gebruikers. Zonder toestemming van de nieuwe voorwaarden kan je niet langer gebruik maken van de dienst. Zowel de gratis als betalende klanten van Spotify zijn verplicht - onder lichte dwang alleszins - in te stemmen met de aangepaste gebruikersovereenkomst van de muziekapp. Op Twitter ontstond vandaag een overhitte discussie tussen Spotify en enkele kwade klanten.

Zorgwekkend zijn vooral sectie 3.3 en 3.4 van Spotify's nieuwe gebruiksvoorwaarden. Daarin staat te lezen dat de muziekapp meer data van zijn gebruikers zal opslaan. Ook zal de Spotify-app vanaf nu informatie over je locatie bijhouden, op basis van je GPS-coördinaten of Bluetooth.

En het gaat nog verder: de app zal ook sensorgegevens van zijn gebruikers verzamelen, dat zijn data over de snelheid van je bewegingen. Spotify wil met andere woorden weten of je al lopend, wandelend of huppelend naar hun muziek luistert. Op de vraag van veel ongeruste gebruikers over het nut van de plotsklaps nieuwe voorwaarden, antwoordt Spotify dat ze bedoeld zijn om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Zo wil de muziekdienst met de sensorgegevens bijvoorbeeld het ritme van de nummers aanpassen aan het tempo van lopers. Verder ziet Spotify vooral toekomst in de personalisering van muziekkeuze. De dienst wil dus graag liedjes aanbieden aan de gebruikers op basis van hun persoonlijkheid, stemming en situatie. En - zo dekt Spotify zich in - daar zijn natuurlijk veel persoonlijke gegevens voor nodig.

Alles bij de bron; HLN

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha