Track & trace

Facebook wil door middel van patroonherkenning berichten van gebruikers met daarin suïcidale gedachten detecteren. Dergelijke posts worden door een team geanalyseerd en als zij het nodig achten, proberen ze de desbetreffende persoon van hulp te voorzien.

Het herkennen van suïcidale neigingen in berichten moet gebeuren aan de hand van patroonherkenning. Als het systeem waarneemt dat een gebruiker suïcidaal gedrag vertoont, kan Facebook die persoon hulp aanbieden. Dat gebeurt door een melding op het scherm te tonen die alleen voor de gebruiker zichtbaar is, met daarin tips, of de suggestie om met een vriend te praten of om contact op te nemen met een hulplijn.

Het is op Facebook al langer mogelijk voor gebruikers om melding te maken van berichten waarin mensen over zelfmoord praten. Die functionaliteit heeft Facebook nu ook geïntegreerd in Messenger en Live Video. Facebook zegt te testen met een manier om het rapporteren van posts met suïcidale gedachten makkelijker te maken. Ook daarvoor wordt patroonherkenning gebruikt. Als het algoritme denkt dat een bericht suïcidale gedachten bevat, moet daar prominenter een knop bij verschijnen waarmee andere gebruikers melding kunnen maken.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg heeft onlangs aangeven kunstmatige intelligentie op meer vlakken in te willen zetten op het sociale netwerk. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Geolocalisatie biedt ook in de Londense metro belangrijke mogelijkheden. Dat is gebleken uit tests die door Transport for London (TfL), het openbare vervoerbedrijf van de Britse hoofdstad, eind vorig jaar gedurende een periode van vier weken in de metro werden opgezet.

Opgemerkt wordt dat de tests, waarbij vierenvijftig van de 270 Londense metrostations werden betrokken, bijzonder veel informatie kunnen aanreiken die de basis zou kunnen leggen voor een belangrijke verbetering van de ervaring van de reiziger. De verzamelde gegevens zouden echter ook gebruikt worden om reclame-campagnes op een efficiëntere manier in te zetten.

Bij de tests werd gebruik gemaakt van gegevens die werden verzameld van mobiele apparaten met een actieve draadloze verbinding, die door het wifi-netwerk van de metro kan worden opgevangen.

Aan de hand van die data was het Londense vervoerbedrijf naar eigen zeggen in staat om de individuele verplaatsingen te identificeren die de reiziger door het metro-netwerk maakte. Er wordt aan toegevoegd dat het zelfs mogelijk bleek om in een individueel metrostation de exacte locatie van de reiziger te bepalen. 

“Dergelijke logistieke verbeteringen kunnen uiteraard belangrijke voordelen inhouden voor de passagiers, maar ook zou zijn nagekeken of de verzameling van de gegevens bijkomende reclame-inkomsten zouden kunnen genereren,” benadrukt de nieuwssite Gizmodo, die de gegevens over de experimenten had opgevraagd.

“Aangezien de data tot een betere analyse van de gebruikers van de metro zal leiden, zou het systeem het Londense openbaar vervoerbedrijf honderden miljoenen pond extra inkomsten kunnen opleveren.” 

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]


 

Privacybewuste consumenten zoeken een simpel alomvattend middel om hun webactiviteiten af te schermen en hun identiteit te beschermen. Er zijn een heleboel middelen die claimen dit te kunnen maar de praktische realiteit is dat deze claims overtrokken zijn.

Laat me eerst benadrukken dat deze diensten een goede zaak zijn en je identiteit beschermen voor de doorsnee, ongetrainde kijker, zoals een huisgenoot, partner, collega, baas, et cetera. Maar een consument die denkt dat een tool als deze werkt tegen overheden, gemotiveerde criminelen of identiteitsdieven, of ieder ander die graag wél wil zien wat er achter de schermen gebeurt, komt van een koude kermis thuis.Dat blijkt ook uit recent onderzoek van wetenschappers van universiteiten Stanford en Princetonn (PDF).

"Ieder mens heeft een specifiek sociaal netwerk en de combinatie van koppelingen die je aantreft in een feed is uniek. Ervan uitgaande dat gebruikers deze links in hun feed eerder bezoeken dan een willekeurig persoon, bevat elke browsergeschiedenis duidelijke signalen over iemands identiteit", meldt het rapport. Met andere woorden, het punt van het onderzoek is dat mensen gewoontedieren zijn. Je kunt je gezicht, IP-adres, locatie en andere gegevens verhullen, maar dat is lastiger te doen met gedrag.

Alles bij de bron; CompWorld


 

Sinds deze week moeten autobezitters in de regio Sinkiang, waar 25 miljoen mensen wonen, verplicht een Chinese GPS-tracker in hun auto installeren zodat de overheid hen kan volgen. Wie dat niet doet, krijgt geen benzine meer.

De maatregel moet helpen in de strijd tegen terrorisme. De oorspronkelijke bewoners van Sinkiang zijn de Oeigoeren. Tegenwoordig bestaat de regio half uit Oeigoeren en half uit Chinezen. China voert een politiek van sinificatie. De assimilatie van Oeigoeren en de migratie van Chinezen naar het gebied wordt gestimuleerd. In de regio zijn echter nog altijd veel spanningen tussen beide gemeenschappen. Volgens de overheid dient de GPS-tracker om “de veiligheid te verzekeren en sociale stabiliteit en harmonie te promoten.“

Critici zien het echter vooral als een repressiemiddel tegen de Oeigoeren en vrezen dat China de maatregel gaat uitbreiden om zo alle vormen van dissidentie in het land te kunnen bestrijden.

Alles bij de bron; WelingelichteKringen


 

Beacons leggen de locatie van personen vast in een openbare ruimte. Doordat je weet dat iemand op een bepaalde plaats is (geweest), kun je bestaande informatie over die persoon verrijken. Dit levert nieuwe kansen op voor de marketeer. Maar het brengt ook risico’s met zich mee op het gebied van privacy. Net als veel andere marketingtechnologieën loopt ook deze technologie voor op de wetgeving. Hoe hoort het nou eigenlijk? Wij zetten het voor je op een rij...

...Omdat de inzet van beacons sterk toeneemt, maar wetgeving voor de toepassing ervan nog niet toereikend is, hebben we een praktische handleiding opgesteld: ‘Bluetooth Beacons; Hoe heurt ‘t eigenlijk?’ Hier lees je nog veel meer over waar je als marketeer rekening mee moet houden bij het gebruiken van beacons om je marketing verder te personaliseren. Zodat ook de consument er blij van wordt dat jij weet waar hij is (geweest)!

Alles bij de bron; Emerce


 

De retail gebruikt steeds meer gesofisticeerde technologieën om het gedrag van de consument tot in de winkel te kunnen analyseren. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de smartphone. Geraamd wordt dat het gebruik van smartphone-analyses op de winkelvloer op dit ogenblik een waarde van 4,6 miljard dollar vertegenwoordigt. Tegen het begin van het volgende decennium zal dat bedrag echter wellicht een vervijfvoudiging hebben gekend.

Uit ramingen van consulent ABI Research is gebleken dat op dit ogenblik wereldwijd ongeveer 200.000 winkels gebruik maken van technologie om het gedrag van de consument op de winkelvloer te analyseren. “Een groot gedeelte van die informatie kan worden verzameld zonder actieve medewerking van de consument, maar wanneer de klant kan worden overtuigd om persoonlijke informatie ter beschikking te stellen, kan de oogst nog veel rijker worden.”

“Op dit ogenblik kunnen de smartphones van die bedrijven de eigenaar wel naar de winkel leiden, maar niet naar specifieke producten,” benadrukt ABI Research. “De navigatiesignalen botsen immers op de muren van de winkel, waardoor de smartphone zichzelf niet meer kan lokaliseren. Bedrijven werken echter aan de ontwikkeling van sensoren die de retailer op de winkelvloer kan installeren om een interactie met de mobiele telefoon mogelijk te maken.” 

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]


 

Veel zzp'ers schrijven zich bij het Handelsregister van de KvK in met hun woonadres en privénummer. Daar is een belangrijke reden voor: het is gemakkelijk. Zo kun je direct met je eigen bedrijfje aan de slag, vanuit huis en met je oude vertrouwde telefoonnummer. Maar de meeste zzp'ers zijn er niet van op de hoogte dat hun privégegevens makkelijk te vinden zijn op het internet, en dat maakt de kans op identiteitsfraude groter. Daarnaast verkoopt de KvK jouw gegevens door en wordt deze informatie inzichtelijk gemaakt in het Handelsregister - ook als je al jaren geen ondernemer meer bent. Tot het laatstgenoemde is de KvK wettelijk verplicht

Doordat privégegevens openbaar beschikbaar zijn op het internet en in het Handelsregister, ligt identiteitsfraude op de loer. Het btw-nummer van een zzp'er bestaat uit het volledige burgerservicenummer met een toevoeging van een aantal letters. Deze wordt op de facturen en meestal ook op de website van de ondernemer geplaatst. Een kwaadwillende zou met het burgerservicenummer, de volledige naam, het woonadres en telefoonnummer identiteitsfraude kunnen plegen door zich voor te doen als de zzp'er in kwestie.

Dat is niet alles: de KvK verkoopt je gegevens ook door aan derden, bijvoorbeeld partijen die je commerciële aanbiedingen doen. De gegevens worden doorverkocht, tenzij je actie onderneemt. Daar heb je twee afmeldopties voor: de non-mailing indicator (voor je adres) en het bel-me-niet-register (voor je telefoonnummer). 

Dan zijn er nog een rits partijen die het Handelsregister afstruinen, de gegevens kopiëren en vervolgens op hun eigen site publiceren. Het nadeel van deze partijen is dat ze regelmatig opduiken in de zoekresultaten van Google. Zo kan een woonadres of telefoonnummer met een simpele zoekopdracht worden gevonden. Deze resultaten zijn ook nog eens lastig te verwijderen. Wil je dat doen, dan moet je contact opnemen met de beheerder van de betreffende website. 

4 tips om als zzp'er je privacy te beschermen

1. Schrijf jezelf niet in op je woonadres, maar op een werkadres. Daarvoor moet je wel een werkruimte huren. Er zijn ook bedrijven die inschrijflocaties voor registratie bij de KVK aanbieden voor enkele tientjes per maand

2. Gebruik een ander 06-nummer, bijvoorbeeld met een prepaid-simkaart of een dienst waarmee je een doorschakelnummer krijgt.

3. Geef je bedrijf niet je eigen naam. Door een andere naam te gebruiken ben je een stuk lastiger vindbaar in het Handelsregister als iemand op je naam zoekt.

4. Je kunt je privéadres afschermen. Voorwaarde is wel dat je adres in de Basisregistratie Personen van de gemeente de indicatie ‘geheim’ heeft. Dat is veelal een lastig proces.

Alles bij de bron; RTL


 

Veel ouders hebben zorgen over het internetgebruik van hun kind. Ze zijn bang dat ze websites bezoeken die niet bedoeld zijn voor minderjarigen of dat ze in contact komen met onbekenden. Er zijn inmiddels flink wat mogelijkheden die je als ouder meer inzicht geven in het internetgebruik van je kind. 

Pedagoog Krista Okma vindt het alleen voor kleine kinderen zinvol. "Een beveiligde browser instellen als ouder is logisch, maar bij iets oudere kinderen is het vooral belangrijk dat je met je kind praat over hun ervaringen. Je moet je kinderen ook los durven laten" volgens Okma. "Leer ze er mee omgaan en kijk af en toe mee." Het heeft volgens Okma geen zin om er als ouder te veel bovenop te zitten. “Kinderen hebben net als partners recht op privacy. Ze moeten online fouten kunnen maken maar ze moeten er dan wel over durven te praten.”

Heel nieuw is het niet, volgens onze techblogger Nina Verberne. “Al jaren zijn er verschillende apps en diensten om te zien wat je kind online uitspookt en hoe lang. Ook kun je met deze diensten websites blokkeren of een tijdslot geven. Het grootste probleem is dat je als ouder niet kunt controleren wat er inhoudelijk wordt gedeeld.”

Alles bij de bron; RTL


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha