Track & trace

Online nieuwssites gebruiken speciale trackingcodes die gebruikers na hun bezoek volgen over het hele web. Een nieuwe studie wijst uit dat deze nieuwssites meer gebruik maken van deze trackingcodes dan ieder ander soort site. Door een specifiek ‘open-source’ meetsysteem te gebruiken hebben onderzoekers van Princeton de top 1 miljoen websites – volgens het klassement van Alexa – geanalyseerd. Ze vonden dat nieuwssites meer trackingcodes gebruiken dan websites in andere categorieën zoals sport, games en zelfs, inderdaad – porno.

Sites die de minste trackingcodes gebruiken waren meestal van universiteiten, non-profit instellingen en andere organisaties die veelal financiering van buitenaf ontvangen. 

Trackingcodes zijn tegenwoordig erg gebruikelijk in de wereld van online uitgaves. Ze geven adverteerders en analytici de mogelijkheid om te kijken welke websites gebruikers nog meer bezoeken. Zo kunnen ze gedetailleerde profielen ontwikkelen van individuele gebruikers om hier vervolgens op in te spelen met advertenties. Tientallen trackingcodes kunnen vaak op een enkele site worden geladen, tenzij gebruikers de trackingcodes blokkeren met een extensie – zoals Privacy Badger Ghosteryof Disconnect.

Over het geheel genomen lijkt de data te suggereren dat het aantal unieke trackingscodes niet groeit, waarbij de meeste algemene trackingcodes aangestuurd worden door dezelfde organisaties – met name Google en Facebook.

“Websites aan die het hoogst scoren op trackingcodes zijn grotendeels de websites die redactionele content leveren. Deze websites leveren de content gratis en ontvangen geen externe financiering. Daarom zijn ze vaak genoodzaakt om de waarde van hun sitebezoek te verhogen door middel van reclame,” schrijven de auteurs. 

Alles bij de bron; MotherBoard


Je ziet het maar al te vaak op Instagram langskomen. Vlak voordat mensen in het vliegtuig stappen schieten ze nog even snel een kiekje van hun koffer, paspoort én vliegticket. Het levert een leuke foto op, maar kan ook gevaarlijk zijn. In de barcode van je vliegticket staan namelijk al je persoonlijke gegevens opgeslagen. Denk: je naam, adres, telefoonnummer en andere reserveringen van tickets. 

Er bestaan websites die die codes kunnen lezen, en terwijl jij dus lekker relaxed in het vliegtuig zit of met een koel drankje op het strand ligt, kan iemand heel snel misbruik maken van jouw info. In het ergste geval kunnen ze je terugvlucht annuleren of je gegevens aanpassen, wat jou veel geld kan kosten. Dus de volgende keer dat je zo'n foto maakt, kun je het beste je vliegticket buiten beeld laten óf er goed voor zorgen dat de barcode niet te zien is.

Alles bij de bron; Elle


Onderzoekers van de universiteit van Kyoto hebben een methode gepresenteerd, waarmee de locatie van gebruikers van homo-datingapps als Grindr vastgesteld kan worden. 

Het onderzoek van de Japanse wetenschappers gaat uit van een variant van de bestaande aanvallen, die colluding-trilateration wordt genoemd. Daarbij is het in het nodig om twee aanvullende accounts aan te maken, in het geval van de onderzoekers gebeurde dit op een virtuele computer in combinatie met een gesimuleerde gps-locatie. In het geval van Grindr is het zo dat deze app personen in de buurt weergeeft in een raster, ongeacht het feit of de afstand-functie is ingeschakeld. Door de twee nepaccounts in het raster aan weerszijden van het slachtoffer te positioneren, is het mogelijk om op die manier de begrenzingen van de afstand tot het slachtoffer en daarmee ook zijn locatie vast te stellen. Deze methode maakt alleen gebruik van publiekelijk beschikbare informatie. Volgens de onderzoekers is het probleem niet eenvoudig op te lossen. Een echte remedie is dan ook alleen het gebruik van de apps in combinatie met een tool die een gps-locatie simuleert.

De apps Jack'd en Hornet gebruiken en iets andere manier om gebruikers te beschermen, maar ook in deze gevallen waren de onderzoekers in staat om de locatie van gebruikers te achterhalen. Ook bleken Grindr en Jack'd internetverkeer onversleuteld over te brengen, in het geval van Grindr betrof dit ook foto's, waardoor de originele afbeelding achterhaald kon worden. 

Alles bij de bron; Tweakers


Na een reeks voorvallen van chauffeurs met foute bedoelingen, heeft Uber een nieuwe functie aan zijn app toegevoegd. Met ‘Trip Tracker’ kan je de route van een persoon dat een Uber-lift neemt heel de rit lang in het oog houden.

De nieuwe tool werkt via het ‘Family Profile’. Dat profiel werd in maart voorgesteld en kan gebruikt worden door een familie of een groep vrienden van maximum tien personen. Via ‘Trip Tracker’ kan iedereen van het groepsprofiel de route volgen van de andere leden. Bij het instappen krijgen de andere gebruikers een melding en vervolgens kunnen ze via een wegenkaart op elk moment checken waar hun vriend of familielid zich bevindt. Daarnaast krijgen ze ook een foto en derating te zien van de chauffeur.

Om van de functie gebruik te maken heb je een familieprofiel nodig en de laatste versie van de app.

Alles bij de bron; Metro


De Android-versie van Runkeeper bevat diverse trackers van derde partijen, ontdekte de Noorse consumentenbond Forbrukerrådet bij een onderzoek naar de impact op de privacy van 21 mobiele apps. Onder de data die de app doorstuurt, zitten gps-gegevens die naar de tracker kiip.me gestuurd wordt. "Runkeeper houdt de gps-positie zelfs bij als de telefoon niet in gebruik is", claimt de bond. Niet alleen zou het om bijhouden gaan, maar ook zou Runkeeper deze gegevens doorsturen als de app niet in gebruik is. Volgens de bond kan de informatie gebruikt worden om de gebruiker te identificeren, al is niet duidelijk wat de derde partijen met de data doen.

De bond klaagt daarnaast tegen de Noorse databeschermingsautoriteit dat Runkeeper persoonlijke gegevens niet regelmatig verwijdert en ook niet op verzoek van de gebruiker. In het document verzoekt Forbrukerrådet de privacyautoriteit om te onderzoeken of Runkeeper de Noorse en Europese privacyregels breekt en ingrijpen noodzakelijk is. 

Runkeeper is een van de populairste hardloop-apps. Deze week maakte Multiscope op basis van onderzoek onder zesduizend ondervraagden bekend dat een op de vijf Nederlandse hardlopers de applicatie gebruikt om statistieken bij te houden. De app wordt ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf FitnessKeeper Inc, dat nog niet op de aantijgingen heeft gereageerd.

Alles bij de bron; Tweakers


Verzekeraars gaan proberen privacyzorgen bij klanten over het gebruik van persoonlijke data weg te nemen. Ze komen onder meer met een jaarlijks onderzoek naar praktijken in de sector en leggen de resultaten voor aan een klankbordgroep, waar ook klanten in zitten.

Er wordt bij verzekeringen steeds meer gebruik gemaakt van data van klanten. Verzekeraar Achmea kondigde vorig jaar aan dat klanten die informatie geven over hun rijgedrag korting kunnen krijgen op hun verzekeringspremie. Die aankondiging leidde tot veel onrust bij privacyorganisaties en bij sommige klanten. Jacob Kohnstamm, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, wees op het risico dat privacy straks alleen nog voor mensen is die een hoge premie kunnen betalen.

In een discussiestuk (pdf) van het Verbond van Verzekeraars wordt gesteld dat er meer oog moet zijn voor de privacyzorgen. Ook moet er worden gekeken of het gebruik van persoonlijke data zoals rijgedrag niet leidt tot uitsluiting van groepen klanten die de duurdere premie niet kunnen betalen.

Volgens het verbond zijn verzekeraars nog terughoudend met het gebruik van data, maar kan dat veranderen. "We zien dat er steeds meer data beschikbaar komen, dat biedt kansen, ook voor klanten," zegt directeur Richard Weurding in het NOS Radio 1 Journaal. Zo zou bijvoorbeeld door een chip in de auto schade sneller afgehandeld kunnen worden. Ook zou met data van alle verzekerden sneller fraude kunnen worden opgespoord. 

Hij wijst erop dat verzekeraars relatief weinig weten van hun klanten. Weurding: "We moeten niet vergeten dat bedrijven als Facebook en Google duizend keer meer weten van hun klanten. We moeten het niet buiten proporties trekken. Maar we moeten ons bewust zijn van de zorgen en daar zorgvuldig mee omgaan."

Privacyorganisaties zijn niet enthousiast over het discussiestuk. "Het lijkt of privacy een drempel is die moet worden genomen om vervolgens vol gas met data aan de slag te gaan", zegt een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Alles bij de bron; NOS


Jonge automobilisten zijn een gevaar voor zichzelf en voor anderen. Een combinatie van jeugdige overmoed en weinig ervaring maakt dat ze relatief vaak betrokken zijn bij ongelukken, met alle gevolgen die daarbij horen. Voor ouders die niet zonder bezorgd te zijn hun autosleutels uit handen durven geven, is er sinds kort een oplossing. Een apparaatje dat in de gaten houdt of hun kroost met kersvers rijbewijs op zak, zich wel gedraagt, zodra ze om de hoek verdwijnen.

De RookieDongle heet het ding, en het komt uit België. Ook daar zijn jonge automobilisten, net als in Nederland, oververtegenwoordigd in de cijfers van verkeersdoden en -slachtoffers. Het apparaat, zo groot als een stuk zeep, wordt in de auto geklikt en registreert locatie, snelheid en toerental. Die gegevens worden continu doorgegeven aan de database van het bedrijf, waar deze worden gekoppeld aan de toegestane maximumsnelheid. Aan het einde van de maand krijgen de klanten, ouders en kind, een rapportje thuisgestuurd met het rijgedrag. Bij extreem hoge snelheidsovertredingen kunnen ouders ervoor kiezen om een direct een melding te krijgen.

Wie zich aan de regels houdt, blijft buiten schot. ,,Als je niet te hard rijdt, krijgen je ouders nooit te horen waar je bent geweest, en hoe laat je daar was. Privacy is de beloning van goed gedrag”, verklaart Christophe Neyt directeur van Dongleapps, het bedrijf dat het kastje op de markt brengt.

Alles bij de bron; Metro


De Duitse regering wil de anonieme aankoop van prepaid-simkaarten verbieden in de strijd tegen terrorisme. Op dit moment kunnen consumenten, net als in Nederland, prepaid-simkaarten kopen zonder dat ze een identiteitsbewijs laten zien en hun gegevens laten registreren. 

De Duitse regering wil providers en verkopers verplichten bij de verkoop van de kaarten te vragen om een identiteitsbewijs en een adres, melden Duitse media. De maatregel is er een uit een pakket dat de coalitie deze week aannam. De Belgen gingen hun al voor.

Alles bij de bron; Telegraaf


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha