Als je gisteren de keynote op Apple's WWDC ontwikkelaarsconferentie hebt gezien weet je dat Apple bezig is om het verzamelen van gebruikersdata online agressief tegen te werken. Cookies, fingerprinting, het moet allemaal maar eens afgelopen zijn. 

Apple's businessmodel draait om het verkopen van apparaten. Je zou kunnen zeggen dat dit de reden is dat Apple spul zo ongenadig duur is ten opzichte van de concurrentie, maar nu wordt steeds meer duidelijk dat het wel ook een zonnige zijde heeft: de kosten voor je apparaat worden niet gedrukt doordat er na aanschaf nog geld wordt verdiend aan je data. De laatste paar jaar zie je dat aspect van Apple's model ook steeds meer naar voren komen. "You are not the product" is inmiddels bijna een Apple-slogan geworden.

Volgens Tim Cook is de hele online privacy-situatie volledig uit de hand gelopen, waarbij hij zich vooral zorgen maakt over de mensen die het allemaal niet zo meekrijgen. "Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben wie hun volgt, hoe vaak dat gebeurt en hoe enorm veel gedetailleerde data er over hen wordt opgeslagen." Niet dat een Apple-product je daar helemaal tegen kan beschermen, maar zo lang het bedrijf uit Cupertino zich hard maakt voor jouw privacy online en in hun eigen systeem geef je in elk geval minder prijs dan op andere platformen.

Alles bij de bron; DutchCowboys


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha