Software & Algoritmes

KPN werkt samen met Tencent, de Chinese internet­gigant die in verband wordt gebracht met vergaande staatssurveillance en onderdrukking van minderheden in China. Het Nederlandse telecom­bedrijf heeft een app ontwikkeld voor het WeChat-platform gericht op Chinese reizigers. 

De app WeGoEU van KPN helpt Chinezen in Europa op weg en wijst ze bijvoorbeeld op musea, restaurants, toeristenbureaus, openbaar vervoer en hulpdiensten. Omgekeerd volgt deze digitale reisgids de Chinezen bij alles wat ze doen.

Afgaande op de privacyvoorwaarden verzamelt WeGoEU persoon­lijke gegevens zoals naam, telefoonnummer, thuisadres en e-mail. Verder worden zoekopdrachten, bezochte websites en betalingen binnen WeChat Pay en binnen de WeGoEU-app opgeslagen. Ook kan de locatie van de smartphone worden bewaard. De app verzamelt persoonsgegevens, zoals locatie en betalingen, en bewaart die in Nederlandse datacentra.

Hierbij is de Europese privacywet van kracht. De AVG trekt een virtuele grens rond de Europese Unie, die persoonsgegevens niet zomaar mogen passeren. Of een land voldoende bescherming biedt, bepaalt de Europese Commissie. Die kijkt daarvoor naar privacywetgeving, de bescherming van mensenrechten en de onafhankelijkheid van de rechtsstaat. China staat niet op de lijst met goedgekeurde landen. En dus mogen persoonsgegevens niet naar China worden verstuurd. Tencent bewaart gegevens op servers in China, meldt de privacyverklaring...

...Dat het hier om een ethisch vraagstuk gaat, is evident, zegt ­Peter-Paul Verbeek, hoogleraar filosofie van mens en techniek aan de Universiteit Twente... Ook heeft hij veel vertrouwen in het concept ethics by design. “Zorg dat de ethiek is ingebakken als je technologie ontwikkelt. Er moet een ontwerp mogelijk zijn, dat Nederlandse bedrijven in staat stelt de Chinezen te faciliteren zonder het Chinese surveillancesysteem te ondersteunen.”

Sommige werknemers van KPN hebben kritiek op de samenwerking: ‘Ons moreel kompas is de weg kwijt’. Verbeek: “Zo’n discussie is ontzettend belangrijk binnen onze democratie. Ook in het geval van KPN is het goed dat dit gesprek wordt gevoerd. Ik ken KPN ook niet als een amoreel bedrijf, maar juist als een bedrijf dat over deze dilemma’s nadenkt.”

Alles bij de bron; Trouw


  

 

Google heeft een nieuwe versie van Chrome uitgebracht die in totaal elf beveiligingslekken verhelpt, waaronder een kritieke kwetsbaarheid in de spraakherkenningsfunctie van de browser. Via dit lek is het mogelijk om systemen van Chrome-gebruikers in het ergste geval volledig over te nemen. Een aanvaller kan via dergelijke beveiligingslekken code op het systeem van gebruikers uitvoeren. Alleen het bezoeken van een kwaadaardige of gecompromitteerde website of het te zien krijgen van een besmette advertentie is voldoende. Er is geen verdere interactie vereist. 

Tevens heeft Google aan de nieuwste versie van Chrome beveiligingsmaatregelen toegevoegd die gebruikers moeten beschermen tegen het crypto-lek in Windows waarvoor deze week een patch van Microsoft verscheen. Via de kwetsbaarheid zijn man-in-the-middle-aanvallen uit te voeren en is het mogelijk om malware van een legitiem lijkende digitale handtekening te voorzien.

De overige verholpen kwetsbaarheden maakten het mogelijk om code binnen de context van de browser uit te voeren. Het is dan mogelijk om bijvoorbeeld data van andere websites te lezen of aan te passen. Updaten naar de Chrome 79.0.3945.130 zal op de meeste systemen automatisch gebeuren.

Alles bij de bron; Security


 

Google wil de ondersteuning voor cookies van derden binnen twee jaar uitfaseren in Chrome. Dit is onderdeel van het introduceren van een aantal open webstandaarden onder de noemer Privacy Sandbox, waarmee Google de privacy op het web zegt te willen verbeteren.

In tegenstelling tot concurrerende browsers zoals Firefox en Safari, gaat Google niet meteen over tot het blokkeren van de cookies. Dit zou de adoptie van vage technieken zoals fingerprinting stimuleren. Volgens Google kan dat juist de privacy en de controle van gebruikers beperken. 

Met fingerprinting wordt in feite een verzameling van vrij onschuldige variabelen en factoren bedoeld, die gezamenlijk toch kunnen leiden tot het identificeren van een unieke gebruiker. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar kenmerken van de gebruikte computer, de browser en het surfgedrag. Voorbeelden zijn de grootte van een scherm of de versie van het gebruikte besturingssysteem. Op die manier kan een tracker met een behoorlijke mate van zekerheid uiteindelijk toch vaststellen dat het om een bepaalde gebruiker gaat, die dan ook gevolgd kan worden op het web.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De Amerikaanse geheime dienst NSA heeft een groot lek in de beveiliging van Windows 10 ontdekt. Het gat zat in de manier waarop Windows de legitimiteit van updates controleert. De NSA heeft ontdekt dat die controle door kwaadwillenden kon worden omzeild. Op die manier zou een aanvaller ongezien spionagesoftware kunnen plaatsen.

De melding van de NSA aan Microsoft is een opmerkelijke koerswijziging. In 2011 of 2012 vond de NSA ook een gat in Windows, EternalBlue genaamd. De dienst hield de ontdekking destijds stil, zodat de eigen hackers dit lek konden gebruiken. De informatie viel uiteindelijk echter in handen van anderen. Vervolgens werd EternalBlue gebruikt om onder andere de gijzelsoftware WannaCry te verspreiden.  

Microsoft raadt Windows-gebruikers aan zo snel mogelijk de dinsdag uitgebrachte update te installeren.

Bron; TechblogVolkskrant


 

De ontwikkelaars van de omstreden app LekkerParkeren hebben aan de gemeente Den Haag laten weten te stoppen met de app waarmee ze bezoekersparkeeruren van inwoners van Den Haag doorverkopen. De gemeente waarschuwde inwoners donderdag voor de app, omdat de ontwikkelaars Hagenaars vroeg om tegen betaling de inloggegevens van hun parkeervergunning voor bezoekers in te leveren.

Vervolgens gebruikte het bedrijf de gegevens om parkeeruren, bedoeld voor bezoekers, aan gebruikers van de app door te verkopen. De gemeente waarschuwde haar inwoners dat misbruik van de bezoekersvergunning ertoe kan leiden dat de gemeente de vergunning intrekt.  

Wethouder Robert van Asten (Mobiliteit) is blij dat LekkerParkeren heeft geluisterd naar de bezwaren van de gemeente. De app kan vrijdagochtend echter nog wel gedownload worden in de App Store en de app-ontwikkelaars waren niet direct bereikbaar voor commentaar.

Alles bij de bron; NU


 

Een Spaans bedrijf ontwikkelt vanaf 2009 software die de stemming op sociale media kan beïnvloeden. Als Rusland het te pakken krijgt, blijkt het een machtig wapen te zijn. 

Het begon allemaal in 2009, zegt ­‘Carlos’. Dat jaar is ook het jaar van de digitale omwenteling: mensen gaan sociale media gebruiken. Twitter wordt in Europa ontdekt, video’s delen op YouTube begint aan een opmars en Facebook maakt voor het eerst winst. Daarmee verandert het internet­gebruik: persoonlijker, meer delen, meer via smartphones. Carlos en Julio horen dat sociale media hun klanten ook confronteren met nieuwe obstakels: klachten via sociale media kunnen het sentiment over een bedrijf razendsnel kantelen. 

Julio: ­‘Bedrijven werden bijvoorbeeld afgeperst door personen die er nooit waren geweest maar wel een slechte recensie achterlieten. In ruil voor gratis diensten konden ze de klacht verwijderen.’ Kunnen Carlos en Julio iets bedenken hiertegen?

Ze vragen in 2009 de specialisten die bij hen werken: data-analisten en software-ontwikkelaars. Kunnen die software maken die signaleert wanneer een online-storm opsteekt die schadelijk is voor een bedrijf? En kunnen zij die storm vervolgens een bepaalde kant op duwen of zelfs onschadelijk maken?

Na maanden proberen, kennen de ontwikkelaars de grenzen. Daarna schrijven ze een eigen code die inzichtelijk maakt wanneer bedrijven last kunnen krijgen van negatieve publiciteit. ­Julio: ‘We noemden het Snap, Social Networks Analysis Platform.’ Snap kan drie dingen: een online-aanval detecteren, ­registreren hoe een bericht viraal wordt en een tegenaanval organiseren.

Een aanval detecteren is één, hem ­vervolgens onschadelijk maken is ingewikkelder. Wéér bestuderen ze de eigen code en werken twee ideeën uit. De eerste is om een negatieve tweet opvallend veel aandacht te geven met zogeheten bots – honderden nep­accounts die door één iemand worden bediend. Twitter en Facebook merken de opvallende aandacht van bots voor het onderwerp op, stellen vast dat sprake is van manipulatie en halen alle berichten – ook het origineel – weg. Julio grijnzend: ‘Heel doeltreffend.’

De tweede reactie is geraffineerder. Julio: ‘De aandacht wegblazen met een eigen, positieve tweet, die viral gaat.’ Het blijkt makkelijker dan gedacht. Als ze een bericht de juiste aandacht geven met een paar honderd accounts is het zo een halve dag trending. Julio: ‘Een plek in de top-10 van trending topics in Spanje kan al met driehonderd accounts.’ 

De Spanjaarden bouwen daarom een app die medewerkers van een bedrijf op hun telefoon zetten. Met die app geven ze Snap toegang tot hun Twitteraccount: als hun werkgever een Twitter-aanval wil inzetten, krijgen de medewerkers een melding en kunnen ze met één klik de gesuggereerde tweet plaatsen. De software bepaalt het juiste moment en registreert het effect. Medewerkers die vroeg opstaan en in de ochtend op sociale media actief zijn, krijgen meldingen ’s ochtends. Avondmensen in de avond. Alles om ervoor te zorgen dat de campagne zo authentiek ­mogelijk lijkt. Carlos: ‘Bij een bedrijf als Telefónica werken alleen al 1.500 personen in het callcenter. Als eenderde meedoet, heb je ruim voldoende mensen om op elk gewenst moment een boodschap trending te krijgen.’

In 2013 – na vier jaar analyseren, proberen, testen en bouwen – is Snap klaar voor gebruik. De eerste bedrijven melden zich en eind van dat jaar toont ook de Spaanse regering  interesse....

Alles bij de bron; Volkskrant [long-read]


 

Veel smartphones, maar ook andere slimme apparaten, raken al snel verouderd omdat de fabrikant maar korte tijd updates levert. Terwijl de hardware van het apparaat nog probleemloos functioneert, is de gebruiker min of meer verplicht een nieuw toestel aan te schaffen als hij het veilig wil blijven gebruiken. Want ook geconstateerde en onder hackers bekende veiligheidslekken worden niet meer gerepareerd. 

Om consumenten beter te beschermen nam Nederland het initiatief voor Europese regelgeving die leveranciers gaat verplichten om gedurende een redelijke termijn ervoor te zorgen dat elk apparaat up-to-date en veilig te gebruiken blijft. Leveranciers worden niet verplicht om updates met nieuwe functionaliteit te leveren. Wel moet een apparaat minimaal blijven functioneren op hetzelfde niveau als ten tijde van de aankoop. Dat houdt onder andere in dat veiligheidslekken gerepareerd moeten worden.

Het is nog niet bekend hoe lang leveranciers verplicht worden om geleverde apparaten up-to-date te houden. In het wetsvoorstel wordt gesproken over een periode ‘die de consument redelijkerwijs kan verwachten’. 

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

...de Amerikaanse godfather van de virtual reality, een van de invloedrijkste digitale denkers ter wereld, heeft een oplossing voor de manipulatiemachine van de grote techbedrijven. ‘Het is hoog tijd voor een humanere digitale samenleving.’

...Tegenwoordig gaat veel van zijn tijd naar nadenken over hoe de hedendaagse internetbedrijven mensen in de luren leggen met hun algoritmes. ‘Er is iets met de huidige digitale technologie dat ons gek maakt en ons verhindert te focussen op de echte problemen en uitdagingen’, zegt Lanier.

Sociale media noemt hij ‘behavioral manipulation empires’ die van ons ‘assholes’ maken: ze zijn ontworpen om ons constant te surveilleren en in te spelen op negatieve gevoelens als angst en irritatie die zich als een sneeuwbal versterken. Het is ook het thema van zijn recentste boek: ‘Ten Reasons to Delete your Social Media Accounts Right Now’. Samengevat: telkens als twee mensen op deze planeet met elkaar willen communiceren, wordt dat gefinancierd door een derde partij die de twee andere manipuleert. Die derde partij waar Lanier het over heeft, zijn de sociale media (lees: Facebook) die wij gebruiken om met elkaar contact te houden, maar die een financiële motivatie hebben om ons aan het lijntje te houden....

....Die oplossing bestaat in wat Lanier ‘data dignity’ noemt. De gratiscultuur op het internet - waarbij alles voor niks is in ruil voor de inzameling van persoonlijke gegevens - moet eruit. Mensen moeten betaald worden voor hun data, want die zijn wel degelijk geld waard, en mensen moeten zelf betalen om onlinediensten als Google en Facebook te gebruiken, stelt Lanier voor. ‘Mensen zijn duidelijk bereid om te betalen voor de videostreamingdienst Netflix. Dus dan kan het ook voor sociale media of zoekopdrachten.’

Alles bij de bron; deTijd


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha