Verzekeraars kijken sociale netwerken zoals Hyves en Facebook om te zien of hun klanten de polisvoorwaarden niet overtreden. Aan de hand van foto's en informatie op deze sociale media worden klanten uit de verzekering gezet. Aegon geeft toe het te doen en volgens rechtsbijstandverzekeraar Arag gebeurt het ook bij andere maatschappijen.

Volgens fraudecoördinator Anne-Luut Dijkstra van Arag past het speuren op internet in de trend dat verzekeraars steeds meer werk maken van fraudebestrijding.

Het CBP stelt dat het geen onderzoek naar deze zaak heeft gedaan en dan ook geen inhoudelijk oordeel kan geven. "Het is dan ook aan de rechter om te bepalen wie in deze zaak gelijk heeft, en hoe hij het feit dat het bewijs is verkregen via Facebook weegt. Op dit punt moet nog meer jurisprudentie worden ontwikkeld, aangezien social media recente ontwikkelingen zijn", zo laat het CBP weten. 

Dat merkt verder op dat de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing op alle persoonsgegevens is, dus ook die op internet staan. 

Alles bij de bron; security