Naar aanleiding van de legalisering van het homohuwelijk in de VS, maakte Facebook het mogelijk voor gebruikers om dit historische moment te vieren met een aangepaste profielfoto. Via een filter kan iedereen zijn gezicht voorzien van regenboogkleuren. Vandaag maakte de sociaalnetwerksite bekend dat reeds 26 miljoen gebruikers, inclusief CEO Mark Zuckerberg, gebruik hebben gemaakt van de regenboogfilter.
De tool mag dan al een nobele daad lijken vanwege Facebook, enkele wakkere gebruikers durven ook vraagtekens te plaatsen bij de intenties van de sociaalnetwerksite. Het al dan niet kiezen voor een regenboogfoto als profielfoto kan veel over mensen vertellen. Dat maakt het plaatje van iedere gebruiker dus nóg vollediger, waardoor advertenties nóg doelgerichter gestuurd kunnen worden.
Het bedrijf reageert alvast dat het niet gaat om een test of experiment. "De bedoeling van de filter is louter steun te betuigen aan de holebigemeenschap", aldus een woordvoerder van Facebook.
Alles bij de bron; HLN