Facebook weet meer van ons dan we vermoeden. Bovendien maakt het sociaal medium haar gebruikers steeds meer verslaafd. Tot die conclusie komen UT-studenten, die zich voor een opdracht van school in de materie verdiepten.
Kasper verwijderde zijn Facebookprofiel. „Tenminste, dat wilde ik. Maar het was onmogelijk! Ik kon alleen deactiveren. Toen ik de muziekluisterdienst Spotify opende, werd Facebook automatisch ook actief. De diensten waren gekoppeld.”..
...Voordat de studenten aan de onderwijsmodule Privacy Paradox begonnen, konden ze de impact niet vermoeden. Net als vele anderen, klikten ze cookies weg en liketen pagina’s zonder bewust te zijn van de implicaties. „Door het literatuuronderzoek kwamen we er achter wat Facebook allemaal van ons weet. Ons profiel was zo ingesteld dat we berichten alleen met vrienden deelden. Maar Facebook vindt zichzelf ook een vriend. Ze hebben ons profiel. Maar meer dan dat.
De tweedejaars studenten communicatiewetenschappen concluderen dat de Privacy Paradox bestaat. Internetgebruikers hechten aan hun privacy, maar handelen daar niet naar. „Online zetten ze soms hun hele hebben en houden op Facebook”, zegt Jip.
Facebook is gratis. Maar gebruikers betalen met hun persoonlijke gegevens, vinden de studenten. Het sociale medium is vooral een verdienmodel. „Een ordinaire geldmachine”, zegt Kasper Wensing, „die haar gebruikers steeds verslaafder maakt.”
3 tips om privacy op Facebook te beschermen
1. Gebruik Facebook alleen op de mobiele website en niet op de app. Zo kan het bedrijf niet bij persoonlijke gegevens op de telefoon.
2. Zet notificaties uit. Dat verlaagt het Facebookgebruik waardoor de gebruiker minder privacy prijsgeeft.
3. Gebruik de adblocker en daarmee ook de cookieblocker in de browser. Door blokkade van advertenties ziet Facebook niet welke sites zijn bezocht.
Allles bij de bron; Tubantia