"Facebook voelt zich nu al zo onder druk staan, dat het mensen betaalt als ze zijn socialenetwerksite gebruiken. Maar dat zal niet helpen. De Facebook-zeepbel gaat knappen, en waarschijnlijk al in 2014". Dat stelt Mike Elgan in een analyse op Datamation hij verwacht dat Facebook zijn status van onmisbaarheid verliest. En voor een site die zijn belang puur ontleent aan het feit dat het een netwerksite is, is dat op termijn dodelijk, argumenteert Elgan.
Zo is voor 16- tot 18-jarigen Facebook geheel passé, nu ook hun ouders en grootouders erop beginnen te converseren en voelen veel jongeren in deze leeftijdscategorie zich zelfs opgelaten als ze met Facebook in verband worden gebracht want 'cool' is anders. Hun groeiende afkeer is één van de punten waar Facebook volgens Elgan mank aan gaat: de ongevraagde confrontatie tussen verschillende sociale c.q. leeftijdsgroepen, niet alleen opa's en oma's die zich bemoeien met conversaties tussen hun kleinkinderen en hun vrienden, maar ook om de vraag of je wel wilt dat (toekomstige) collega's zien wat je uitspookt.
In het verlengde daarvan ligt de vraag naar de privacy. Steeds meer Facebookers vragen zich af hoe verstandig het is om privé-dingen op Facebook te zetten die zich in de toekomst tegen je kunnen keren. Ook is onduidelijk wat Facebook allemaal over je verzamelt en wat het met die informatie doet, en ook daarvan wordt men zich steeds meer bewust, meent Elgan.
Alles bij de bron; AutomGids