Instagram en YouTube stijgen het hardst, gemiddeld spenderen Nederlanders bijna 100 minuten per dag aan social media. Zelfs het door schandalen geplaagde platform Facebook ziet het aantal gebruikers weer licht toenemen, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 dat vandaag uitkomt. Hiervoor peilde het onderzoeksbureau Newcom ruim zevenduizend Nederlanders in de eerste weken van het jaar.

Stijgers dit jaar zijn Instagram en YouTube.  De app TikTok, waarmee je korte bewerkte filmpjes kunt maken en delen, heeft inmiddels ruim een miljoen gebruikers, onder wie ruim 400.000 kinderen tot 14 jaar. Absolute koploper is WhatsApp: 12,1 miljoen Nederlanders wisselen berichten en foto’s uit via dit platform, dat net als Instagram in bezit is van Facebook. 

Nederlanders besteden ongeveer 98 minuten per dag op sociale media. Uitschieters zijn jongeren van 15 tot 19 jaar, die spenderen 143 minuten op apps als Insta, Facebook, WhatsApp of TikTok. 65-plussers zijn met 82 minuten het minst lang actief op sociale media.

Alles bij de bron; AD


.