Jini is een mobiel sociaal netwerk dat gebruikers gepersonaliseerde informatie biedt en wijst op interessante opportuniteiten in de buurt. Argus Labs is een start-up die zich bezig houdt met data mining en met machine learning. Het mobiele sociale netwerk ‘Jini’ is het eerste geesteskind van de Antwerpenaars. Jini is een sensing applicatie voor Android die leert wie je bent, en op basis van je voorkeuren, je gedrag en je sociale entourage interessante en gepersonaliseerde dingen voorstelt uit je onmiddellijke omgeving. 

 Die ‘dingen’ kunnen mensen zijn met gelijklopende interesses, plaatsen die bij je passen omdat ze aansluiten bij de locaties die je in het verleden al bezocht hebt, relevante kortingen en dies meer. “Wat ons uniek maakt, is het algoritme dat we gebouwd hebben”, aldus marketeer Stefanie Gubbi. “Dat zorgt er voor dat de app enkel met relevante persoonlijke voorstellen komt.” 

Het algoritme maakt gebruik van de data die gebruikers zelf generen op het platform, al wordt er ook gelinkt naar Facebook, Twitter en Foursquare. Daarbij wordt machine learning gekoppeld aan de gegevens van de omgevingssensoren in de mobieltjes. “We willen het inchecken op een intelligentere manier laten verlopen dan bij Foursquare en bij Facebook”, klinkt het nog. “Dat is iets waar we behoorlijk trots op zijn, dat wij wèl ‘beyond the check-in’ gaan.”

De mensen achter Jini hopen op de iets langere termijn geld te kunnen verdienen met deals en met advertising, maar momenteel zijn die mogelijkheden nog niet voorzien op het platform.  “Laten we ons eerst maar concentreren op de applicatie zelf”, vult ceo Filip Maertens aan, “geld verdienen komt later wel. Al kan ik meteen meegeven dat we dit jaar nog gaan experimenteren met een innovatief model waarbij onze gebruikers ook een centje kunnen bijverdienen.”

Alles bij de bron; knack.be