Dat Apple het meest waardevolle bedrijf ter wereld is, snappen we allemaal. De iPhones en MacBooks zijn alomtegenwoordig en steeds meer huishoudens hebben een iPad.

Maar ook Google en Facebook zijn enorm succesvol, zonder dat we bij deze bedrijven vergelijkbare bedragen afrekenen – meestal niets zelfs. Vreemd? Niet helemaal, want ook al lijken we aan deze bedrijven geen cent uit te geven, tóch betalen we deze internet-giganten. Niet in echt geld of digitaal geld, maar in data.

Google is niet alleen ‘s werelds grootste zoekmachine, maar ook ’s werelds grootste advertentiebedrijf. En eigenlijk vooral dat laatste. Op de online advertentiemarkt is Google marktleider. Hierbij serveren ze niet lukraak banners uit aan willekeurige internetters, maar dankzij de verzamelde data kunnen zeer specifieke banners worden getoond, met als gevolg dat er vaker op een banner wordt geklikt. Adverteerder blij. Google blij. En dat allemaal dankzij jouw data. Hoezo gratis?

En ook Facebook is gratis in gebruik. Op de homepage staat zelfs „Het is gratis en dat zal het ook altijd blijven.” Echter, ook Mark Zuckerberg en co. betalen we in data. We hebben vrijwillig een volledig profiel ingevuld en liken ons de gehele dag suf. Facebook weet precies wie we zijn, waar onze interesses liggen en met wie we bevriend zijn. Het schijnt zelfs dat Facebook op openbare plekken gratis wifi gaat verstrekken in ruil voor een check-in. Ook hier betaal je met persoonlijke data. Hoe meer privacy je wilt vrijgeven, hoe rijker je bent. Althans, hoe meer u van waarde bent voor bedrijven als Facebook en Google.

Hoeveel bent u op dit moment waard, denkt u?

Alles bij de bron; HPdeTijd