Wie zichzelf als particulier, bedrijf of zelfstandige promoot via Facebook, stuit op zeer strikte voorwaarden. De site bezit alles en mag je voor het minste buitengooien. Dat blijkt uit bijkomende documenten die het bedrijf heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC naar aanleiding van de geplande beursgang. Maar de regels zijn op sommige vlakken bijzonder griezelig.

Zo mag je je persoonlijk profiel niet gebruiken voor commercieel gewin, zoals het verkopen van je statusupdate aan adverteerders. Ook is het verboden om ‘ongeautoriseerde commerciële communicatie’ te versturen of te plaatsen wat in de praktijk ernstige gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld journalisten die hun eigen artikel op hun profiel plaatsen of fotografen die het platform gebruiken om hun werk tentoon te stellen.

De eisen van Facebook kunnen nog strikter. Zo moet je je contactinformatie up-to-date houden. Wie zijn mobiele telefoonnummer verandert of deactiveert, moet die informatie binnen 48 uur op zijn profiel wijzigen.

Facebook bezit alles, en mag het doorverkopen

“… you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (”IP License”). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.” 

Dat betekent kortweg dat Facebook mag doen wat het wil met alles wat je op Facebook deelt en zelfs elke pagina waar een vind-ik-leuk-knop op staat. De site mag dus je foto’s en teksten doorverkopen zonder toestemming of vergoeding

Alles bij de bron; zdnet.be