Het deksel van Twitters schatkist gaat steeds verder open. Zonder terughoudendheid vertelt Chris Moody, die bij Twitter over  de datastrategie gaat, de laatste weken in interviews en op conferenties over Twitters ambities om meer tweets uit hun database aan commerciële partijen en onderzoekers te verkopen.

Twitter verkoopt al langer tweets, maar tot nu toe nog op relatief kleine schaal. Het bracht vorig jaar 70 miljoen dollar op, een klein deel van Twitters totale omzet van 1,4 miljard dollar in 2014. Veruit de meeste inkomsten komen uit advertenties. Maar eind 2015 ligt die verhouding waarschijnlijk anders.

In 2012 kwamen de eerste geruchten dat de databureau’s Gnip en Datasift mochten grasduinen in Twitters database met tweets. Officieel hield Twitter zich hierover toen nog op de vlakte. Vorig jaar april werd duidelijk dat Twitter het grootser aan wil pakken, toen het Gnip overnam voor 134 miljoen dollar. Gnip-directeur Moody ging zich bij Twitter voortaan bezig houden met de datastrategie.

En nu zijn Moody en zijn mensen op campagne.  Twitter vertelde er over hun nieuwe platform waarmee ontwikkelaars eenvoudiger toegang krijgen tot de database en over de mogelijkheden die het graven in tweets allemaal biedt.

Alles bij de bron; pdfNRC [scan]