Facebook heeft in 2013 een uitstekend jaar gehad. Het bedrijf wist zich na een problematisch 2012 te herpakken op de beurs en maakte grote indruk op investeerders door goed te verdienen aan mobiele advertenties. Ook het gebruikersaantal van Facebook groeit nog gestaag, al stellen onderzoekers steeds vaker dat jongeren het sociale netwerk niet meer zien zitten. Vooralsnog is daar in de resultaten van Facebook in ieder geval nog niets van te merken.

Wat techniek betreft had Facebook een gemengd jaar. Ook privacyperikelen zorgen nog altijd voor problemen. Er lopen verschillende rechtszaken van gebruikers tegen Facebook, onder meer voor het meelezen met privéberichten en doorspelen van gegevens aan adverteerders.

De inkomsten groei werd voornamelijk veroorzaakt door de inkomsten uit mobiele advertenties, die in het afgelopen kwartaal goed waren voor 53 procent van de advertentie-inkomsten. Dat lijkt logisch gezien het grote aantal mobiele gebruikers, maar het is een unicum in de advertentiewereld. Veel bedrijven hebben zeer veel moeite met verdienen aan mobiele advertenties. De manier waarop Facebook bedrijven aanprijst, door suggesties te doen op basis van de 'likes' van vrienden, lijkt ook op mobiel uitstekend te werken, ondanks de kleinere schermen.

Daardoor heeft Facebook inmiddels 18 procent van de wereldwijde mobiele advertentiemarkt in handen. Het sociale netwerk hoeft alleen Google voor zich te dulden.

Alles bij de bron; NU