Facebook werkt aan een nieuw project dat vooralsnog 'Facebook at Work' gedoopt werd. Doel is een werkinstrument aan te bieden waarmee je op kantoor kan chatten, vergaderen en samenwerken met collega's en ook professionele contacten kan beheren. Met gemiddeld meer dan 864 miljoen dagelijks actieve gebruikers op zijn sociaalnetwerksite heeft het bedrijf ruim voldoende dekking om andere markten af te speuren. En de bedrijfswereld is net een plek waar het tot dusver moeilijk toeven was voor de internetgigant. Een ideaal doelwit nu enige verzadiging optreedt op consumentenmarkt. 

Klinkt allemaal heel logisch, maar is die trein niet al lang vertrokken? 'Enterprise social networks', er zijn er talloze. Microsoft legde al ruim twee jaar geleden 1,2 miljard dollar op tafel voor het toen al vrij succesvolle Yammer. Google heeft een hele rist handige samenwerkingstools voor bedrijven. LinkedIn is alomtegenwoordig in het beheer van je professionele netwerk. En Slack groeit astronomisch in de bedrijfswereld met hippe en bijzonder gebruiksvriendelijke samenwerkingssoftware. 

Ja, Facebook heeft het voordeel van de voetafdruk en dat het, althans in een eerste fase, gratis zou worden aangeboden, spreekt zeker in hun voordeel. De vraag is of 'gratis' op de lange termijn wel het nodige vertrouwen wekt. Want welke CEO wil dat zijn medewerkers tijdens een vergadering of conference chat een nutteloze advertentie zien passeren? Tijdverlies in een wereld waarin alleen tijdswinst van tel is, dat kan je niet maken.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]