Bijna 8 op de 10 Vlamingen hebben een account op Facebook en 94 procent meldt ze zich dagelijks aan op de site. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat iMinds, MICT en UGent in mei en juni 2014 uitvoerden in het kader van het project User Empowerment in a Social Media Culture" (EMSOC).

Bij de meest gebruikte sociale media staat Facebook op eenzame hoogte: 79 procent van de respondenten heeft een profiel. Google+ staat op de tweede plaats met 54 procent gebruikers, gevolgd door LinkedIn (37 procent) en Twitter (36 procent). Twitter wordt door diegenen die een account hebben wel vaker gebruikt dan LinkedIn (respectievelijk 85 procent en 38 procent meldt zich dagelijks aan).

Instagram en Pinterest bereiken respectievelijk 19 procent en 17 procent van de Vlamingen. Uit het onderzoek blijkt ook een aanzienlijk verschil in gebruik tussen mannen, die relatief meer LinkedIn en Twitter gebruiken, en vrouwen, die vooral op facebook actief zijn.

De onderzoekers zijn vooral dieper ingegaan op het gebruik van Facebook en Twitter. Waar de site van Mark Zuckerberg meer dient om op de hoogte te blijven van wat vrienden doen (82 procent) en sociale contacten te onderhouden (72 procent), is het gebruik van Twitter meer divers: op de hoogte blijven van wat bekende mensen en organisaties doen (54 procent) en het nieuws volgen (45 procent) zijn de twee meest verspreide gebruiken van het platform.

Alles bij de bron; HLN [thnx-2-Luc]