Na de overname van Whatsapp door Facebook in 2014 waren gebruikers bang dat de berichtendienst toegevingen zou moeten doen op vlak van privacy. Mede-oprichter Jan Koum suste toen de gemoederen met een blogpost. “Het respect voor privacy zit in ons DNA. Wij bouwen WhatsApp zo dat we zo min mogelijk van je hoeven te weten. Wanneer de samenwerking met Facebook had betekend dat we onze waarden zouden moeten wijzigen, hadden we de samenwerking niet aangegaan.”
Twee jaar later lijkt WhatsApp toch wat water bij de wijn te doen met de publicatie van nieuwe gebruiksvoorwaarden. Daarin geeft de dienst aan dat het een beperkte hoeveelheid informatie van zijn gebruikers, waaronder telefoonnummers, zal beginnen delen met moederbedrijf Facebook. Die gegevensuitwisseling zal onder meer worden gebruikt om betere gebruikersstatistieken bij te houden en spam op WhatsApp te bestrijden. Facebook kan op zijn beurt met deze informatie betere vriendensuggesties doen en relevantere advertenties voorschotelen.
WhatsApp benadrukt wel dat deze informatie alleen binnen de systemen van Facebook zal worden gebruikt, en niet wordt doorgegeven of verkocht aan derde partijen.
Alles bij de bron; ZDNet [Thnx-2-Luc]