45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Waarom die privacy-mailtjes van de afgelopen dagen wél ergens op slaan

De afgelopen dagen klaagden mensen online steen en been: ze werden bestookt met mails van bedrijven waarin hen werd gevraagd opnieuw toestemming te geven voor het ontvangen van een nieuwsbrief of om hen op hun nieuwe privacyvoorwaarden te wijzen. Onder de nieuwe Europese privacywet heb jij het recht om te bepalen wat er met jouw gegevens gebeurt. Bedrijven moeten daarnaast kunnen aantonen wat ze er precies mee doen.

YouTube-kanaal NOS Mashup vroeg zich voor de gelegenheid af over welke data deze bedrijven precies beschikken, hoe ze hieraan komen en wat ze ermee doen. Samen met influencers Zoey Ivory (winnares Dance Dance Dance en voormalig Miss Nederland) en Jiami Jongejan (YouTuber) vroeg NOS-redacteur Danny Simons hun persoonlijke data op bij acht techbedrijven waaronder Facebook, Instagram, Netflix, Spotify en Tinder.

De resultaten die de drie ontvingen zijn enorm. Uitgeprint zou de informatie passen op zo’n drie miljoen A4’tjes. En dat gaat om slechts drie personen. De inhoud van de pagina’s varieerde van Google-zoekresultaten uit 2012 tot de gespreksgeschiedenis van datingapp Tinder. YouTuber Jiami zegt wel te weten dat bedrijven over meer data te beschikken dat je denkt, maar: “Het blijft schokkend om te zien hoeveel het dan precies is. Dat vond ik toch best wel heavy.”

Die veelbesproken mailtjes over je privacy zijn er dus niet voor niets. Bedrijven slaan namelijk enorm veel data van je op waarvan je vaak niet eens wist dat ze het hadden. Het goede nieuws: met de nieuwe wetgeving komen zij er niet mee weg om zaken te verstoppen in ingewikkelde privacyvoorwaarden.

Onder de nieuwe wet moet nog blijken hoe makkelijk het is je persoonsgegevens te beheren en bewaken, maar dat het een signaal is dat burgers zelf het recht hebben om te bepalen wat er met hun gegevens gebeurt, is helder.

Alles bij de bron; Vance