We wisten al langer dat internetsites onze gegevens verzamelen om ze uit te wisselen met bedrijven voor advertenties. Maar we wisten nog niet wíe precies onze informatie heeft. Facebook geeft vanaf nu de mogelijkheid om daar achter te komen. Maar wat voor soort data de bedrijven precies van je weten is nog niet duidelijk. Facebook geeft de bedrijvendata nu waarschijnlijk vrij vanwege juridische stappen van een datablogger.

Dimitri Tokmetzis, datajournalist bij De Correspondent, legt uit wat de gevolgen kunnen zijn van al deze datavergaring: 'Wat bedrijven over jou weten en uit dit soort gegevens kunnen leren over jou, hoe ziet mijn risicoprofiel er dan uit, en wat voor kennis hebben ze uiteindelijk van mij?’

Download je Facebookbedrijvendata in 7 stappen:

Stap 1: ga naar je instellingen

Stap 2: Kies voor ‘een kopie downloaden van je Facebookgegevens’

Stap 3: Klik op ‘Archief downloaden'

Stap 4: Facebook vraagt je om opnieuw je wachtwoord in te voeren en je keuze te bevestigen. Je krijgt nu een e-mail ter bevestiging. Als je archief klaar is om te downloaden krijg je opnieuw een e-mail.

Stap 5: Volg de  stappen in de mail, download je gegevens. Je krijgt nu een ZIP-bestand met je gegevens er in. Open het bestand.

Stap 6: Dubbelklik op ‘html’

Stap 7: Dubbelklik nu op ‘ads.htm’. Nu opent de lijst met advertentie-onderwerpen die Facebook aan je koppelt, en daaronder de lijst met adverteerders die over jouw contactgegevens beschikken

Vraag bij de bedrijven je gegevens op en vraag wat ze er precies mee doen, adviseert Tokmetzis. Nog een advies: stuur een brief aan de bedrijven die jouw gegevens hebben en die er volgens jou toe doen. Vragen om uit het systeem gehaald te worden is volgens social media-deskundige Jarno Duursma is zinloos: ‘Vaak heb je ergens toestemming gegeven. Je moet zelf inschatten of wat ze van je hebben in je voordeel of nadeel uitvalt. Soms is het goed als bedrijven verkeerde informatie van je hebben, als je daar zelf beter van wordt.’

Alles bij de bron; BNR [met screenshots]


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha