Sociale netwerken

Facebook gaat gezichtherkenningssoftware gebruiken om het gebruikers makkelijker te maken foto's te 'taggen'. Maar willen we wel herkend worden door Facebook?

...Daarmee worden alle gezichten op Facebookfoto's automatisch gemarkeerd, en de eigenaar van de foto gevraagd die gezichten van een naam te voorzien. Makkelijk voor liefhebbers van het fototaggen (waardoor u ineens uw eigen dronken gezicht op een - tot dan toe - anoniem feestje tegenkomt), maar de zoveelste potentiële goudmijn voor Facebook.

Het wachten is op de beslissing van Facebook om dit soort gegevens te delen met adverteerders.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.925.nl

Het sociale netwerk Netlog is zelf niet verantwoordelijk voor schendingen van auteursrechten door zijn leden. Dat heet de rechtbank van eerste aanleg in Brussel beslist.

De auteursrechtenorganisatie Sabam had voor de rechtbank geëist dat Netlog verantwoordelijk zou worden gesteld voor inbreuken tegen het auteursrecht door zijn ruim 2 miljoen Belgische leden. Sabam vroeg een dwangsom van 1000 euro per dag per inbreuk.

De rechter verwierp die eisen omdat ze een schending van de privacy zouden kunnen inhouden.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nieuwsblad.be

 

Applicaties op Facebook moeten gebruikers voortaan vragen om toegang tot allerlei persoonlijke gegevens. Tot dusverre konden de gadgets zonder meer gebruikmaken van die informatie.

Facebook maakte de wijziging bekend op zijn weblog. De verandering was al geruime tijd geleden aangekondigd, maar het duurde lang totdat de aanpassing daadwerkelijk was doorgevoerd. De netwerksite wilde zeker zijn dat de wijzigingen geen negatieve gevolgen zouden hebben voor de werking van bestaande Facebook-applicaties.

Tot dusverre hebben spelletjes en andere Facebook-applicaties standaard toegang tot een schat aan persoonlijke gegevens van gebruikers, waaronder veel details over hun vrienden.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.nu.nl

Advocaten in de Verenigde Staten hebben en masse Facebook en andere sociale netwerksites ontdekt omdat deze sites een rijke bron van bewijsmateriaal blijken te zijn.

Daarbij gaat het vooral om foto's en berichtjes die overspel bewijzen of de status die mensen bij hun profiel hebben staan - gescheiden of single terwijl ze nog getrouwd zijn - is interessant voor advocaten.

Het merendeel van het bewijs wordt gevonden op Facebook (66%) en MySpace (15%). Twitter draagt met 5% ook nog behoorlijk bij.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.computerid.nl

De microblogsite Twitter heeft een akkoord bereikt met de Amerikaanse reguleringsinstantie FTC om de gegevens van gebruikers beter te beschermen....

..."Wanneer een onderneming zijn gebruikers belooft dat hun persoonlijke gegevens veilig zijn, dan moet ze die belofte ook waarmaken", luidde het bij de FTC. Twitter zal nu onder meer een beschermingsprogramma op punt stellen dat onder onafhankelijke controle staat.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.demorgen.be

Via onderstaande (engelstalige) site kun je op Facebook je privacy-instellingen controleren. Daarvoor staat er op de site een 'knop' die je naar je browser-werkbalk moet slepen, vervolgens ga je op Facebook naar jouw privacy instellingen en open je je favorieten.

Als je nu op de knop klikt die je in de browserwerkbalk hebt gesleept zullen de privacy-instellingen gecontroleerd worden en zullen je waarschuwingen te zien krijgen als je privacy in gevaar is.

Bron van dit artikel: www.reclaimprivacy.org

En hier een zelfde soort pagina die je laat zien wat Facebook allemaal over je verteld: www.zesty.ca

Het lijkt efficiënter om het te melden als er een week géén nieuws is over Facebook en privacy. Deze keer toch maar weer een nieuwtje. Nadat de afgelopen maanden Facebook doorlopend in het nieuws was vanwege privacyblunders, heeft het op 26 mei de privacy-instellingen vernieuwd en versimpeld.

Lees het volledige artikel (met veel interessante/handige links) bij de bron; www.solv.nl

Marktonderzoeken, analistenrapporten en columnisten zijn het de laatste tijd eens; er komt een nieuwe generatie aan. Het toont aan dat de huidige datawarehouse-generatie voldoende potentie heeft geleverd om de volgende fase in te gaan.

Het datawarehouse is de basis voor uiterst krachtige analyses. Actuele en persoonlijke gegevens gecombineerd met data van sociale netwerken kunnen leiden tot ongewenste situaties ten aanzien van de privacy. Het is cruciaal dat bedrijven zich houden aan de geldende wetgeving en altijd de lange termijn relatie met de klant voorop stellen. Diezelfde sociale netwerken zijn tenslotte ook in staat om het bedrijf in een ongekend tempo van een negatief en mogelijk fataal imago te voorzien.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.computable.nl

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha