Sociale netwerken
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Vanaf zaterdag gaat WhatsApp's nieuwe privacybeleid van kracht. Wie de nieuwe regels niet tegen dan accepteert, zal zien hoe steeds meer functies uit de app ontoegankelijk worden, alvorens je account helemaal inactief wordt en uiteindelijk verdwijnt.
...WhatsApp geeft geen exacte datums wanneer gebruikers steeds meer functionaliteiten verliezen. Enkele weken nadat je enkel berichten kan lezen en beantwoorden vanuit je meldingen, zal je niet langer telefoontjes kunnen beantwoorden, berichten ontvangen, en je hebt ook geen mogelijkheid om berichten te verzenden. Op dat moment ben je dan eigenlijk volledig de toegang kwijt.
Technisch gezien is je account dan inactief, maar het wordt nog niet meteen door de berichtendienst verwijderd. Pas na 120 dagen van inactiviteit dan zal WhatsApp het verwijderen, en zo'n verwijdering is definitief.
Wat je ook doet, er zijn meerdere opties om verder te gaan. Een eerste is natuurlijk om de privacyregels gewoon te accepteren en de app ongehinderd verder te gebruiken. Anderzijds kan je ook al je gesprekken uit WhatsApp rechtstreeks migreren naar Telegram, een andere bekende berichten-app. Er zijn ook nog andere berichten-apps, maar het is natuurlijk zaak om al je contacten ervan te overtuigen om van zo'n alternatief gebruik te maken.
Alles bij de bron; AndroidWorld
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Vanwege de nieuwe gebruikersvoorwaarden die WhatsApp zaterdag invoert, heeft de gemeenteraad van Delft besloten om geen gebruik meer te maken van de berichtendienst.
Vanaf zaterdag gaat WhatsApp gebruikersinformatie delen met Facebook. Gebruikers moeten hiermee instemmen als zij toegang tot hun account willen behouden.
Een uitzondering geldt voor gebruikers in de Europese Unie. Facebook wil de gegevens uit WhatsApp gebruiken om gerichter advertenties te kunnen aanbieden, maar in de EU is dat in strijd met de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG/GDPR).
Toch besloot de Delftse gemeenteraad om over de kwestie te stemmen. Daarop werd besloten om de WhatsApp-groepen van de gemeenteraad, de commissies en het presidium op te heffen.
Alles bij de bron; BeveilNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Facebook mag in Duitsland geen gegevens van gebruikers van WhatsApp verwerken. Dat heeft de privacytoezichthouder in Hamburg vandaag besloten. De Duitse privacywaakhond HmbBfDI gebruikte een spoedprocedure onder de AVG om te voorkomen dat Facebook de komende drie maanden zijn vernieuwde voorwaarden doordrukt in Duitsland.
Er bestaan Europese en internationale versies van de nieuwe WhatsApp-voorwaarden. Volgens de HmbBfDI is het echter te onduidelijk wat de verschillen tussen beiden zijn wat betreft datadeling. De voorwaarden zouden sowieso te vaag zijn.
"De inhoud is misleidend en spreekt zichzelf tegen", aldus de privacywaakhond. "De consequenties voor gebruikers zijn niet duidelijk." Daarom zijn de nieuwe voorwaarden volgens HmbBfDI in strijd met de AVG.
Volgens WhatsApp is er geen sprake van datadeling tussen Facebook en WhatsApp, en gaat het puur om berichten tussen bedrijven en klanten. "Dit besluit zal geen invloed hebben op de uitrol van de nieuwe voorwaarden."
Alles bij de bron; RTL
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Gebruikers van Facebooks chat-app WhatsApp dreigen niet langer hun accounts te verliezen als ze weigeren hun data te delen met Facebook. Daarmee komt het social network terug op een eerder besluit. Toch draait het bedrijf van Mark Zuckerberg de duimschroeven aan bij WhatsApp-gebruikers: afwijzen van het nieuwe privacybeleid leidt tot afknijpen van functionaliteit. Dit gaat geleidelijk aan gebeuren en beperkt het nut van de app.
Zo verliezen gebruikers bijvoorbeeld toegang tot hun chat-lijst, maar kunnen ze nog wel inkomende telefoon- en videogesprekken aannemen. Na enkele weken van bovenstaande beperkte functionaliteit wordt het gebruik van WhatsApp verder aan banden gelegd. Zo kunnen gebruikers dan geen binnenkomende gesprekken of notificaties ontvangen. En WhatsApp zal stoppen met het doorgeven van berichten en oproepen naar de smartphone(s) van gebruikers, geeft Facebook aan in een FAQ over de privacy-update. In de tussentijd blijven gebruikers herinneringen over het nieuwe privacybeleid ontvangen.
Alles bij de bron; AGConnect
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
WhatsApp kondigde begin dit jaar nieuwe voorwaarden aan, de berichtendienst mag onder de nieuwe voorwaarden namelijk gegevens delen met moederbedrijf Facebook. Dat mag echter niet in de Europese Unie, want zulke datadeling is verboden.
Het Californische bedrijf had door de ophef de implementatie van de nieuwe voorwaarden al een eerste keer met drie maanden uitgesteld, tot 15 mei. Wie de nieuwe voorwaarden niet zou accepteren, zou na die datum geen berichten meer kunnen lezen en versturen.
Maar op dat dreigement komt de berichtendienst nu terug. “Niemand zal zijn account verwijderd zien na 15 mei of de toegang tot berichten verliezen”. Gebruikers zullen wel aanhoudende herinneringen krijgen over het nieuwe beleid en lopen wel het risico dat bepaalde functionaliteit verloren gaat als ze niet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden.
Alles bij de bron; HLN
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Gebruikers met een iPhone of iPad die deze week de nieuwste software-update iOS 14.5 hebben geïnstalleerd, kregen een opmerkelijke melding. Weigeren zij om het verzamelen van privégegevens in te schakelen, dan bestaat er een kans dat Facebook en Instagram in de toekomst niet meer gratis zijn en het is voor het eerst dat Facebook dit zo expliciet vermeldt.
Als de apps in de toekomst mogelijk niet meer gratis zijn, betekent dat ook dat het verdienmodel van moederbedrijf Facebook flink op de schop gaat. Op dit moment verdient het bedrijf voornamelijk aan advertenties. Door privégegevens te verzamelen, kan het bedrijf reclames personaliseren. Als dat niet meer mogelijk is, moet het bedrijf op zoek naar een nieuw verdienmodel.
Facebook zelf benadrukt dat het niet om een waarschuwing gaat, maar om een "informatiepop-up". Daarin biedt het bedrijf "extra context, zodat gebruikers een geïnformeerde beslissing kunnen nemen".
Volgens Facebook staat in de pop-up niet dat je straks moet gaan betalen wanneer je weigert privégegevens te delen. "Middels deze context willen we mensen alleen informeren dat we gegevens gebruiken om persoonlijke en relevante advertenties aan te bieden." Juist die persoonlijke advertenties helpen het internet en de Facebook-app gratis te houden, aldus Facebook.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Twitter heeft per ongeluk een e-mail naar gebruikers verstuurd waarin hen werd gevraagd om hun Twitteraccount te bevestigen. Veel gebruikers dachten dat het om een phishingaanval of scam ging, mede omdat de e-mail onverwachts kwam.
Via het officiële Twitter Support-account laat de microbloggingdienst weten dat het om een fout ging en het bericht niet verstuurd had moeten worden. Twittergebruikers die de e-mail hebben ontvangen hoeven hun account niet te bevestigen en kunnen het bericht negeren.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De Britse geheime dienst Mi5 waarschuwt Britse burgers voor spionage via nepprofielen op LinkedIn. Via een overheidscampagne genaamd "Think Before You Link" worden werknemers van organisaties op de risico's gewezen.
Via de campagne wordt medewerkers geleerd hoe ze nepprofielen kunnen herkennen, bekend zijn met de dreiging, nepprofielen melden bij hun manager en de profielen vervolgens verwijderen uit hun netwerk. Ook wordt personeel geleerd hoe ze kunnen voorkomen om een doelwit te worden.
Aanvallers doen zich vaak voor als recruiter en bieden individuen "aantrekkelijke kansen", maar proberen in werkelijkheid zoveel informatie als mogelijk van het doelwit te verzamelen. "Het in contact treden met deze profielen kan individuele carrières, de belangen van je organisatie en de belangen van de Britse nationale veiligheid en welvaart schaden"
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De Hamburgse privacywaakhond heeft een spoedprocedure tegen Facebook gestart om het bedrijf te verbieden WhatsApp-gebruikersdata voor Facebook-doeleinden te gebruiken. De toezichthouder start de procedure vanwege WhatsApps nieuwe voorwaarden...
...De HmbBfDI 'vreest' dat met de nieuwe voorwaarden, Facebook de WhatsApp-gebruikersdata zal gebruiken voor marketingdoeleinden en om gebruikers advertenties te laten zien. Johannes Caspar, commissaris van de toezichthouder, zegt dat er 'voor zover bekend' nog geen toezichthoudend onderzoek is geweest naar het dataverkeer tussen WhatsApp en Facebook. Het onderzoek is volgens Caspar nodig om 'het onwettig en massaal delen van data' te voorkomen. Ook wil Caspar stoppen dat op 'miljoenen mensen' onwettig druk wordt uitgeoefend om met de WhatsApp-voorwaarden akkoord te gaan.
De toezichthouder wil voor 15 mei een beslissing hebben genomen.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De AVG beschermt de privacy van kinderen onvoldoende. Daarom zijn aanvullende regels nodig. Dat concludeert de Consumentenbond, die de positie van deze kwetsbare groep in de wet liet onderzoeken.
Hoewel de AVG voorschrijft dat platforms ‘specifieke bescherming’ moeten bieden aan kinderen, laat de wet grotendeels in het midden hoe ze dat precies moeten doen. Slechts 2 artikelen in de wet gaan over dit onderwerp. En daarin staat alleen iets over de ouderlijke toestemming. En de verplichting van platforms om duidelijk te zijn over welke persoonsgegevens ze verzamelen en hoe ze die verwerken.
‘Volstrekt onvoldoende,’ vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘De ouderlijke toestemming is meestal kinderlijk eenvoudig te omzeilen. Bovendien kun je van kinderen niet verwachten dat ze kunnen overzien wat de gevolgen zijn van hun toestemming voor het verzamelen van hun gegevens.’
Dat de wet onvoldoende bescherming biedt, blijkt wel uit een steekproef bij Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat en Youtube. Al deze platforms verdienen juist aan het profileren van kinderen en het tonen van gepersonaliseerde reclame.
‘Wat ons betreft zouden van kinderen helemaal geen marketingprofielen gemaakt mogen worden. Bedrijven kunnen prima adverteren rondom content die voor kinderen is bestemd. Maar zolang ze niet volwassen zijn, is profileren en persoonlijk adverteren uit den boze. Daarom zijn extra regels nodig. En daar moeten het Europese samenwerkingsverband van toezichthouders (de EDPB) en de AP voor zorgen.’
Alles bij de bron; Consumentenbond