Sociale netwerken

WhatsApp is de populairste app van Nederland. We delen lief en leed met de chatdienst en de gemiddelde gebruiker kijkt 23 keer per dag of er nog berichtjes zijn binnengekomen. Standaard doet de app al een hoop om je privégegevens te beschermen, maar je kunt ook zelf een aantal aanpassingen doen. Voor optimale privacy op WhatsApp gebruik je deze 3 tips.

1. Blauwe vinkjes uitzetten

2. Laatst gezien, profielfoto, status en meer afschermen

3. Locatie uitschakelen

Alles bij de bron; AndroidPlanet


 

Pedofilie, ontvoering, stalken en online pesten zien ouders als de grootste gevaren van het online delen van foto’s van hun kinderen. Ouders voelen deze angsten ook als anderen, zoals familie, vrienden of verzorgers, foto’s posten van het kind. Dat blijkt uit onderzoek door de Reputatiefabriek onder 1010 respondenten.

Opvallend is dat de ouders die zich zorgen maken om de privacy van hun kind, zelf het meeste online delen. Bijna 60 procent van de ondervraagde ouders gelooft dat het geen probleem is om zonder toestemming van hun kind foto’s te plaatsen. 40 procent daarvan heeft wel bewust nagedacht of de foto beschamend kan zijn voor het kind, maar heeft de foto vervolgens toch geplaatst. Bijna een kwart vindt dat hun kind te jong is om te bepalen of zijn of haar foto gedeeld mag worden en 19 procent vindt dat de beslissing van het wel of niet delen van de foto niet bij het kind ligt, ongedacht de mening van het kind.

Ouders zijn ook kritisch op elkaar: 78 procent van de respondenten vindt dat ouders te vaak over hun kinderen posten op social media. Toch geeft een ruime meerderheid toe ook wel eens een foto te hebben geüpload van een kind dat niet van henzelf is. 17 procent van de ouders probeert een foto te laten verwijderen als een ander ongevraagd een foto van zijn/haar kind op social media plaatst. 

Alles bij de bron; KinderopvangTotaal



 

Persoonlijke advertenties, die vooral door Google en Facebook ingezet worden, moeten worden teruggedrongen. Zulke advertenties zijn volgens coalitiepartij D66 voor een groot deel verantwoordelijk voor nepnieuws, manipulatie van verkiezingen en het schenden van privacy. 

Google en Facebook verdienen het leeuwendeel van hun geld met gerichte advertenties, ook wel micro-targeting genoemd. De keerzijde is dat consumenten vooral informatie te zien krijgen die aansluit op berichten waar ze eerder op hebben geklikt. 'De maatschappelijke gevolgen van deze verdienmodellen zijn groot', zegt Kees Verhoeven van D66. 'Het gaat niet om de kwaliteit van de berichten, het draait om de clicks.'

Alles bij de bron; Radar


 

Facebook huurt externe bedrijven in om te omschrijven waar berichten van gebruikers op Facebook en Instagram over gaan, meldt Reuters. Die omschrijving is nodig om kunstmatige intelligentie te trainen: hoe meer data zo'n systeem heeft, hoe 'slimmer' het wordt.

Daarbij zouden ook privéberichten worden bekeken, die gebruikers naar slechts een beperkt aantal vrienden hebben gestuurd. Gevoelige data zoals de namen van de gebruikers zouden soms zichtbaar zijn bij die berichten. Elk bericht zou door twee medewerkers worden bekeken, die elk zo'n 700 berichten per dag voorbij zien komen.

Reuters schrijft op basis van het Indiase bedrijf WiPro, dat 260 werknemers heeft die berichten op Facebook en Instagram onderverdelen in vijf categorieën....

Alles bij de bron; RTLZ


Facebook heeft drie miljard dollar opzij gezet omdat het verwacht een hoge boete te krijgen van de Amerikaanse Federal Trade Commission. Het sociale netwerk onderhandelt nog met de waakhond over een schikking, maar verwacht drie tot vijf miljard dollar te moeten betalen zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.

Daarin staat dat het bedrijf drie miljard dollar opzij heeft gezet vanwege het onderzoek dat de FTC doet naar de omgang met data van gebruikers. Een specifieke zaak wordt niet genoemd, maar waarschijnlijk gaat het om het Cambridge Anaytica-schandaal.

Verder maakt Facebook in zijn kwartaalcijfers bekend dat het aantal dagelijks actieve gebruikers is gestegen. In maart waren dat er 1,56 miljard, een stijging van 8 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Ook het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg met 8 procent, naar 2,38 miljard.

Inkomsten uit advertenties zijn verreweg de grootste inkomstenbron van Facebook. Het aandeel dat mobiele advertenties daarin hebben blijft verder stijgen. Dat is nu 93 procent, ten opzichte van 91 procent een jaar geleden.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Op sociale netwerken krijg je tegenwoordig advertenties te zien die passen bij je activiteit en voorkeuren. De een is daar blij mee, anderen vinden het een onprettig idee dat een sociaal netwerk ‘meegluurt’ in wat zij doen.

Nu zijn advertenties onvermijdelijk, maar je kunt wel zorgen dat ze niet meer worden gebaseerd op jouw activiteit. Elk sociaal netwerk heeft die mogelijkheid; wij laten je zien hoe je daar gebruik van maakt.

Alles bij de bron; CompTotaal


 

Wat kunnen familie en vrienden doen met sociale media van geliefden die zijn overleden? Hoe moeilijk is het bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot die gegevens? En wat kun je zelf alvast regelen om het voor anderen makkelijker te maken om bijvoorbeeld accounts te deactiveren of juist online te houden?

In deze podcast spreken we met Manu Keirse, psycholoog en expert op het gebied van rouwverwerking, ICT-jurist Arnoud Engelfriet en met Lucienne van der Geld, directeur van Netwerk Notarissen.
 
Alles bij de bron; NU

Whatsapp is de app waarop alles gedeeld wordt. Je wilt natuurlijk dat deze informatie zo goed mogelijk beschermd wordt en niet in de handen van derden valt. Dit zijn enkele beveiligingstips voor Whatsapp.

Whatsapp heeft een paar instellingen die je kan aanpassen zodat alleen geselecteerde gebruikers jouw profielfoto, laatst gezien, status en info kan zien. Je kan deze informatie delen met contacten, iedereen of juist helemaal niemand.

Alles bij de bron; CompTotaal


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha