Sociale netwerken

Facebook betaalt al sinds 2016 in het geheim tieners en jongeren tussen de 13 en 35 jaar om een app te gebruiken die toegang geeft tot vrijwel alle informatie op hun telefoon.

 

De app, een soort VPN genaamd ‘Facebook Research’, draait in de achtergrond, maar volgt elke activiteit en speelt alle data die het verzamelt aan Facebook door. En daarbij ging de app grondig te werk: data zoals privégesprekken in apps, foto’s die verstuurd werden, e-mails, zoekopdrachten en nog veel meer werden afgetapt. De app werd bij het doelpubliek aan de man gebracht door advertenties op onder jongeren populaire apps en sites als Snapchat, Instagram en YouTube. 

Saillant detail is dat de app op iPhones en andere Apple-producten niet via de App Store geïnstalleerd kan worden, maar via andere platformen die apps beschikbaar maken voor “softwaretesters”, zoals Betabound, uTest en Applause. Op die manier kon Facebook de strenge controles van Apple omzeilen.

Facebook nuanceert de klachten in een reactie op het nieuws. “Het ging niet om ‘bespioneren’ aangezien alle mensen die zich inschreven door een duidelijk registratieproces gingen waarbij ze gevraagd werden om hun toestemming en betaald werden om deel te nemen”, aldus een woordvoerder.  

Alles bij de bron; HLN


 

Duizenden Facebook-technici zullen moeten worden vrijgemaakt om deze klus te klaren, meldt The New York Times op basis van gesprekken met vier ingewijden die op anonieme basis met de krant over de plannen spreken. De drie nu nog afzonderlijke platformen moeten vanaf de grond worden herschreven en zullen uiteindelijk gebruik moeten maken van dezelfde technische infrastructuur. 

Hoewel de merken als aparte app zullen blijven bestaan, is het idee dat Facebook op deze manier al zijn miljarden gebruikers eenvoudiger binnen zijn eigen netwerk kan behouden. Net als nu al het geval is met WhatsApp moet alle communicatie standaard versleuteld zijn. Iemand met alleen een Facebook-account kan dan vanaf volgend jaar een bericht sturen naar een persoon die alleen WhatsApp heeft. Het moet voorkomen dat klanten hun heil zoeken bij concurrerende diensten van bijvoorbeeld Google of Apple, zoals iMessage. 

Toen Facebook WhatsApp (in 2014 voor 19 miljard dollar) en Instagram (in 2012 voor ongeveer 1 miljard dollar) overnam, beloofde het plechtig dat de twee bedrijven verregaand onafhankelijk zouden blijven. Dat kan Facebook niet volhouden. Zuckerberg botste hierover al eerder met de oprichters van WhatsApp en Instagram. Onlangs zou het nog tot een aantal botsingen zijn gekomen tussen het WhatsApp-kamp en Zuckerberg over de voorgenomen integratie.

Donderdagavond publiceerde de door privacyschandalen geplaagde Zuckerberg nog wel een opiniestuk in The Wall Street Journal waarin hij zijn publiek nog weer eens probeert te overtuigen dat zijn bedrijf echt het beste voor heeft met zijn gebruikers. Verder zegt hij alle zorgen te begrijpen en geeft hij toe dat het advertentiemodel ‘erg complex’ is. Maar, stelt de oprichter: we verkopen geen persoonlijke gegevens van gebruikers.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Je zou denken dat als je je Facebook of Twitter account verwijdert, je privacy beschermd is. Maar niets is minder waar. Zo blijkt uit een nieuwe studie gepubliceerd in het tijdschrift Nature Human Behavior, dat je eigen privacy net zo goed in handen ligt van je vrienden die wel op het internet actief zijn.

De onderzoekers verzamelden in de studie dertig miljoen Twitterberichten van 13.905 gebruikers. En uit de studie blijkt dat het twittergedrag van een gebruiker erg voorspelbaar is. Zo konden de onderzoekers de latere twitterberichten van een persoon voorspellen op basis van berichten van slechts acht of negen vrienden. Deze voorspellingen waren zo nauwkeurig, alsof ze zo rechtstreeks van de eigen Twitter-feed afkomstig waren.

Zo kan er van alles over je op tafel komen te liggen, van je politiek voorkeur, tot favoriete producten en religieuze overtuiging. Al deze persoonlijke informatie kan aan de hand van je vrienden onttrokken worden, zelfs als je je Facebook of Twitter verwijderd hebt of – sterker nog – nog nooit een account hebt gehad.

Alles bij de bron; Scientias


 

Uit het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper blijkt dat tussen het vierde kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018 het aantal installaties van de Facebook-app op Nederlandse smartphones met 1,1 miljoen is gedaald [van 74% naar 68% aandeel op de NL-smartphones]. Hoeveel Nederlanders hun Facebook-account verwijderd hebben het afgelopen jaar, is niet bekend.

Wantrouwen en nepnieuws zijn voor mensen nu voor het eerst een belangrijke reden om te stoppen met het gebruiken van Facebook. En dat is een verschil met vorig jaar, toen velen vooral aangaven weinig meer te hebben met de mensen die op Facebook zitten en dat het te veel tijd kost.

Hoewel er in Nederland een neerwaartse trend lijkt te zijn als het gaat over het Facebook-gebruik, is het beeld wereldwijd bezien anders. De verwachting is dat het aantal gebruikers wereldwijd in 2020 kan zijn gestegen tot 1,69 miljard, beduidend meer dan de voorziene 1,54 miljard gebruikers dit jaar. De totale groei van het aantal Facebook-gebruikers lijkt dus vooralsnog niet af te nemen.

Alles bij de bron; CompTotaal


 

De like-knop van Facebook is op een groot aantal websites aanwezig. Wanneer internetgebruikers op dergelijke websites terechtkomen wordt informatie over hun ip-adres en browserstring naar Facebook doorgestuurd. Dit gebeurt geheel automatisch, ongeacht of de gebruiker op de knop heeft geklikt en of hij al dan niet een Facebookaccount heeft.

Verbraucherzentrale NRW, een Duitse vereniging die consumentenbelangen behartigt, stelt dat de like-knop inbreuk maakt op de privacywetgeving. Het had dan ook een verbodsactie ingesteld tegen een website die van een dergelijke like-knop gebruikmaakt. Het Oberlandesgericht Düsseldorf, de hoogste rechterlijke instantie van de deelstaat NoordrijnWestfalen, waarbij de zaak aanhangig is, vroeg de advocaat-generaal om een uitleg van de vroegere richtlijn gegevensbescherming, die van toepassing blijft op deze zaak maar inmiddels door de Algemene verordening gegevensbescherming is vervangen.

De advocaat-generaal stelt dat websites die met een Facebook like-knop en dergelijke andere plug-ins werken, waardoor persoonsgegevens van de gebruiker worden verzameld en doorgezonden, samen met die derde partij verantwoordelijk zijn voor die fase van de gegevensverwerking. De beheerder van de website moet gebruikers dan ook de vereiste minimuminformatie verstrekken over die gegevensverwerking en indien nodig hun toestemming verkrijgen voordat de gegevens worden verzameld en doorgezonden, aldus advocaat-generaal Michal Bobek van het Hof van Justitie in een conclusie (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

Facebook laat weten dat er een vervelende bug is opgedoken waardoor de privéfoto’s van zo’n 6,8 miljoen gebruikers mogelijk in handen kwamen van appontwikkelaars op het platform. Tussen 13 en 25 september zijn door de bug mogelijk foto’s van 6,8 miljoen gebruikers gedeeld.

Het gaat om foto’s die op Facebook werden gezet door de gebruiker, maar niet met vrienden werden gedeeld. Dat kan bijvoorbeeld bij foto’s die gebruikers wel hadden geüpload naar het netwerk, maar (nog) niet gepubliceerd op de site.

De bug trof in het bijzonder gebruikers die toestemming gaven aan apps om hun foto’s te zien. Facebook maakte ook een hulppagina aan waar gebruikers kunnen zien of ze getroffen zijn door het lek. Hier kan je controleren of je het risico loopt dat je foto’s per ongeluk gedeeld werden.

Als je niet bent getroffen, dan krijg je onderstaande melding te zien. “Jouw Facebookaccount is niet getroffen door dit probleem en apps die je gebruikt hebben geen toegang gehad tot je andere foto’s.”

Alles bij de bron; HLN


 

Volgens The New York Times heeft Facebook jarenlang zeer gedetailleerde toegang tot persoonsgegevens verleend aan makers van telefoons en andere hardware. Niet alleen de gegevens van de eigenaars van een mobiel zouden op deze manier toegankelijk zijn, ook die van hun vrienden.

Het zou gaan om maar liefst zestig hardwaremakers, waaronder Apple, Samsung, HTC, Blackberry, Microsoft en Amazon. Deze samenwerking zou al zo’n tien jaar geleden zijn begonnen, in een tijdperk dat apps nog lang niet zo wijdverspreid waren als nu het geval is...

...Facebook benadrukt dat dergelijke samenwerkingen tegenwoordig helemaal niet meer noodzakelijk zijn: ‘Dit is ook de reden dat we in april al hebben aangekondigd dat we de toegang aan het afbouwen zijn’, aldus Facebook. Afbouwen of niet, de toegang is er nog altijd, aldus The New York Times. Een voormalig Facebook-medewerker noemt het tegenover de krant ‘schokkend’ dat deze praktijk nog altijd bestaat. ‘Dit stond zes jaar geleden intern bij ons al bekend als een privacykwestie’, zo stelt Sandy Parakilas, die Facebook in 2012 verliet en sindsdien bekend staat als scherp criticus van zijn voormalig werkgever. 

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Wantrouwen en nepnieuws zijn voor mensen nu voor het eerst een belangrijke reden om te stoppen met het gebruik van Facebook. In de peiling geeft ruim 25% van de ondervraagden aan dat ze het afgelopen half jaar Facebook minder of veel minder is gaan gebruiken, tegen over 9 procent die het meer is gaan gebruiken.

Op Twitter en Instagram is 10 procent afgehaakt.

Alles bij de bron; HLN


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha