Sociale netwerken

De Australische Informatie Commissie klaagt Facebook aan vanwege privacylekken in de zaak rond het bedrijf Cambridge Analytica.

Volgens de commissie zijn de gegevens van meer dan 300.000 Australiërs verkocht aan derden. De gegevens zouden onder meer zijn gebruikt om te meten welke politieke advertenties getoond moeten worden.

Het Australische onderzoek is in 2018 gestart toen de zaak rond Cambridge Analytica aan het licht kwam. Facebook zei toen dat de gegevens van 87 miljoen gebruikers mogelijk gelekt waren.

Alles bij de bron; Bright


 

Een nieuw meldingssysteem onder de naam BART! (Burger Alert Real Time) moet een betere samenwerking tussen burgers en politie mogelijk maken. Een koppeling met bestaande platformen als WhatsApp en Facebook helpt daarbij. Het systeem scant namelijk berichten op sociale media en zorgt ervoor dat meldingen bij de juiste afdeling terechtkomen.

Dat kan bij de politie zijn, maar bijvoorbeeld ook bij de gemeente als het slechts overlast betreft van iets als een losse stoeptegel. Of denk aan de brandweer en ambulancepersoneel. Agenten weten direct of iets een spoedgeval is en weten ook waar ze zijn moeten. Dit is allemaal op te maken uit de inhoud én zogeheten metadata van berichten die op sociale kanalen wordt geplaatst.

Eén van de uitdagingen is op privacy-gebied. Er bestaan tegenwoordig strenge wetten over de verzameling van dit soort gegevens. Zo moeten burgers expliciet toestemming kunnen geven en mag de data niet te lang bewaard worden.

Alles bij de bron; CompIdee


 

Facebook biedt gebruikers een tool waarmee ze kunnen downloaden en zien wat de sociale netwerksite over hen weet, maar deze oplossing is niet volledig, zo stelt Privacy International. De privacyorganisatie baseert zich op eigen onderzoek. 

"We ontdekten dat de aangeboden informatie onnauwkeurig is. Anders gezegd, deze tool is niet wat Facebook beweert. De lijst met adverteerders is onvolledig en verandert in de loop der tijd", aldus Cody Doherty van Privacy International. Daarnaast is de wel verstrekte informatie zeer beperkt. Er staat alleen een naam van de adverteerder, maar geen contactgegevens. Daardoor kunnen gebruikers volgens Privacy International niet hun rechten uitoefenen.

Adverteerders kunnen met persoonlijke data van internetgebruikers hen op Facebook benaderen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een e-mailadres, telefoonnummer of Facebook-ID. De adverteerder uploadt deze informatie zodat hij de Facebookgebruiker gerichte advertentie kan tonen. Facebook moet aan gebruikers laten weten hoe ze door adverteerders worden benaderd. Zo kunnen gebruikers zien of de adverteerder in kwestie wel een juridische basis heeft voor het verwerken van deze gegevens.

Volgens Privacy International is de huidige situatie onacceptabel.

Alles bij de bron; Security


 

Facebook wilde donderdag een eigen dating-app uitbrengen in een aantal Europese landen, maar heeft besloten om de lancering voor onbepaalde tijd uit te stellen. Reden is een inval van de Ierse autoriteiten in het Europese hoofdkantoor van Facebook in Dublin. 

Bij de inval zijn documenten over de plannen met betrekking tot de dating-app in beslag genomen. Facebook had pas begin februari aan Ierland laten weten dat het de app Facebook Dating ging introduceren. Omdat Facebook in Ierland is gevestigd, moet de Ierse overheid de Europese privacyregels handhaven...

...Facebook heeft Facebook Dating vorig jaar al uitgebracht in onder meer de Verenigde Staten, Canada, Mexico en Suriname. Gebruikers moeten zich aanmelden via Facebook. Daarna suggereert de app andere gebruikers met wie er misschien een klik is, 'gebaseerd op jouw voorkeuren, interesses en andere dingen die je op Facebook doet'.

Alles bij de bron; DutchITChannel


 

Het Europese hoofdkantoor van Facebook in Dublin is doorzocht door de Ierse privacytoezichthouder. De waakhond heeft allerlei documenten in beslag genomen. Facebook wil in Nederland en andere Europese landen een dating-app lanceren. Omdat Facebook in Ierland is gevestigd, moet de Ierse overheid de Europese privacyregels handhaven.

Facebook had Ierland pas begin februari laten weten dat het al op donderdag 13 februari de app Facebook Dating wil lanceren in Europa. ,,We waren erg bezorgd dat dit de eerste melding van Facebook Ierland over de nieuwe feature was”, aldus de Ierse Data Protection Commission (IDPC). 

Bovendien leverde Facebook geen zogeheten ‘data protection impact assessment’, terwijl die wel verplicht is. In zo’n document moeten bedrijven uitleggen wat de mogelijke gevolgen van hun plannen voor de privacy van gebruikers zijn en wat ze doen om de risico’s te beperken. Om die documenten toch te krijgen, heeft de toezichthouder maandag het kantoor van Facebook in Dublin doorzocht.

Alles bij de bron; AD


 

Sociale mediaplatformen zoals Facebook weten veel over ons. Soms lijkt het zelfs alsof het platform ons beter kent dan wijzelf. Elke dag plaatsen gebruikers foto’s, delen ze updates, liken ze en klikken ze erop los. En dat hoeft niet enkel op Facebook te zijn. Aangezien het bedrijf ook Instagram en WhatsApp in eigen handen heeft, komt alles bij elkaar terecht.

Al die handelingen genereren data, letterlijk tonnen data. Op basis van die data kunnen bedrijven onze gebruikerservaring in principe alleen maar verbeteren. Hoe meer ze over onze voorkeuren weten,  hoe relevanter de inhoud die we te zien krijgen. Daar zit een vorm van waarheid in, echter leidt het wereldwijd ook tot privacydebatten. Hoe ver mag/kan een bedrijf nu eigenlijk gaan? In een wereld waar data wordt gezien als het nieuwe goud kan je als gebruiker wel iets doen, namelijk je privacy zoveel mogelijk onder controle houden.

Stap 1: Privacycontrole 

Stap 2: Beveiliging 

Stap 3: Advertentievoorkeuren

Stap 4: Extra’s

Als het op privacy aankomt, kan je nooit te veel doen. Voor deze stap ga je best naar de Facebook-app op je smartphone. Indien je dus Facebook voornamelijk via de mobiele app gebruikt, ga dan naar Privacysnelkoppelingen in de Facebook-app. Onder Privacysnelkoppelingen kan je nog een heleboel andere tools terugvinden die je gebruikerservaring kunnen verbeteren. We raden je aan om ook de stukjes rond veiligheid, juridisch en beleid eens door te nemen. Ze hebben in principe weinig effect op je instellingen maar het is altijd goed om te weten waar het platform zich vandaag de dag mee bezighoudt.

Alles bij de bron; Clickx


 

Facebook geeft Nederlandse gebruikers vanaf dinsdag met 'Activiteit buiten Facebook' meer inzicht in wat het bedrijf weet over jouw surfgedrag. Het gaat om informatie die bedrijven of organisaties met Facebook delen over het gebruik van hun website of apps. De functie moet gebruikers laten weten wat er gebeurt als een website bijvoorbeeld een vind-ik-leukknop bevat, of Facebook Analytics gebruikt om het gedrag op zijn website te analyseren.

De pagina laat zien welke websites en apps informatie over jouw surfgedrag met Facebook hebben gedeeld en wanneer dat is gebeurd. Ook geeft Facebook een indicatie over hoe dat is gebeurd. Facebook gebruikt die informatie om jou meer gerichte advertenties te laten zien. Gebruikers kunnen de informatie in het tabblad ook van hun account loskoppelen. De informatie is dan niet langer aan het Facebook-profiel gelinkt, maar Facebook kan de data wel op een andere manier blijven gebruiken.

Zo bekijk je wat Facebook weet over jouw surfgedrag:

Alles bij de bron; NU


 

Instagram en YouTube stijgen het hardst, gemiddeld spenderen Nederlanders bijna 100 minuten per dag aan social media. Zelfs het door schandalen geplaagde platform Facebook ziet het aantal gebruikers weer licht toenemen, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 dat vandaag uitkomt. Hiervoor peilde het onderzoeksbureau Newcom ruim zevenduizend Nederlanders in de eerste weken van het jaar.

Stijgers dit jaar zijn Instagram en YouTube.  De app TikTok, waarmee je korte bewerkte filmpjes kunt maken en delen, heeft inmiddels ruim een miljoen gebruikers, onder wie ruim 400.000 kinderen tot 14 jaar. Absolute koploper is WhatsApp: 12,1 miljoen Nederlanders wisselen berichten en foto’s uit via dit platform, dat net als Instagram in bezit is van Facebook. 

Nederlanders besteden ongeveer 98 minuten per dag op sociale media. Uitschieters zijn jongeren van 15 tot 19 jaar, die spenderen 143 minuten op apps als Insta, Facebook, WhatsApp of TikTok. 65-plussers zijn met 82 minuten het minst lang actief op sociale media.

Alles bij de bron; AD


.

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha