Sociale netwerken
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Whatsappen met Wopke Hoekstra? Bellen met Kajsa Ollongren of Carola Schouten? Het kan dankzij Lusha, een onlinedienst die mailadressen en telefoonnummers van het internet plukt. Hiermee zijn talloze mobiele nummers te vinden, bijvoorbeeld van kabinetsleden, maar net zo goed van influencers, misdaadverslaggevers en directeuren van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Lusha is een Amerikaans-Israëlisch bedrijf dat iedereen aan zijn of haar internetbrowser kan toevoegen. Wanneer gebruikers naar iemands profiel op netwerksite LinkedIn gaan, surft Lusha in allerlei onlinedatabases naar verborgen contactinformatie – de eerste paar zoekopdrachten zijn gratis.
Het bedrijf beweert in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te handelen maar geeft op zijn website toe mensen niet op de hoogte te stellen.. Uit navraag door Trouw blijkt dat mensen in veel gevallen dan ook niet weten waar het bedrijf hun privénummer vandaan kan hebben. Zodra ze weten dat ze erin staan, kunnen mensen aan Lusha vragen om hun contactgegevens uit de database te verwijderen...
...Blijkt Lusha de AVG te overtreden, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens actie ondernemen. Vooralsnog loopt hier geen onderzoek naar. Lusha zegt bondig via de mail dat het voldoet aan alle relevante wetgeving.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De invloed op onze maatschappij van internetreuzen zoals Facebook en YouTube wordt almaar meer ter discussie gesteld. Maar het publieke debat richt zich nog te weinig op de structurele tekortkoming van de online economie, namelijk het gebrek aan controle van gebruikers over hun eigen data. Dat model moeten we dringend herzien.
Met de intrede van het nieuwe millennium veranderde onze digitale communicatie naar een gecentraliseerd systeem waarbij het bewaren en uitwisselen van informatie plaatsvindt op de servers en platformen van een handvol technologiebedrijven. Op zichzelf hoeft centralisatie geen probleem te zijn. Soms wil je als gebruiker gewoon de meest gemakkelijke en betrouwbare optie. De situatie verandert echter wanneer we niet meer kunnen kiezen welk platform we gebruiken, zoals in het geval van socialenetwerksites als Facebook.
De huidige marktleiders doen er alles aan om hun monopolie te behouden en de introductie van nieuwe platformen te verhinderen. Van netwerk veranderen is zo goed als onmogelijk aangezien we onze berichten, foto’s en contacten niet kunnen meenemen naar een ander platform. Niet alleen hebben we geen controle over onze eigen data, ook communicatie van het ene netwerk naar het andere is uitgesloten. Eigenlijk is dat oneerlijke concurrentie.
Om die scheefgegroeide machtsverhouding recht te trekken, moeten we onze data terugeisen. Samen met internetpionier Tim Berners-Lee werk ik aan digitale datakluizen die het mogelijk zullen maken om onze gegevens op een veilige manier te bewaren en informatie te delen met contacten die niet op hetzelfde platform zitten. De kern van de zaak wordt uiteindelijk niet veroorzaakt door een enkel sociaal netwerk, maar door de hypercentralisatie van gegevens en gebruikers, en bijgevolg van macht. De eerste stap naar een oplossing is om elk individu de controle te geven over zijn of haar eigen gegevens, bijvoorbeeld door met persoonlijke datakluizen te werken.
Alles bij de bron; NRC
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Phaedra Tyteca schrok zich een bult toen ze haar zoontje Milo (3) plots op de website van AliExpress zag staan. De Aziatische webwinkel gebruikte zonder toestemming een foto van de Instagrampagina van mama Phaedra. "Het is een foto van Milo zijn eerste schooldag", zegt ze. AliExpress gebruikt de foto van haar Instagramaccount om de rugzak, die voor de voeten van de kleine Milo staat, te verkopen.
"De foto die ik nam staat al meer dan een jaar op mijn Instagrampagina. Ik heb nooit de toestemming gegeven om die foto te gebruiken." Tyteca is van plan om iets voorzichtiger te zijn op sociale media. "Ik denk erover na om mijn Instagramprofiel op privé te zetten. Zo bescherm ik de privacy van mijn zoontje wat meer."
Alles bij de bron; VRTNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Door middel van je inzagerecht kun je bij organisaties en bedrijven je persoonlijke gegevens opvragen. Dat kun je ook doen bij je accounts op sociale media, zoals Facebook, Snapchat, Instagram en Twitter. We leggen stap voor stap uit hoe je dat precies doet en wat je ermee kunt...
...Het opvragen van gegevens kan en mag in principe overal. Er is een aantal uitzonderingen op de regel, bijvoorbeeld wanneer de openbare veiligheid in het geding komt. Maar het is jouw recht om je eigen gegevens te kunnen bekijken. Lees hier meer over je inzagerecht en wat je ermee kunt.
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Die oproep doet een softwarespecialist op het sociale netwerk Reddit. Hij of zij dook in de software van de populaire app en schrok hoeveel de Chinese makers aan persoonlijke data van gebruikers stelen.
De Chinese app, populair bij tieners voor het uploaden en delen van korte video’s, is niets meer dan “een methode voor gegevensverzameling, versluierd als een sociaal netwerk”, schreef de Reddit-gebruiker in een lange post, compleet met softwarebestanden waaruit dat zou blijken. Hackerscollectief Anonymous heeft zijn zorgen inmiddels gedeeld.
TikTok graaft diep in alle gegevens die je op je telefoon bewaart en zou die doorgeven aan de Chinese makers. Daaronder je e-mail adres en wachtwoord. Het kan zelfs je GPS van afstand aanzetten en doorgeven waar je je bevindt. Het weet welke wifi je gebruikt en waarschijnlijk ook het wachtwoord om daarmee te verbinden.
India heeft om deze reden TikTok al in de ban gedaan, samen met 58 andere Chinese apps die veel te veel informatie verzamelen over gebruikers.
Alles bij de bron; Faqt
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Wanneer een gebruiker stopt met zijn account te gebruiken en 90 dagen niet meer inlogt op het sociale netwerk, moeten de gegevens in principe achter slot en grendel gaan tot de persoon in kwestie opnieuw inlogt. Die maatregel was deel van de reactie van Facebook op het Cambridge Analytica-schandaal in 2018 waarbij data van 87 miljoen gebruikers oneigenlijk werd gedeeld.
Het probleem deed zich voor in een scenario waarbij iemand via Facebook inlogt op een toepassing en vervolgens vrienden uitnodigt voor die toepassing. In dat geval maakte Facebook geen onderscheid tussen actieve en non-actieve accounts en werden persoonlijke data wel gedeeld met ontwikkelaars.
Wie Facebook sign-in gebruikt om op toepassingen van derden in te loggen, geeft zo automatisch toegang aan die app tot persoonlijke gegevens zoals geslacht, locatie, likes en leeftijd. Ook data van vrienden in het netwerk wordt toegankelijk wanneer die worden uitgenodigd. Die realiteit illustreert waarom het interessanter is om zelf een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoordcombinatie aan te maken voor een toepassing of website in de plaats van op Facebook te vertrouwen.
Dat het systeem toegang geeft tot een heleboel persoonlijke data, is dus opzettelijk. Dat ook data van inactieve gebruikers wordt gedeeld, was wel een fout. Facebook heeft het probleem intussen verholpen maar niet voordat meer dan 5.000 ontwikkelaars per ongeluk profiteerden van het lek.
Alles bij de bron; Techzine
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
TikTok heeft beloofd om te stoppen met een functie waarmee de app doorlopend zichzelf toegang verschaft tot gekopieerde tekst op het klembord. TikTok zou enkele maanden geleden al stoppen, maar heeft dat tot nu toe niet gedaan, meldtThe Telegraph.
Het gedrag kwam aan het licht met de eerste bèta van iOS 14, die een melding geeft als een app tekst plakt van het klembord. Dat bleek bij TikTok te gebeuren na elke spatie of na elk interpunctieteken. TikTok is lang niet de enige app die geregeld het klembord uitleest, zo bleek deze week. Ook Plants vs Zombies Heroes, Prompt en Zero deden dat onder meer ook, zo schrijft The Telegraph.
Alles bij de bron; Tweakers
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
AliExpress wil het winkelgedrag van zijn internationale publiek stimuleren en zoekt daarvoor honderdduizend influencers om reclame te maken op YouTube, Facebook, Instagram, TikTok en andere populaire sociale platformen. De nadruk ligt daarbij op video, omdat dat op de thuismarkt als een razende werkt...
...De buitelandse e-commercetak van Alibaba Group wil zich in Europa nadrukkelijker positioneren als een marktplaats voor maar ook van lokale retailers en merken. Het probleem: die willen niet en aarzelen vanwege het goedkope imago van het platform. Niettemin bedient het e-commerceplatform 180 miljoen buitenlandse klanten, met name in Rusland, Turkije en Spanje.
Alles bij de bron; Emerce
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Facebook gaat een betwist bericht van de Amerikaanse president Donald Trump niet verbergen of verwijderen. Het is volgens directeur Mark Zuckerberg beter om het bericht zichtbaar te houden "omdat mensen in machtsposities verantwoordelijk houden alleen kan als hun uitspraken in de openbaarheid onder de loep worden genomen", schrijft hij zaterdag in een bericht op zijn persoonlijke Facebook-pagina.
Daarmee verzet Zuckerberg zich opnieuw tegen een beslissing van concurrent Twitter. Dat sociale medium besloot om een tweet van Trump van 29 mei af te schermen. Volgens het bedrijf schendt het tweede deel van Trumps bericht de regels door geweld te verheerlijken. De tweet wordt vanwege het maatschappelijke belang echter niet helemaal verwijderd...
...Trump en Twitter liggen met elkaar in de clinch nadat Twitter een bericht van de president van 26 mei voorzag van een factcheck. De Amerikaanse president dreigde vervolgens een wet die socialemediabedrijven beschermt af te breken. Deze wet stelt dat Facebook en Twitter niet verantwoordelijk zijn voor de berichten die hun gebruikers plaatsen. Door de wet aan te passen, zouden sociale media voortaan wel verantwoordelijk zijn.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Het was een belangrijke belofte van Facebook in de aanloop naar de Europese verkiezingen van vorig jaar: onafhankelijke wetenschappers zouden toegang krijgen tot Facebook-data. Zo zouden ze kunnen onderzoeken hoe nepnieuws zich op het platform verspreidt. Nu, een jaar later, hebben de onderzoekers die toegang maar zeer beperkt gekregen...
"De belofte dat ze veel data zouden delen, met grote wetenschappelijke waarde voor wetenschappers, is nog niet waargemaakt. Met wat we tot nu toe hebben gekregen, lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat iemand de vraag kan beantwoorden of Facebook verantwoordelijk is voor de verspreiding van fake news."...
..."De juristen in dit soort grote bedrijven hebben een natuurlijke neiging om heel voorzichtig te zijn. Ze willen in de eerste plaats het bedrijf beschermen. Als er ook maar enig risico is, zullen ze geen toestemming geven."
Facebook voert de privacyrichtlijnen wel erg strikt door. "Iedereen snapt dat daar voorwaarden aan verbonden zijn, maar ze kunnen wel degelijk data delen, als ze mensen maar vooraf informeren. Ze zouden daarin veel verder kunnen gaan dan ze nu doen. Ze gebruiken de privacywetgeving als een soort excuus, zo voelen wij dat in ieder geval, om dit project te vertragen."
"Wat mij nog het meest verbaast", zegt de Franse wetenschapper Cointet, "is dat Facebook nog steeds data deelt via andere overeenkomsten. Bedrijven kunnen meer zien dan wij met onze wetenschappelijke dataset."
Facebook zegt in een reactie dat het wel degelijk zijn best doet om de data vrij te geven voor de wetenschap. "In de afgelopen twee jaar hebben we meer dan 11 miljoen dollar en meer dan twintig fulltime medewerkers op dit werk ingezet. (...) We blijven data delen ten behoeve van onafhankelijk academisch onderzoek, waarbij we altijd de privacy van gebruikers in acht blijven nemen. In de komende maanden hopen we weer een update te geven."
Alles bij de bron; NOS