Gebruikers met een iPhone of iPad die deze week de nieuwste software-update iOS 14.5 hebben geïnstalleerd, kregen een opmerkelijke melding. Weigeren zij om het verzamelen van privégegevens in te schakelen, dan bestaat er een kans dat Facebook en Instagram in de toekomst niet meer gratis zijn en het is voor het eerst dat Facebook dit zo expliciet vermeldt.
Als de apps in de toekomst mogelijk niet meer gratis zijn, betekent dat ook dat het verdienmodel van moederbedrijf Facebook flink op de schop gaat. Op dit moment verdient het bedrijf voornamelijk aan advertenties. Door privégegevens te verzamelen, kan het bedrijf reclames personaliseren. Als dat niet meer mogelijk is, moet het bedrijf op zoek naar een nieuw verdienmodel.
Facebook zelf benadrukt dat het niet om een waarschuwing gaat, maar om een "informatiepop-up". Daarin biedt het bedrijf "extra context, zodat gebruikers een geïnformeerde beslissing kunnen nemen".
Volgens Facebook staat in de pop-up niet dat je straks moet gaan betalen wanneer je weigert privégegevens te delen. "Middels deze context willen we mensen alleen informeren dat we gegevens gebruiken om persoonlijke en relevante advertenties aan te bieden." Juist die persoonlijke advertenties helpen het internet en de Facebook-app gratis te houden, aldus Facebook.
Alles bij de bron; NU
Twitter heeft per ongeluk een e-mail naar gebruikers verstuurd waarin hen werd gevraagd om hun Twitteraccount te bevestigen. Veel gebruikers dachten dat het om een phishingaanval of scam ging, mede omdat de e-mail onverwachts kwam.
Via het officiële Twitter Support-account laat de microbloggingdienst weten dat het om een fout ging en het bericht niet verstuurd had moeten worden. Twittergebruikers die de e-mail hebben ontvangen hoeven hun account niet te bevestigen en kunnen het bericht negeren.
Alles bij de bron; Security
De Britse geheime dienst Mi5 waarschuwt Britse burgers voor spionage via nepprofielen op LinkedIn. Via een overheidscampagne genaamd "Think Before You Link" worden werknemers van organisaties op de risico's gewezen.
Via de campagne wordt medewerkers geleerd hoe ze nepprofielen kunnen herkennen, bekend zijn met de dreiging, nepprofielen melden bij hun manager en de profielen vervolgens verwijderen uit hun netwerk. Ook wordt personeel geleerd hoe ze kunnen voorkomen om een doelwit te worden.
Aanvallers doen zich vaak voor als recruiter en bieden individuen "aantrekkelijke kansen", maar proberen in werkelijkheid zoveel informatie als mogelijk van het doelwit te verzamelen. "Het in contact treden met deze profielen kan individuele carrières, de belangen van je organisatie en de belangen van de Britse nationale veiligheid en welvaart schaden"
Alles bij de bron; Security
De Hamburgse privacywaakhond heeft een spoedprocedure tegen Facebook gestart om het bedrijf te verbieden WhatsApp-gebruikersdata voor Facebook-doeleinden te gebruiken. De toezichthouder start de procedure vanwege WhatsApps nieuwe voorwaarden...
...De HmbBfDI 'vreest' dat met de nieuwe voorwaarden, Facebook de WhatsApp-gebruikersdata zal gebruiken voor marketingdoeleinden en om gebruikers advertenties te laten zien. Johannes Caspar, commissaris van de toezichthouder, zegt dat er 'voor zover bekend' nog geen toezichthoudend onderzoek is geweest naar het dataverkeer tussen WhatsApp en Facebook. Het onderzoek is volgens Caspar nodig om 'het onwettig en massaal delen van data' te voorkomen. Ook wil Caspar stoppen dat op 'miljoenen mensen' onwettig druk wordt uitgeoefend om met de WhatsApp-voorwaarden akkoord te gaan.
De toezichthouder wil voor 15 mei een beslissing hebben genomen.
Alles bij de bron; Tweakers
De AVG beschermt de privacy van kinderen onvoldoende. Daarom zijn aanvullende regels nodig. Dat concludeert de Consumentenbond, die de positie van deze kwetsbare groep in de wet liet onderzoeken.
Hoewel de AVG voorschrijft dat platforms ‘specifieke bescherming’ moeten bieden aan kinderen, laat de wet grotendeels in het midden hoe ze dat precies moeten doen. Slechts 2 artikelen in de wet gaan over dit onderwerp. En daarin staat alleen iets over de ouderlijke toestemming. En de verplichting van platforms om duidelijk te zijn over welke persoonsgegevens ze verzamelen en hoe ze die verwerken.
‘Volstrekt onvoldoende,’ vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘De ouderlijke toestemming is meestal kinderlijk eenvoudig te omzeilen. Bovendien kun je van kinderen niet verwachten dat ze kunnen overzien wat de gevolgen zijn van hun toestemming voor het verzamelen van hun gegevens.’
Dat de wet onvoldoende bescherming biedt, blijkt wel uit een steekproef bij Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat en Youtube. Al deze platforms verdienen juist aan het profileren van kinderen en het tonen van gepersonaliseerde reclame.
‘Wat ons betreft zouden van kinderen helemaal geen marketingprofielen gemaakt mogen worden. Bedrijven kunnen prima adverteren rondom content die voor kinderen is bestemd. Maar zolang ze niet volwassen zijn, is profileren en persoonlijk adverteren uit den boze. Daarom zijn extra regels nodig. En daar moeten het Europese samenwerkingsverband van toezichthouders (de EDPB) en de AP voor zorgen.’
Alles bij de bron; Consumentenbond
Twitter vestigt een dochterbedrijf in Turkije om tegemoet te komen aan de omstreden internetwet die afgelopen jaar door de regering van het land werd aangenomen.
Het socialemediaplatform zwicht daarmee net als Facebook voor de eisen van de Turkse overheid. Socialemediabedrijven met meer dan een miljoen gebruikers zijn sinds afgelopen jaar verplicht om een eigen vertegenwoordiger en afdeling in Turkije te hebben, die op het matje kunnen worden geroepen door de overheid.
Die vertegenwoordiger moet binnen 48 uur op klachten over berichten kunnen reageren. Doet het bedrijf dat niet, dan kan de Turkse overheid de toegang tot de site stremmen of een boete opleggen.
Facebook, YouTube, Instagram, Twitter en TikTok kregen in 2020 al miljoenenboetes van Turkije omdat ze zich niet aan de wet hielden. Twitter mag sinds begin dit jaar niet meer adverteren in het land.
Alles bij de bron; NU
Datingapp Tinder gaat technologie invoeren waarmee (voorlopig alleen Amerikaanse) gebruikers van de app kunnen controleren of hun match een crimineel verleden heeft.
Het moederbedrijf van Tinder kocht onlangs de non-profitorganisatie Garbo, dat online checks uitvoert om veilig te daten. Op Garbo, worden onder meer arrestaties, veroordelingen en geweldsmisdrijven geregistreerd. Op basis van naam en telefoonnummer kan een check op een persoon worden gedaan.
Volgens Tinder zal de extra service niet gratis zijn. Onbekend is of en wanneer Garbo op andere apps wordt gezet dan wel in andere landen wordt ingevoerd.
Bron; Cops-in-Cyberspace
WhatsApp kondigde op 7 januari aan dat het zijn algemene gebruiksvoorwaarden gaat aanpassen. Onder de nieuwe voorwaarden krijgen WhatsApp en Facebook de mogelijkheid om gebruikersdata met elkaar uit te gaan wisselen.
De meeste nieuwe bepalingen gelden niet voor gebruikers uit de Europese Unie, omdat het delen van data tussen WhatsApp en Facebook door de EU is verboden.
Desondanks is de discussie ook niet onopgemerkt gebleven bij Nederlandse gebruikers, zo blijkt uit een representatief onderzoek van Telecompaper binnen het Consumer Insights Panel, uitgevoerd in februari 2021. Bijna een op de vijf (18%) Nederlanders geeft in dit onderzoek aan vanwege de gewijzigde gebruiksvoorwaarden van WhatsApp van plan te zijn gebruik te gaan maken of over te stappen naar andere messaging-diensten zoals Signal of Telegram of zelfs helemaal te willen gaan stoppen met het gebruik van WhatsApp.
Voor WhatsApp is het meer verontrustend dat veel gebruikers een geleidelijke overstap maken. Met ieder negatief bericht over WhatsApp zien concurrerende messaging-diensten een piek in het aantal nieuwe aanmeldingen.
Vooral het aantal gebruikers van Telegram is gestaag aan het groeien en dus ontwikkelt de messaging-dienst zich op de achtergrond steeds meer tot een alternatief voor WhatsApp. Signal is aanzienlijk kleiner. Het aantal gebruikers van Signal zou in januari door het sentiment rondom WhatsApp verdubbeld zijn van 20 naar 40 miljoen.
Alles bij de bron; TelecomPaper [gratis registratie nodig]
De sociale media-app Instagram verbiedt binnenkort meerderjarige gebruikers om nog berichten te sturen naar jongeren onder de 18 jaar, die hen niet volgen. Zo wil Instagram zijn platform veiliger maken voor jonge mensen. Verder zullen tieners ook een veiligheidsmelding zien opduiken als zij chatten met een ‘verdachte’ volwassene.
Als een ‘onbekende’ meerderjarige gebruiker in de toekomst een privébericht stuurt naar iemand onder de 18 jaar, zal die persoon een melding krijgen dat privéchatten niet mogelijk is. Instagram beweert dat het daarvoor nieuwe “kunstmatige intelligentie en machine learning-technologie” ontwikkelt om te proberen iemands leeftijd te detecteren.
Verder zullen jongeren ook zelf een melding krijgen, als zij chatten met een gebruiker met een ‘verdacht profiel’, die ze dus wel volgen. Denk hierbij aan mensen die bijvoorbeeld een groot aantal vriendschaps- of berichtverzoeken sturen naar mensen onder de 18. De jongere zal de keuze krijgen om te blijven sturen of de gebruiker te rapporteren of te blokkeren.
Alles bij de bron; HLN
Gezellig kletsen in Clubhouse-rooms: een miljoen Nederlanders doet het inmiddels. De audio-app neemt het intussen niet zo nauw met de privacy – van gebruikers, maar ook van mensen die zelf niet op Clubhouse zitten...
...Waar zoekt Clubhouse de grenzen van het toelaatbare nog meer op?
Als een gebruiker Clubhouse toegang geeft tot zijn of haar contactenlijst, uploadt de app die gegevens naar een eigen server. Daar worden persoonlijke profielen opgebouwd van de contacten – mensen die dus zelf Clubhouse helemaal niet gebruiken. Volgens Eskens is die werkwijze een inbreuk op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Europese privacywet. De app mag niet zomaar een database opbouwen met contactpersonen van Clubhouse-gebruikers.
Clubhouse gebruikt allerlei psychologische trucjes om gebruikers akkoord te laten gaan met het delen van hun contactenlijst. Zo is het woord ‘ja’ dikgedrukt en in een groter lettertype opgemaakt, en wijst een emoji van een vinger op de ja-optie.
Alles bij de bron; NRC