Een groep van 64.000 Nederlandse ouders heeft een schadeclaim ingediend tegen het bedrijf achter socialemedia-app TikTok. Ze eisen naar eigen zeggen meer dan een miljard euro voor het schenden van de privacy van jonge kinderen, omdat TikTok gegevens over hen verzamelt.
De zaak is aangespannen door de Stichting Onderzoek Marktinformatie, die 64.000 ouders vertegenwoordigt die claimen dat TikTok de veiligheid en privacy van hun kinderen niet goed genoeg beschermt.
Volgens de stichting verzamelt TikTok gegevens van kinderen voor het aanbieden van gerichte advertenties, zonder dat daar op de juiste manier toestemming voor gevraagd is. Ook stelt de stichting dat TikTok meer gegevens verzamelt dan nodig is. Daarnaast zou TikTok te weinig doen om kinderen te beschermen.
TikTok heeft in januari nog de gebruiksvoorwaarden aangepast voor gebruikers onder de 18. De voorwaarden zijn gericht op het verbeteren van de privacy van tieners op het platform. Intussen verplichtte TikTok in april gepersonaliseerde advertenties voor alle gebruikers.
Alles bij de bron; Tweakers
Gebruikers die niet akkoord zijn gegaan met de nieuwe gebruikersvoorwaarden van WhatsApp blijven toegang behouden tot hun account, schrijft The Verge op vrijdag. Moederbedrijf Facebook blaast de maatregel af.
Een woordvoerder van WhatsApp zegt tegen The Verge dat het platform "de functionaliteit van de app niet wil beperken voor gebruikers die de nieuwe voorwaarden nog niet hebben geaccepteerd". Wel blijft de dienst gebruikers eraan herinneren dat zij WhatsApp nog niet hebben geüpdatet.
Alles bij de bron; NU
De Consumentenbond zegt na onderzoek het slecht gesteld is met de bescherming van de online privacy van volwassen en kinderen. De bond komt met de resultaten van het onderzoek, vlak voor het kamerdebat dat hierover donderdag in de Tweede Kamer plaatsvindt.
In de 3 jaar dat de AVG van kracht is, deed de Consumentenbond veel onderzoek naar de mate waarin bedrijven de wet naleven. En de resultaten logen er niet om. Onder andere Facebook, Google en TikTok bleken de privacyregels aan hun laars te lappen, net als veel websites. En sommige apps, waaronder Grindr en Tinder, verhandelden illegaal gevoelige informatie van hun gebruikers. En bij maar liefst 66 van de 89 online diensten die de Consumentenbond aan de Privcaymeter onderwierp, bleek iets mis.
Hoewel veel bedrijven de wet overtreden, blijft handhaving uit. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ,,Dat moet echt anders. De AP moet veel meer slagkracht krijgen. Dus het nieuwe kabinet moet aan de bak. Met geld en een duidelijke opdracht.’’
Ook wil de Consumentenbond een aanscherping van de AVG om de privacy van kinderen beter te beschermen. De wet schrijft voor dat platforms ’specifieke bescherming’ moeten bieden aan kinderen, maar laat grotendeels in het midden hoe ze dat precies moeten doen.
Alles bij de bron; IJmuiderCourant
Vanaf zaterdag gaat WhatsApp's nieuwe privacybeleid van kracht. Wie de nieuwe regels niet tegen dan accepteert, zal zien hoe steeds meer functies uit de app ontoegankelijk worden, alvorens je account helemaal inactief wordt en uiteindelijk verdwijnt.
...WhatsApp geeft geen exacte datums wanneer gebruikers steeds meer functionaliteiten verliezen. Enkele weken nadat je enkel berichten kan lezen en beantwoorden vanuit je meldingen, zal je niet langer telefoontjes kunnen beantwoorden, berichten ontvangen, en je hebt ook geen mogelijkheid om berichten te verzenden. Op dat moment ben je dan eigenlijk volledig de toegang kwijt.
Technisch gezien is je account dan inactief, maar het wordt nog niet meteen door de berichtendienst verwijderd. Pas na 120 dagen van inactiviteit dan zal WhatsApp het verwijderen, en zo'n verwijdering is definitief.
Wat je ook doet, er zijn meerdere opties om verder te gaan. Een eerste is natuurlijk om de privacyregels gewoon te accepteren en de app ongehinderd verder te gebruiken. Anderzijds kan je ook al je gesprekken uit WhatsApp rechtstreeks migreren naar Telegram, een andere bekende berichten-app. Er zijn ook nog andere berichten-apps, maar het is natuurlijk zaak om al je contacten ervan te overtuigen om van zo'n alternatief gebruik te maken.
Alles bij de bron; AndroidWorld
Vanwege de nieuwe gebruikersvoorwaarden die WhatsApp zaterdag invoert, heeft de gemeenteraad van Delft besloten om geen gebruik meer te maken van de berichtendienst.
Vanaf zaterdag gaat WhatsApp gebruikersinformatie delen met Facebook. Gebruikers moeten hiermee instemmen als zij toegang tot hun account willen behouden.
Een uitzondering geldt voor gebruikers in de Europese Unie. Facebook wil de gegevens uit WhatsApp gebruiken om gerichter advertenties te kunnen aanbieden, maar in de EU is dat in strijd met de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG/GDPR).
Toch besloot de Delftse gemeenteraad om over de kwestie te stemmen. Daarop werd besloten om de WhatsApp-groepen van de gemeenteraad, de commissies en het presidium op te heffen.
Alles bij de bron; BeveilNieuws
Facebook mag in Duitsland geen gegevens van gebruikers van WhatsApp verwerken. Dat heeft de privacytoezichthouder in Hamburg vandaag besloten. De Duitse privacywaakhond HmbBfDI gebruikte een spoedprocedure onder de AVG om te voorkomen dat Facebook de komende drie maanden zijn vernieuwde voorwaarden doordrukt in Duitsland.
Er bestaan Europese en internationale versies van de nieuwe WhatsApp-voorwaarden. Volgens de HmbBfDI is het echter te onduidelijk wat de verschillen tussen beiden zijn wat betreft datadeling. De voorwaarden zouden sowieso te vaag zijn.
"De inhoud is misleidend en spreekt zichzelf tegen", aldus de privacywaakhond. "De consequenties voor gebruikers zijn niet duidelijk." Daarom zijn de nieuwe voorwaarden volgens HmbBfDI in strijd met de AVG.
Volgens WhatsApp is er geen sprake van datadeling tussen Facebook en WhatsApp, en gaat het puur om berichten tussen bedrijven en klanten. "Dit besluit zal geen invloed hebben op de uitrol van de nieuwe voorwaarden."
Alles bij de bron; RTL
Gebruikers van Facebooks chat-app WhatsApp dreigen niet langer hun accounts te verliezen als ze weigeren hun data te delen met Facebook. Daarmee komt het social network terug op een eerder besluit. Toch draait het bedrijf van Mark Zuckerberg de duimschroeven aan bij WhatsApp-gebruikers: afwijzen van het nieuwe privacybeleid leidt tot afknijpen van functionaliteit. Dit gaat geleidelijk aan gebeuren en beperkt het nut van de app.
Zo verliezen gebruikers bijvoorbeeld toegang tot hun chat-lijst, maar kunnen ze nog wel inkomende telefoon- en videogesprekken aannemen. Na enkele weken van bovenstaande beperkte functionaliteit wordt het gebruik van WhatsApp verder aan banden gelegd. Zo kunnen gebruikers dan geen binnenkomende gesprekken of notificaties ontvangen. En WhatsApp zal stoppen met het doorgeven van berichten en oproepen naar de smartphone(s) van gebruikers, geeft Facebook aan in een FAQ over de privacy-update. In de tussentijd blijven gebruikers herinneringen over het nieuwe privacybeleid ontvangen.
Alles bij de bron; AGConnect
WhatsApp kondigde begin dit jaar nieuwe voorwaarden aan, de berichtendienst mag onder de nieuwe voorwaarden namelijk gegevens delen met moederbedrijf Facebook. Dat mag echter niet in de Europese Unie, want zulke datadeling is verboden.
Het Californische bedrijf had door de ophef de implementatie van de nieuwe voorwaarden al een eerste keer met drie maanden uitgesteld, tot 15 mei. Wie de nieuwe voorwaarden niet zou accepteren, zou na die datum geen berichten meer kunnen lezen en versturen.
Maar op dat dreigement komt de berichtendienst nu terug. “Niemand zal zijn account verwijderd zien na 15 mei of de toegang tot berichten verliezen”. Gebruikers zullen wel aanhoudende herinneringen krijgen over het nieuwe beleid en lopen wel het risico dat bepaalde functionaliteit verloren gaat als ze niet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden.
Alles bij de bron; HLN
Gebruikers met een iPhone of iPad die deze week de nieuwste software-update iOS 14.5 hebben geïnstalleerd, kregen een opmerkelijke melding. Weigeren zij om het verzamelen van privégegevens in te schakelen, dan bestaat er een kans dat Facebook en Instagram in de toekomst niet meer gratis zijn en het is voor het eerst dat Facebook dit zo expliciet vermeldt.
Als de apps in de toekomst mogelijk niet meer gratis zijn, betekent dat ook dat het verdienmodel van moederbedrijf Facebook flink op de schop gaat. Op dit moment verdient het bedrijf voornamelijk aan advertenties. Door privégegevens te verzamelen, kan het bedrijf reclames personaliseren. Als dat niet meer mogelijk is, moet het bedrijf op zoek naar een nieuw verdienmodel.
Facebook zelf benadrukt dat het niet om een waarschuwing gaat, maar om een "informatiepop-up". Daarin biedt het bedrijf "extra context, zodat gebruikers een geïnformeerde beslissing kunnen nemen".
Volgens Facebook staat in de pop-up niet dat je straks moet gaan betalen wanneer je weigert privégegevens te delen. "Middels deze context willen we mensen alleen informeren dat we gegevens gebruiken om persoonlijke en relevante advertenties aan te bieden." Juist die persoonlijke advertenties helpen het internet en de Facebook-app gratis te houden, aldus Facebook.
Alles bij de bron; NU
Twitter heeft per ongeluk een e-mail naar gebruikers verstuurd waarin hen werd gevraagd om hun Twitteraccount te bevestigen. Veel gebruikers dachten dat het om een phishingaanval of scam ging, mede omdat de e-mail onverwachts kwam.
Via het officiële Twitter Support-account laat de microbloggingdienst weten dat het om een fout ging en het bericht niet verstuurd had moeten worden. Twittergebruikers die de e-mail hebben ontvangen hoeven hun account niet te bevestigen en kunnen het bericht negeren.
Alles bij de bron; Security