Facebook en Instagram mogen niet zomaar informatie over de geaardheid van mensen gebruiken voor het aanbieden van gerichte reclames, ook niet als een Facebook-gebruiker later zelf openbaar verklaart op mensen van een ander of hetzelfde geslacht te vallen.
Het druist namelijk in tegen de Europese regel dat bedrijven niet zomaar persoonlijke gegevens mogen opslaan zonder duidelijk doel, oordeelde het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Het oordeel volgt op een rechtszaak die privacy-activist Max Schrems had aangespannen tegen Facebook-moederbedrijf Meta. Hij kreeg advertenties te zien die gericht waren op homoseksuele personen, hoewel hij op zijn profiel nooit zijn geaardheid had gemeld. Hij gaf Meta ook nooit toestemming om dit soort gegevens over hem te gebruiken.
Hij spande in Oostenrijk een rechtszaak aan omdat dit volggedrag door Meta, ook op basis van surfgedrag op andere sites, tegen Europese privacyregels zou ingaan.
Uiteindelijk vroeg de hoogste rechtbank van Oostenrijk het Europees Hof van Justitie om meer duidelijkheid over de uitleg van Europese privacywetgeving. De uitspraak kan voor internetbedrijven grote gevolgen hebben voor de manier waarop ze geld verdienen in de Europese Unie. Meta verdient veel geld door advertenties op basis van allerlei persoonlijke gegevens bij de best mogelijke doelgroep te laten belanden.
Alles bij de bron; AD
Telegram heeft dit jaar al duizenden keren gegevens over gebruikers aan autoriteiten verstrekt, zo heeft Telegram-oprichter Pavel Durov laten weten. In India, wat volgens Durov de grootste markt van de chatdienst is, werd er al aan zevenduizend dataverzoeken gehoor gegeven en in Brazilië werd er in de eerste drie kwartalen van dit jaar in totaal tweehonderd keer data verstrekt.
Durov stelt ook dat er sinds het derde kwartaal van dit jaar een toename van het aantal dataverzoeken in de Europese Unie is. Deze toename is volgens de Telegram-oprichter te verklaren doordat EU-autoriteiten de juiste communicatielijn voor hun verzoeken gebruiken. "Informatie over dit contactpunt is sinds begin dit jaar voor iedereen die de Telegram-website bekeek of googelde op "Telegram EU address for law enforcement" publiek beschikbaar."
"Om verwarring te voorkomen, hebben we vorige week ons privacybeleid in verschillende landen gestroomlijnd en verenigd. Onze kernprincipes zijn nog steeds hetzelfde. We hebben altijd gestreefd naar het naleven van relevante lokale wetten, zolang die niet in strijd zijn met onze waarden van vrijheid en privacy", gaat Durov verder.
"Telegram was ontwikkeld om activisten en normale mensen tegen corrupte overheden en bedrijven te beschermen. We staan niet toe dat criminelen ons platform misbruiken om justitie te ontlopen", besluit Durov zijn bericht op Telegram.
Alles bij de bron; Security
De Ierse privacytoezichthouder legt Meta een boete van 91 miljoen euro op vanwege het niet goed beveiligen van wachtwoorden. Tussen 2012 en 2019 slaat Meta wachtwoorden van Facebook- en Instagram-gebruikers in plaintext op.
Meta ontvangt de boete niet alleen voor het slecht beveiligen van de wachtwoorden, maar ook voor het te laat melden van het incident. Het bedrijf ontdekt de fout in januari 2019, maar brengt de DPC pas enkele maanden later op de hoogte.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Telegram gaat voortaan aan de hand van gerechtelijke bevelen telefoonnummers en IP-adressen van gebruikers overhandigen aan opsporingsinstanties. Het gaat om een ommezwaai bij het socialmedia-platform, dat juist de reputatie heeft weinig tot geen medewerking te verlenen aan dergelijke instanties.
Telegram zegt hiermee harder te willen optreden tegen criminelen en hen te willen afschrikken. Het bedrijf meldt voortaan de IP-adressen en telefoonnummers te delen met 'relevante autoriteiten' indien een 'valide juridisch verzoek' is ingediend
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Socialemediagebruikers vinden hun foto’s regelmatig terug op nepaccounts. Waarom grijpen de platforms en toezichthouders niet in?
Vincent de Paauw werkt als purser bij Transavia en maakt voor het YouTube-kanaal van de vliegmaatschappij vlogs. Op zijn eigen Instagram plaatst hij voor zijn drieduizend volgers vrolijke foto’s van zijn werkdagen op Schiphol en in de lucht.
„Gelukkig sturen mijn volgers mij een bericht als ze nepaccounts met mijn foto’s tegenkomen. Ik rapporteer die accounts meteen. Je weet dat dit soort dingen gebeuren dus ik ben dan ook niet echt in shock, maar het is echt heel gek om er achter te komen dat ik op andere accounts blijkbaar naaktfoto’s van mezelf verkoop.”
Eind augustus sprak NRC met influencer Demi Maric haar foto’s zijn zonder haar toestemming al op de gekste plekken terechtgekomen. Telkens wanneer zij bij Meta, het bedrijf achter Instagram en Facebook, een nepaccount rapporteert krijgt ze te horen dat er niets aan de hand lijkt te zijn en het waarschijnlijk niet om een nepaccount gaat.
Maric en De Paauw zijn geen uitzonderingen NRC sprak een tiental mensen, die niet met hun naam in de krant willen, van wie aan de lopende band foto’s worden gebruikt zonder hun toestemming. De één kreeg meerdere Tinderprofielen doorgestuurd met zijn eigen foto’s, een ander kreeg te horen dat haar hond op Facebook te koop werd aangeboden. Iemand kwam er zelfs achter dat er in zijn naam professionele opdrachten door iemand anders werden uitgevoerd.
Iedereen die de krant sprak reageert op dezelfde manier; ze rapporteren het nepaccount bij het sociale netwerk waarop het account actief is en vullen daar ook het online klachtenformulier. Van X (voorheen Twitter) en Meta zeggen gebruikers niet eens meer te verwachten dat er iets met die meldingen wordt gedaan. Het werkt beter om je volgers te waarschuwen op je eigen account.
De toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) adviseert gedupeerden niet alleen melding te doen bij het platform zelf, maar ook bij het AP óf het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. „Het lijkt alsof veel mensen niet weten dat het illegaal is om een foto van iemand anders zomaar te gebruiken. Als ik mijn auto parkeer, is het strafbaar als jij die ongevraagd meeneemt voor een ritje. Dit geldt ook voor andermans foto’s online”, zegt AP-woordvoerder Caspar Itz.
Alles bij de bron; NRC [scanned]
Grote socialmedia- en streamingbedrijven, waaronder Facebook, YouTube en TikTok, houden zich bezig met grootschalige surveillance van gebruikers, zo stelt de Amerikaanse toezichthouder FTC op basis van een eigen onderzoek (pdf) naar negen bedrijven: Amazon, Meta, YouTube, X, Snap, ByteDance, Discord, Reddit en WhatsApp.
"Het rapport laat zien hoe socialmedia- en videostreamingbedrijven enorme hoeveelheden data van Amerikanen verzamelen om daar miljarden dollars per jaar aan te verdienen", zegt Lina Khan van de FTC. "Hoewel lucratief voor de bedrijven, brengen deze surveillancepraktijken de privacy van mensen in gevaar, bedreigen hun vrijheden en stellen ze bloot aan allerlei kwalijke zaken, van identiteitsdiefstal tot stalking." Daarbij maakt de FTC zich vooral zorgen over de slechte bescherming van kinderen en tieners door sommige van de bedrijven.
De systemen van de bedrijven verwerken persoonlijke informatie van zowel gebruikers als niet-gebruikers van hun platforms. Die hebben vaak geen manier om zich voor de gegevensverwerking af te melden. Op basis van het onderzoeksrapport stelt de FTC dat er wetgeving moet komen om de surveillance aan banden te leggen en datarechten aan gebruikers toe te kennen.
Alles bij de bron; Security
Meta rolt speciale accounts uit met nieuwe privacy-instellingen voor tienergebruikers van Instagram. Dit is de nieuwste poging om hun blootstelling aan schadelijke inhoud op zijn apps te beperken onder druk van de regelgeving.
Het sociale mediabedrijf zei dat het alle aangewezen accounts automatisch zal overzetten naar tieneraccounts, die standaard privéaccounts zullen zijn.
Gebruikers van dergelijke accounts kunnen alleen berichten ontvangen en getagd worden door accounts die ze volgen of waarmee ze al verbonden zijn, terwijl de instellingen voor gevoelige inhoud op het meest restrictieve niveau worden gezet.
Gebruikers jonger dan 16 jaar kunnen de standaardinstellingen alleen wijzigen met toestemming van een ouder. Ouders krijgen ook een reeks instellingen om te controleren met wie hun kinderen omgaan en om hun gebruik van de app te beperken.
De stap van Meta komt drie jaar nadat het bedrijf de ontwikkeling van een versie van de Instagram-app voor tieners had gestaakt, nadat wetgevers en belangengroepen het bedrijf hadden aangespoord om de app te laten vallen, vanwege bezorgdheid over de veiligheid.
Meta zegt dat het de geïdentificeerde gebruikers binnen 60 dagen in tieneraccounts zal plaatsen in de VS, het VK, Canada en Australië en later dit jaar in de Europese Unie. Tieners over de hele wereld zullen in januari tieneraccounts krijgen.
Alles bij de bron; MarketScreener
Het Braziliaanse Hooggerechtshof heeft vrijdag de schorsing van het sociale netwerk X ‘in heel Brazilië’ bevolen.
Rechter Alexandre de Moraes had miljardair en eigenaar Elon Musk woensdagavond gewaarschuwd dat X in Brazilië geblokkeerd kon worden als hij geen gehoor gaf aan zijn bevel om een vertegenwoordiger aan te wijzen en stelde een deadline van 24 uur. Het bedrijf heeft sinds eerder deze maand geen vertegenwoordiger meer in het land.
Toen de deadline verstreek, gaf X aan dat het niet zou voldoen aan het gerechtelijk bevel. Dat leidt nu dus tot de opschorting van het platform in Brazilië. De Moraes zegt dat het platform geblokkeerd zal blijven totdat X aan de eisen voldoet.
De stap escaleert de maandenlange vete tussen de twee mannen over vrije meningsuiting, extreemrechtse accounts en desinformatie.
Alles bij de bron; deMorgen
De Nederlandse politie heeft in de eerste helft van 2024 in ruim duizend zaken gerichte advertenties op onder meer op Facebook en Instagram geplaatst om getuigen van misdrijven te vinden of tips te verzamelen. De advertenties richten zich vooral op specifieke locaties.
De politie zegt dat de gerichte advertenties helpen bij het bereiken van potentiële getuigen op 'zeer lokaal niveau'. "We kunnen mensen nu specifiek benaderen, gericht per straat of wijk, om zaken op te lossen. Dit gebeurt vaak naast de traditionele kanalen en is fijnmaziger en laagdrempelig”, aldus De Wit.
Er zijn wel strengere voorwaarden verbonden aan de inzet van gerichte advertenties. Zo mag de politie ze alleen inzetten met toestemming van het Openbaar Ministerie.
Alles bij de bron; Tweakers
De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop heeft bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) een klacht ingediend over het nieuwe privacybeleid van LinkedIn. In het nieuwe beleid geeft LinkedIn zichzelf toestemming om gegevens, foto’s en privéberichten te gebruiken zonder zijn gebruikers daarvan op de hoogte te brengen wat in strijd met de AVG en Belgische wetgeving is, aldus Testaankoop.
"Zonder je toestemming te vragen, eigent LinkedIn zich het recht toe om al je zoekopdrachten, foto's, posts en zelfs je privéberichten te gebruiken om zijn artificiële intelligentie te trainen. Dat vinden wij niet kunnen en dus hebben we een klacht ingediend”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
"Wat LinkedIn doet is niet wettelijk. Het platform geeft aan dat gebruikers die bezwaar willen maken tegen een wijziging in het privacybeleid simpelweg hun account moeten verwijderen. Voor de vorm bestaat er wel een formulier om je bezwaar te uiten, maar de klantendienst reageert daar niet op, waardoor het niet effectief is", laat Testaankoop verder weten.
"Dit soort situaties zijn onaanvaardbaar en we roepen de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit dan ook op om meer toezicht te houden. Privacybescherming mag geen Far West worden, waarbij dit soort platformen maar doen wat ze willen met de data van hun gebruikers. Het belang van AI mag geen vrijgeleide zijn om zomaar regels met de voeten te treden."
Alles bij de bron; Security