45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Sociale netwerken

Zo kick je succesvol af van sociale media in 2018

Afkicken of tenminste minderen met sociale media is een populair goed voornemen voor 2018. Met reden, want maar liefst 28 procent van de Vlamingen geeft aan geen dag zonder Facebook en Instagram te kunnen. Geen idee hoe je die verslaving kunt afbouwen? Wij geven enkele tips. 

1- De meest drastische maatregel die je kunt nemen, is natuurlijk je smartphone buiten gooien en vervangen door een standaard telefoon. 
2- Zet meldingen af van apps
3- Verwijder bepaalde apps
4- Vertel je omgeving dat je afkickt
5- Stel vaste momenten in waarop je sociale media mag checken

6- Schakel de hulp in van apps. Heus er is een app om je smartphoneverbruik in te perken. Wil je maximum een kwartier per dag met je gsm bezig zijn? Dan kan je een limiet instellen. De apps Moment (iOS) of Quality Time(Android) waarschuwt je wanneer je daar over gaat, zodat je zelf met een hopelijk ijzersterk karakter kan zeggen wanneer het genoeg is geweest. Procrastination Punisher (Android) speelt het zelfs nog harder, en laat je in de buidel tasten als je jouw goede voornemens niet nakomt. Op voorhand kan je instellen welke apps op welk moment geblokkeerd moeten worden. Waag je het toch om die apps te openen binnen die tijdspanne, dan wordt er een bedrag van jouw rekening aan het goede doel geschonken.

Alles bij de bron; HLN


 

Frankrijk verbiedt datadeling tussen WhatsApp en Facebook

De Franse toezichthouder CNIL verbiedt WhatsApp en Facebook om data met elkaar te delen. Dat meldt de waakhond in een verklaring. Moederbedrijf Facebook heeft een maand om de datadeling te staken. Gebeurt dit niet, dan worden er sancties overwogen.

Facebook heeft Franse privacyregels geschonden door data van WhatsApp te delen, aldus CNIL. Gebruikers zijn niet gevraagd om toestemming voor de datadeling te geven. Ze konden dit alleen weigeren door hun apps te verwijderen.

Alles bij de bron; NU


 

Privacy op Facebook: Wie kan je foto's zien? Wie kan je taggen?

Hoe voorkom je dat iedereen je vakantiefoto's op Facebook kan zien? Wat kunnen anderen van jou zien als ze op je Facebookprofiel kijken? Radars tech-redacteur Tjitze legt het je uit...

...Via het tabblad 'Privacy' kun je instellen wie je berichten kunnen zien, wie je vriendenlijst kan bekijken en wie je een vriendschapsverzoek kan versturen.

In het menu 'Tijdlijn en taggen' kun je aanpassen wie jou kan taggen en wie er berichten op je tijdlijn kan plaatsen.

Word je lastiggevallen door een andere Facebookgebruiker? Via het tabblad 'Blokkeren' kun je iemand blokkeren. Die kan je dan niet meer taggen, geen berichten meer versturen of als vriend toevoegen.

Alles bij de bron; Radar


 

Privacy als businessmodel

Zo langzamerhand is iedere mens een winkel met een etalage. En het tragische is: hij denkt dat hij de eigenaar is, maar hij is slechts de franchisenemer. De alleenstaande vader uit Twente die foto’s van zijn tweejarige zoon op Facebook zette, had dat nog niet door. Hij wist niet dat de foto’s van zijn zoontje kunnen worden gebruikt in de advertenties waarmee Facebook zijn diensten betaalt: touroperators, tuinstoelenverkopers, speelgoedfabrikanten. Tot deze week. 

De rechtbank in Almelo oordeelde dat de vader geen foto’s meer van zijn zoon via Facebook mag verspreiden. Dat had de moeder, die het ouderlijk gezag heeft, geëist. „Op het moment dat een foto op Facebook staat, is deze eigendom van Facebook”, schrijft de rechter in de beschikking. „Facebook kan de foto doorverkopen aan derden.” 

De handelwijze van de vader tekent de intense nonchalance waarmee we het meest intieme van onszelf aan de openbaarheid zijn gaan blootgeven. Voor gewone mensen is privacy hooguit een waarde in de immateriële betekenis van het woord. Voor bedrijven als Facebook is het een businessmodel. Dat heeft zijn klanten tot product verheven.

Alles bij de bron; NRC


 

Long-Read Interview; Wapen u tegen de almacht van Google, Amazon, Facebook en Apple

De almacht van technologiebedrijven als Google, Amazon, Facebook en Apple is geen natuurverschijnsel. We moeten ons weren, is de boodschap van Franklin Foer. Denkt u vooral niet dat Franklin Foer niets van internet moet hebben. Maar tegen bedrijven als Google, Apple, Facebook en Amazon (afgekort tot GAFA) gaat hij vol in de aanval in zijn boek ‘World Without Mind’, vertaald als ‘Ontzielde wereld’. Het is een gedetailleerde aanklacht tegen de (bijna) almachtige monopolisten uit Silicon Valley.

...het probleem is dat ze ons denkvermogen uithollen. Ze maken je verslaafd aan apparaten waarmee ze data over je verzamelen en een portret maken van de binnenkant van je hoofd. Ze kennen je gewoontes, weten wat je leuk vindt en waar je bang voor bent en proberen zo je menselijke zwaktes te exploiteren.” 

“Google is inderdaad een van de grootste creaties van de mensheid: je kunt alles in een milliseconde opzoeken en het is indrukwekkend wat een iPhone kan. Ik zeg niet: gooi je telefoon maar in de oceaan. Maar het is net als met de auto: een geweldige uitvinding, maar als je er geen regels voor maakt, krijg je ongelukken en buitensporige milieuschade. Daarom hebben we stoplichten en snelheidsbeperkingen en dwingen we mensen autogordels te dragen. Voor internet zijn er nog maar heel weinig regels. En de macht daar is zo ongelooflijk geconcentreerd, dat ik er bang van word. De grote techbedrijven hebben een enorme controle over de markt en de publieke opinie.”...

...Ik heb voor mijn boek bijna elke toespraak van Larry Page en Mark Zuckerberg bekeken en het echte nieuws daarvan is niet dat ze een nieuwe camera of smartphone uitbrengen, maar wat ze zeggen over de menselijke natuur en toekomst daarvan. Dat is een wereld waarin alles en iedereen verbonden is met internet en begrepen wordt door computers. Die daarvoor alles, dus ook heel gecompliceerde menselijke emoties, moeten reduceren tot data of een algoritme. Dat maakt je als mens plat, tweedimensionaal. Het gaat ook over privacy: we zeggen dat we privacy willen, maar het is verbijsterend welke geheimen we zonder het te beseffen aan machines toevertrouwen, dingen die we een ander mens nooit zouden vertellen.”

Volledig interview bij de bron; Trouw


 

Privacyautoriteiten EU: datadelen WhatsApp en Facebook kan nog niet doorgaan

De Artikel 29-werkgroep, waarin alle EU-privacyautoriteiten zijn verenigd, heeft een brief gestuurd aan WhatsApp. De organisatie is niet tevreden met de stappen die WhatsApp tot nu toe heeft gezet en zegt dat datadelen met Facebook nog niet door kan gaan. 

Zo verwerkt WhatsApp de gegevens op basis van toestemming van zijn gebruikers, maar volgens de werkgroep is niet aan de vereisten voor toestemming voldaan. Toestemming moet bijvoorbeeld vrij gegeven worden en op basis van voldoende informatie. Ook zou het delen van data tussen WhatsApp en zijn moederbedrijf niet op basis van een gerechtvaardigd belang van het bedrijf kunnen plaatsvinden zonder dat er 'adequate controle en waarborgen voor gebruikers zijn'.

De privacyautoriteiten informeren WhatsApp dat ze een taskforce in het leven hebben geroepen onder leiding van de Britse privacywaakhond. Het bedrijf moet daarmee samenwerken om tot een oplossing te komen voor de genoemde problemen. Zolang die oplossing er niet is, wil de werkgroep dat het datadelen tussen WhatsApp en Facebook nog niet doorgaat.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Facebook schiet in de verdediging: “Cookies zijn gelinkt aan browser, niet aan persoon”

Voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg komen vandaag de advocaten van Facebook aan het woord in het proces dat de Belgische Privacycommissie heeft aangespannen tegen Facebook. Volgens de Privacycommissie verzamelt Facebook op illegale wijze gegevens over het surfgedrag van zowel gebruikers als niet-gebruikers en is dat een flagrante inbreuk op de privacy van al die mensen. 

Facebook weerlegt dat en meent bovendien dat het de EU-wetgeving volgt en dat haar gegevensverwerking in Europa door Facebook Ireland gebeurt, waardoor het dus onder de Ierse wetgeving en de Ierse rechtbanken valt. “Het Europees recht is daarover duidelijk. Het is de toezichthouder van de staat waar de vestiging gelegen is die de fysieke verwerking van de verzamelde persoonsgegevens doet, die bevoegd is. In dit geval is dit Ierland. Daar gebeurt niet alleen de fysieke verwerking van de persoonsgegevens, maar ook de controle daarop”, zo herhaalde hij het standpunt van Facebook.

Meester Paul Lefebvre, van Facebook Ireland Ltd. had het over een “kruistocht tegen Facebook, ongeacht de rechten van de verdediging”. Hij ziet er ook een poging in van de Belgische Privacycommissie om de Ierse privacycommise te omzeilen, te ondergraven, “omdat men ze te mild vindt”. 

Alles bij de bron; HLN


Buro Jansen & Janssen Observant #70 Social Media Surveillance in Nederland

De Nederlandse politie houdt zich in toenemende mate bezig met social media surveillance. Uit documenten die door Buro Jansen & Janssen via een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur zijn verkregen blijkt dat de Nederlandse politie hiertoe samenwerkt met de social media monitoring bedrijven Coosto, OBI4wan en HowAboutYou. Ook de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) maakt gebruik van de diensten van in ieder geval Coosto.

Buro Jansen & Janssen heeft de reputatiemanagement bedrijven Coosto en OBI4wan zelf ook gevraagd naar hun samenwerking met de politie en de NCTV en hun betrokkenheid bij social media surveillance. Tot slot zijn ook verschillende social media platformen benaderd door Buro Jansen & Janssen over surveillance met als gevolg dat Facebook Coosto heeft benaderd over het gebruik van Facebook data voor social media surveillance.

Een maatschappelijk debat in Nederland ontbreekt vooralsnog. Dit is verontrustend, aangezien social media surveillance op gespannen voet met staat met grondrechten zoals de vrijheid van meningsuiting, het recht tot manifestatie, de vrijheid van vergadering en de bescherming van persoonsgegevens in het geding is.

2. Social media surveillance in Nederland is een inleidend artikel en kan tevens gelezen worden als een samenvatting van de overige vier, uitgebreidere, artikelen.

Alles in de bron; Observant #70 [Thnx-2-Dick]