Sociale netwerken

Facebook mag gegevens van Europese gebruikers niet meer in de VS verwerken. Dat heeft Facebook te horen gekregen van de Ierse privacytoezichthouder. De gegevens van Europese gebruikers zijn niet voldoende beschermd in de VS.

Het verbod is de eerste stap van de IDPC nadat het Europees Hof van Justitie een streep zette door de geldende afspraken over het verwerken van gevoelige gegevens van Europese gebruikers in de VS... 

...Dat komt omdat het voor EU-bewoners onmogelijk is om naar de rechter te stappen in de VS als zij denken dat hun gegevens onrechtmatig door de Amerikaanse overheid worden verwerkt. Het is voor Amerikaanse veiligheidsdiensten te makkelijk om juist de gegevens van Europeanen in te zien.

Zogenaamde modelcontracten waren voor bedrijven het alternatief om voorlopig toch gegevens in de VS konden verwerken. Dat was volgens het Europees Hof in orde, maar alleen als gegarandeerd is dat Europese burgers grotendeels dezelfde gegevensbescherming houden. Facebook leunde op dat standpunt, maar de nieuwe boodschap van de Ierse privacywaakhond zet ook daar een streep doorheen.

Alles bij de bron; RTL


 

Kay heeft zijn gestolen mountainbike terug. De fiets werd teruggevonden in Dirkshorn. Zijn vader kreeg vrijdagmiddag de gouden tip en ging onmiddellijk op pad. In een hofje vond hij de fiets van zijn tienjarig zoontje terug. Een dag eerder was de mountainbike gestolen bij zwembad De Rijd in Nieuwe Niedorp.

Kay is ontzettend blij dat hij de fiets terug heeft. Maar hij is volgens zijn vader vooral onder de indruk dat het facebookbericht van de diefstal maar liefst 4500 keer werd gedeeld.

,,Ik ben eigenlijk wel geschrokken van de kracht van social media’’, zegt hij. ,,Ik krijg vriendschapsverzoeken uit het hele land. Ik denk ook dat de fiets daarom zo snel weer is gedumpt. Zoveel mensen hebben het bericht gelezen, de mountainbike was heel herkenbaar.’’

Bron; NHD


 

Whatsappen met Wopke Hoekstra? Bellen met Kajsa Ollongren of Carola Schouten? Het kan dankzij Lusha, een onlinedienst die mailadressen en telefoonnummers van het internet plukt. Hiermee zijn talloze mobiele nummers te vinden, bijvoorbeeld van kabinetsleden, maar net zo goed van influencers, misdaadverslaggevers en directeuren van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Lusha is een Amerikaans-Israëlisch bedrijf dat iedereen aan zijn of haar internetbrowser kan toevoegen. Wanneer gebruikers naar iemands profiel op netwerksite LinkedIn gaan, surft Lusha in allerlei onlinedatabases naar verborgen contactinformatie – de eerste paar zoekopdrachten zijn gratis.

Het bedrijf beweert in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te handelen maar geeft op zijn website toe mensen niet op de hoogte te stellen.. Uit navraag door Trouw blijkt dat mensen in veel gevallen dan ook niet weten waar het bedrijf hun privénummer vandaan kan hebben. Zodra ze weten dat ze erin staan, kunnen mensen aan Lusha vragen om hun contactgegevens uit de database te verwijderen...

...Blijkt Lusha de AVG te overtreden, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens actie ondernemen. Vooralsnog loopt hier geen onderzoek naar.  Lusha zegt bondig via de mail dat het voldoet aan alle relevante wetgeving.

Alles bij de bron; Trouw


 

De invloed op onze maatschappij van internetreuzen zoals Facebook en YouTube wordt almaar meer ter discussie gesteld. Maar het publieke debat richt zich nog te weinig op de structurele tekortkoming van de online economie, namelijk het gebrek aan controle van gebruikers over hun eigen data. Dat model moeten we dringend herzien.

Met de intrede van het nieuwe millennium veranderde onze digitale communicatie naar een gecentraliseerd systeem waarbij het bewaren en uitwisselen van informatie plaatsvindt op de servers en platformen van een handvol technologiebedrijven. Op zichzelf hoeft centralisatie geen probleem te zijn. Soms wil je als gebruiker gewoon de meest gemakkelijke en betrouwbare optie. De situatie verandert echter wanneer we niet meer kunnen kiezen welk platform we gebruiken, zoals in het geval van socialenetwerksites als Facebook.

De huidige marktleiders doen er alles aan om hun monopolie te behouden en de introductie van nieuwe platformen te verhinderen. Van netwerk veranderen is zo goed als onmogelijk aangezien we onze berichten, foto’s en contacten niet kunnen meenemen naar een ander platform. Niet alleen hebben we geen controle over onze eigen data, ook communicatie van het ene netwerk naar het andere is uitgesloten. Eigenlijk is dat oneerlijke concurrentie.

Om die scheefgegroeide machtsverhouding recht te trekken, moeten we onze data terugeisen. Samen met internetpionier Tim Berners-Lee werk ik aan digitale datakluizen die het mogelijk zullen maken om onze gegevens op een veilige manier te bewaren en informatie te delen met contacten die niet op hetzelfde platform zitten. De kern van de zaak wordt uiteindelijk niet veroorzaakt door een enkel sociaal netwerk, maar door de hypercentralisatie van gegevens en gebruikers, en bijgevolg van macht. De eerste stap naar een oplossing is om elk individu de controle te geven over zijn of haar eigen gegevens, bijvoorbeeld door met persoonlijke datakluizen te werken.

Alles bij de bron; NRC


 

Phaedra Tyteca schrok zich een bult toen ze haar zoontje Milo (3) plots op de website van AliExpress zag staan. De Aziatische webwinkel gebruikte zonder toestemming een foto van de Instagrampagina van mama Phaedra. "Het is een foto van Milo zijn eerste schooldag", zegt ze. AliExpress gebruikt de foto van haar Instagramaccount om de rugzak, die voor de voeten van de kleine Milo staat, te verkopen. 

"De foto die ik nam staat al meer dan een jaar op mijn Instagrampagina. Ik heb nooit de toestemming gegeven om die foto te gebruiken." Tyteca is van plan om iets voorzichtiger te zijn op sociale media. "Ik denk erover na om mijn Instagramprofiel op privé te zetten. Zo bescherm ik de privacy van mijn zoontje wat meer." 

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

Door middel van je inzagerecht kun je bij organisaties en bedrijven je persoonlijke gegevens opvragen. Dat kun je ook doen bij je accounts op sociale media, zoals Facebook, Snapchat, Instagram en Twitter. We leggen stap voor stap uit hoe je dat precies doet en wat je ermee kunt...

...Het opvragen van gegevens kan en mag in principe overal. Er is een aantal uitzonderingen op de regel, bijvoorbeeld wanneer de openbare veiligheid in het geding komt. Maar het is jouw recht om je eigen gegevens te kunnen bekijken. Lees hier meer over je inzagerecht en wat je ermee kunt

Je kunt ook vragen of bedrijven deze informatie over jou aanpassen of verwijderen. Daarnaast kun je op basis van wat je te zien krijgt, besluiten wat je met de informatie wilt doen. Je kunt je account verwijderen, maar ook de privacy instellingen aanpassen. Kassa schreef eerder ook al over je digitale erfenis van je online leven. Als je komt te overlijden blijft de informatie op websites nog bestaan. 
 
Alles bij de bron; BNNVARA-Kassa!

Die oproep doet een softwarespecialist op het sociale netwerk Reddit. Hij of zij dook in de software van de populaire app en schrok hoeveel de Chinese makers aan persoonlijke data van gebruikers stelen.

De Chinese app, populair bij tieners voor het uploaden en delen van korte video’s, is niets meer dan “een methode voor gegevensverzameling, versluierd als een sociaal netwerk”, schreef de Reddit-gebruiker in een lange post, compleet met softwarebestanden waaruit dat zou blijken. Hackerscollectief Anonymous heeft zijn zorgen inmiddels gedeeld.

TikTok graaft diep in alle gegevens die je op je telefoon bewaart en zou die doorgeven aan de Chinese makers. Daaronder je e-mail adres en wachtwoord. Het kan zelfs je GPS van afstand aanzetten en doorgeven waar je je bevindt. Het weet welke wifi je gebruikt en waarschijnlijk ook het wachtwoord om daarmee te verbinden.

India heeft om deze reden TikTok al in de ban gedaan, samen met 58 andere Chinese apps die veel te veel informatie verzamelen over gebruikers. 

Alles bij de bron; Faqt


 

Wanneer een gebruiker stopt met zijn account te gebruiken en 90 dagen niet meer inlogt op het sociale netwerk, moeten de gegevens in principe achter slot en grendel gaan tot de persoon in kwestie opnieuw inlogt. Die maatregel was deel van de reactie van Facebook op het Cambridge Analytica-schandaal in 2018 waarbij data van 87 miljoen gebruikers oneigenlijk werd gedeeld.

Het probleem deed zich voor in een scenario waarbij iemand via Facebook inlogt op een toepassing en vervolgens vrienden uitnodigt voor die toepassing. In dat geval maakte Facebook geen onderscheid tussen actieve en non-actieve accounts en werden persoonlijke data wel gedeeld met ontwikkelaars.

Wie Facebook sign-in gebruikt om op toepassingen van derden in te loggen, geeft zo automatisch toegang aan die app tot persoonlijke gegevens zoals geslacht, locatie, likes en leeftijd. Ook data van vrienden in het netwerk wordt toegankelijk wanneer die worden uitgenodigd. Die realiteit illustreert waarom het interessanter is om zelf een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoordcombinatie aan te maken voor een toepassing of website in de plaats van op Facebook te vertrouwen.

Dat het systeem toegang geeft tot een heleboel persoonlijke data, is dus opzettelijk. Dat ook data van inactieve gebruikers wordt gedeeld, was wel een fout. Facebook heeft het probleem intussen verholpen maar niet voordat meer dan 5.000 ontwikkelaars per ongeluk profiteerden van het lek.

Alles bij de bron; Techzine


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha