Sociale netwerken

Persoonlijke advertenties, die vooral door Google en Facebook ingezet worden, moeten worden teruggedrongen. Zulke advertenties zijn volgens coalitiepartij D66 voor een groot deel verantwoordelijk voor nepnieuws, manipulatie van verkiezingen en het schenden van privacy. 

Google en Facebook verdienen het leeuwendeel van hun geld met gerichte advertenties, ook wel micro-targeting genoemd. De keerzijde is dat consumenten vooral informatie te zien krijgen die aansluit op berichten waar ze eerder op hebben geklikt. 'De maatschappelijke gevolgen van deze verdienmodellen zijn groot', zegt Kees Verhoeven van D66. 'Het gaat niet om de kwaliteit van de berichten, het draait om de clicks.'

Alles bij de bron; Radar


 

Facebook huurt externe bedrijven in om te omschrijven waar berichten van gebruikers op Facebook en Instagram over gaan, meldt Reuters. Die omschrijving is nodig om kunstmatige intelligentie te trainen: hoe meer data zo'n systeem heeft, hoe 'slimmer' het wordt.

Daarbij zouden ook privéberichten worden bekeken, die gebruikers naar slechts een beperkt aantal vrienden hebben gestuurd. Gevoelige data zoals de namen van de gebruikers zouden soms zichtbaar zijn bij die berichten. Elk bericht zou door twee medewerkers worden bekeken, die elk zo'n 700 berichten per dag voorbij zien komen.

Reuters schrijft op basis van het Indiase bedrijf WiPro, dat 260 werknemers heeft die berichten op Facebook en Instagram onderverdelen in vijf categorieën....

Alles bij de bron; RTLZ


Facebook heeft drie miljard dollar opzij gezet omdat het verwacht een hoge boete te krijgen van de Amerikaanse Federal Trade Commission. Het sociale netwerk onderhandelt nog met de waakhond over een schikking, maar verwacht drie tot vijf miljard dollar te moeten betalen zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.

Daarin staat dat het bedrijf drie miljard dollar opzij heeft gezet vanwege het onderzoek dat de FTC doet naar de omgang met data van gebruikers. Een specifieke zaak wordt niet genoemd, maar waarschijnlijk gaat het om het Cambridge Anaytica-schandaal.

Verder maakt Facebook in zijn kwartaalcijfers bekend dat het aantal dagelijks actieve gebruikers is gestegen. In maart waren dat er 1,56 miljard, een stijging van 8 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Ook het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg met 8 procent, naar 2,38 miljard.

Inkomsten uit advertenties zijn verreweg de grootste inkomstenbron van Facebook. Het aandeel dat mobiele advertenties daarin hebben blijft verder stijgen. Dat is nu 93 procent, ten opzichte van 91 procent een jaar geleden.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Op sociale netwerken krijg je tegenwoordig advertenties te zien die passen bij je activiteit en voorkeuren. De een is daar blij mee, anderen vinden het een onprettig idee dat een sociaal netwerk ‘meegluurt’ in wat zij doen.

Nu zijn advertenties onvermijdelijk, maar je kunt wel zorgen dat ze niet meer worden gebaseerd op jouw activiteit. Elk sociaal netwerk heeft die mogelijkheid; wij laten je zien hoe je daar gebruik van maakt.

Alles bij de bron; CompTotaal


 

Wat kunnen familie en vrienden doen met sociale media van geliefden die zijn overleden? Hoe moeilijk is het bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot die gegevens? En wat kun je zelf alvast regelen om het voor anderen makkelijker te maken om bijvoorbeeld accounts te deactiveren of juist online te houden?

In deze podcast spreken we met Manu Keirse, psycholoog en expert op het gebied van rouwverwerking, ICT-jurist Arnoud Engelfriet en met Lucienne van der Geld, directeur van Netwerk Notarissen.
 
Alles bij de bron; NU

Whatsapp is de app waarop alles gedeeld wordt. Je wilt natuurlijk dat deze informatie zo goed mogelijk beschermd wordt en niet in de handen van derden valt. Dit zijn enkele beveiligingstips voor Whatsapp.

Whatsapp heeft een paar instellingen die je kan aanpassen zodat alleen geselecteerde gebruikers jouw profielfoto, laatst gezien, status en info kan zien. Je kan deze informatie delen met contacten, iedereen of juist helemaal niemand.

Alles bij de bron; CompTotaal


Een volslagen vreemde die je toevoegt aan groepsgesprekken op WhatsApp, straks is dat niet langer zomaar mogelijk. WhatsApp geeft gebruikers controle over wie hen kan toevoegen aan groepsgesprekken, meldt de dienst.

Gebruikers kunnen bij hun privacyinstellingen kiezen of niemand, alleen vrienden of iedereen ze zomaar mag toevoegen aan groepsgesprekken. De rest moet eerst een uitnodiging sturen, zodat gebruikers pas in zo’n gesprek belanden als ze dit zelf accepteren.

De eerste gebruikers kregen deze instellingen deze week al, de komende weken maakt WhatsApp ze wereldwijd beschikbaar. 

Bron; VolkskrantTechBlog


 

Mark Zuckerberg wil dat regulatoren en overheden een actievere rol gaan spelen in de controle op internetcontent. Dat schrijft hij in een open brief in de Washington Post. Volgens hem is het voor internetbedrijven een te grote verantwoordelijkheid  om alleen te dragen.

Zuckerberg roept op tot wetgeving op vier vlakken: schadelijke inhoud, integriteit van de verkiezingen, privacy en dataportabiliteit. “Wetgevers vertellen me vaak dat we teveel controle hebben over meningsuiting, en ik ben het daar eerlijk gezegd mee eens”, stelt hij. Zuckerberg deelt ook mee dat Facebook “een onafhankelijk orgaan creëert waarbij mensen in beroep kunnen gaan tegen onze beslissingen” over wat er op Facebook gepost wordt en wat offline wordt gehaald.

Daarnaast pleit de oprichter van het grootste sociale netwerk ook voor regelgeving voor techbedrijven. Deze regels zouden dezelfde moeten zijn voor alle websites, zegt hij, zodat het makkelijker is om de verspreiding van “schadelijke inhoud” over meerdere platformen tegen te gaan.

Alles bij de bron; HLN


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha