Uit de conclusie van dit rapport;

Conclusies
Door de ontwikkelingen in de markt en de techniek rond telecommunicatiediensten zijn er knelpunten ontstaan bij het aftappen van een aantal van deze diensten.

Elektronische communicatie is grotendeels aftapbaar

Het overgrote deel van de communicatie tussen personen via elektronische netwerken is nog steeds goed aftapbaar. Deze communicatie bestaat voornamelijk uit traditionele vast enmobiele telefonie, en uit nieuwe vormen van telefonie die uitstekend af te tappen zijn.
Het niet-aftapbare deel wordt door sommigen wel als probleem ervaren. Het gedeelte van de telecommunicatiediensten en –netwerken dat niet op basis van Hoofdstuk 13 aftapbaar is, is weliswaar klein, maar levert wel mogelijkheden voor slimme criminelen om te communiceren via diensten die vanuit de Tw niet goed af te tappen zijn. Hoewel de diensten beschikken over andere bevoegdheden om aan de informatie te komen, valt hiermee een voor het overige goed functionerend en efficiënt hulpmiddel in die gevallen weg.

De wetgeving is op verschillende punten onduidelijk

Voor zover de aanbieders van nieuwe, op internet gebaseerde diensten al binnen de Nederlandse jurisdictie vallen, is het lang niet altijd duidelijk of er sprake is van een openbare telecommunicatiedienst. Het begrip openbaar, het begrip telecommunicatie en het begrip dienst leveren alle drie grijze gebieden op, die met de veranderingen in de markt steeds groter worden. Hoewel definities nooit waterdicht te maken zijn, kunnen de huidige definities wel verder aangescherpt worden.

De knelpunten zijn voor een deel technisch op te lossen

Een groot deel van de beperkingen aan de aftapbaarheid ontstaat doordat niet van tevoren bekend is welke aanbieder betrokken zal zijn bij een gegeven communicatie. Door mogelijkheden te creëren nog tijdens de communicatie een last bij een andere aanbieder te leggen kan in die gevallen toch getapt worden. Dat is een complexe aanpassing, zowel in de regelgeving als in de techniek. Desondanks verdient het de aanbeveling om deze optie in elk geval te onderzoeken.

Ook in de operatie valt nog veel te verbeteren

Ook bij het aftappen van diensten die in principe goed aftapbaar zijn, kunnen incidenteel problemen optreden. Door het grote aantal spelers is de kans op fouten ook groter; het is daarom aan te bevelen de aftapbaarheid bij alle partijen regelmatig te testen, en daarnaast een continue controle in te voeren op de kwaliteit van reeds lopende taps. Overigens hebben enkele behoeftestellers in een reactie aangegeven dat hier al een begin mee gemaakt is.

Meer duidelijkheid over protocollen en standaarden

In de structuur van de lagere regelgeving is wellicht nog wel het een en ander te verbeteren. Met name zouden de regelingen meer duidelijkheid moeten geven over de te gebruiken protocollen en operationele procedures, en over de manier waarop formele besluiten over deze onderwerpen tot stand komen. Invulling van dat laatste zou via een consultatieplicht en een formele overlegstructuur plaats kunnen vinden. 

Tot slot

Op dit moment is er geen directe noodzaak om de regels rond het aftappen te wijzigen. Dit rapport kan echter gebruikt worden ter voorbereiding van een solide constructie voor de toekomst. 
De telecommunicatiediensten die beperkingen voor het aftappen met zich mee brengen zijn vooral diensten die via het internet aangeboden worden. Het internet, en de diensten die daar overheen worden aangeboden, zouden een duidelijkere plek moeten krijgen in de regelgeving. Daarbij is het zeer de vraag of het zinvol is om het aftappen van diensten op de applicatielaag via de Telecommunicatiewet te regelen.

Lees het volledig rapport hier (Thnx-2-Dick)