De nieuwste trend in de detailhandel brengt de online winkelervaring naar de winkelstraat. Het is de nieuwste grote trend in e-commerce: zodra je een winkel ingaat, kan de winkelier zien wie je bent en op basis van je vorige aankopen producten aanbevelen, zegt Jack Neele, fondsmanager van Robeco Global Consumer Trends Equities....

...Onlinewinkels hebben steeds het voordeel gehad hun klanten te 'kennen'. Nu is er technologie waarmee traditionele winkeliers dit ook kunnen doen. Een voorbeeld hiervan is iBeacon van Apple, een ontvanger die in een winkel wordt geplaatst en herkent wanneer iemand met een iPhone in de winkel loopt. Het kan zien wie je bent en in het systeem achterhalen wat je de vorige keer in die winkel hebt gekocht. Vervolgens stuurt het een aanbeveling naar de telefoon.”

Apple noemt iBeacon "een nieuw soort energiezuinige, goedkope zenders dat de aanwezigheid van dichtbijzijnde iOS7-apparaten kan registreren." Het werkt hetzelfde als wat de mobiele sector een 'indoor positioning'-systeem noemt. De technologie werkt ook met het Android-besturingssysteem, de grootste concurrent van Apple op het gebied van smartphonesoftware.

Maar gaat deze technologie niet te ver? Winkels zijn immers openbare plaatsen waar je tot nu toe anoniem kon winkelen. "Niet echt," zegt Neele. "Als het online gebeurt, vinden we het prima. Dus waarom zouden we raar opkijken als het in een reguliere winkel gebeurt?

Alles bij de bron; RTLZ