Al jaren investeert de techindustrie miljarden in de ontwikkeling van virtual reality, augmented reality en spraaktechnologie. Deze technologieën die je onderdompelen in een fysiek-virtuele wereld (zogenoemde immersieve technologieën) bieden veel kansen, bijvoorbeeld in de medische wetenschap.

Maar ze kennen ook risico’s. Zo kunnen ze gebruikers een vertekend beeld geven van de werkelijkheid. Wat betekenen dan de aankondigingen van bedrijven als Facebook, Microsoft, Snap en Roblox dat ze nog veel meer willen investeren in deze technologieën?

...Kunnen we straks echt nog van nep onderscheiden? Ons eerdere rapport over augmented reality (AR) laat bijvoorbeeld zien dat immersieve technologie ook een realiteit kan opleveren die verarmd is (diminished), in plaats van verrijkt (augmented).

Zo zette een programmeur in Silicon Valley een AR-algoritme in elkaar waarmee gebruikers daklozen uit het straatbeeld konden wegfilteren. Zo kunnen gebruikers uitgenodigd worden om sociaal onwenselijke situaties te ontkennen.

Filters in apps als Instagram of Snapchat kunnen op eenzelfde manier ongewenste fysieke onvolkomenheden wegpoetsen uit iemands uiterlijk. Zo cultiveren ze een aantrekkelijk, maar vertekend zelfbeeld.

Al eerder formuleerde het Rathenau Instituut tien ontwerpeisen voor de digitale wereld van morgen. Ze staan in dit manifest.

Alles bij de bron; Rathenau