Terwijl de journalistiek het moeilijk heeft om zich aan te passen aan de digitale wereld, worden de mogelijkheden ervan alleen maar groter. De data die nieuwssites verzamelen, kunnen zowel voor lezers als voor adverteerders een beter product opleveren. Alleen … uw privacy schiet er bij in.

...Hoe komen adverteerders dat te weten? Meestal zijn het cookies of trackers die uw gegevens en internetverkeer bijhouden. Dat zijn kleine softwareprogramma’s die internetgedrag registreren. Dat kan handig zijn voor de gebruiker – wanneer zijn voorkeuren worden opgeslagen – maar het is vooral een lucratieve uitvinding voor de advertentie-industrie.

De Correspondent deed anderhalf jaar geleden een onderzoek naar Nederlandse sites waaruit bleek dat soms (op voetbalzone.nl) wel 56 verschillende trackers actief zijn op dezelfde site. Op een nieuwssite als volkskrant.nl waren dat er 19. Het is niet eenvoudig om daarachter te komen. De Correspondent deed het onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, en vorig jaar waren het Amerikaanse en Belgische wetenschappers die er, tot de verbazing van velen, achterkwamen dat er een nieuwe soort van trackers was opgezet die nog veel moeilijker zijn te ontdekken.

Alles bij de bron; Apache