Voor het eerst zijn de gegevens uit de zwarte doos van een auto gebruikt om de schuldige te bepalen van een dodelijk ongeval. Beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. De bestuurster die frontaal botste wist niet dat haar auto uitgerust was met zo’n zwarte doos.

Er waren geen getuigen en beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. Ook was het niet duidelijk op basis van de wrakken wie van zijn baanvak afgeweken was en wie dus in de fout was gegaan. Het gerecht ontdekte echter dat beide auto’s met een chip uitgerust zijn die de stuurbewegingen en snelheid van de wagen registreert, een soort zwarte doos zeg maar. Uit de gegevens van de Volvo blijkt nu dat de vrouw van haar baanvak afweek en 155 km/h reed waar ze 90 mocht. 

Meer en meer recente wagens hebben zulke chips. Ze zijn vooral bedoeld om diagnostische data te verzamelen die nuttig zijn bij onderhoud, maar in uitzonderlijke gevallen kunnen ze uitsluitsel bieden bij ongevallen. Politierechter Kathleen Stinckens vindt dat een goede zaak: “Er zijn bepaalde ongevallen waar de twee betrokken partijen een tegenstrijdige verklaring afleggen en dan is het voor ons als rechter niet altijd duidelijk welke juist is. Ook bij ongevallen waar er geen getuigen zijn en de betrokken partijen van niets meer weten, omdat het een heel zwaar ongeval was, ook daar kan zo’n zwarte doos ons helpen om het duidelijke verloop van het ongeval te reconstrueren en om op een objectieve manier te weten te komen wie aansprakelijk gesteld moet worden.”

Alles bij de bron; NieuwsBlad [thnx-2-Luc]