Nederlanders bezitten inmiddels voor 1,7 miljard euro aan smart-home-apparaten, de markt is in 2018 met 70 procent gegroeid, becijferde onderzoeksbureau Multiscope vorige week. Daarbij helpt het dat Google afgelopen oktober een Nederlandstalige slimme speaker op de markt bracht.

Allerlij apparaten laten zich via zulke praatpalen aansturen. De praatpaal waarin de digitale assistent met vrouwenstem huist, stuurt alle tekst die volgt op het ontwaakcommando, zoals ‘hey Google’, door naar het moederbedrijf. Google verzamelt die gegevens om de assistent te verbeteren. Hetzelfde geldt voor Amazon met zijn assistent Alexa en Apple met Siri. 

Gesproken teksten zijn niet de enige intieme data die techbedrijven uit slimme woningen vissen. Dat geldt ook voor videobeelden van babycamera’s en met camera’s uitgeruste slimme deurbellen. Voor energiegegevens van slimme thermostaten

Wat bedrijven precies met die gegevens doen? Dat is volslagen intransparant, volgens Colette Cuijpers, lector recht en digitale technologie bij de Juridische Hogeschool Avans-Fontys en gerust is ze er niet op. Hoe meer bedrijven van iemand weten, hoe beter ze diegene kunnen profileren en vervolgens ‘manipuleren’ om producten te kopen, redeneert Cuijpers.

Ter illustratie wijst ze op een rapport van de Universiteit van Colorado uit 2008, dat laat zien hoe dagelijkse handelingen zijn te achterhalen uit energiegegevens. Specifieke apparaten leveren bij het aan- en uitzetten herkenbare energiepieken en -dalen op. Het gebruik van grote huishoudelijke apparaten door de dag heen is daarmee te traceren ‘met herkenningsnauwkeurigheden die de perfectie benaderen’.

Alles bij de bron; Volkskrant