Ethische hackers ontdekten zeker twintig beveiligingsfouten bij maar liefst zestien verschillende merken. Die kunnen worden misbruikt om de locatie van de auto’s te bepalen, ze te ver- en ontgrendelen, de motor te starten en te stoppen, accounts over te nemen en op afstand commando’s uit te voeren.

De kwetsbaarheden zitten onder andere in de application programming interfaces (api's) waarop autofabrikanten vertrouwen zodat de technologie in auto's met elkaar kan communiceren. Het betreft onder meer de merken Ford, Toyota, Mercedes, BMW, Porsche en Ferrari. 

‘De auto-industrie rolt aan hoog tempo allerhande functionaliteiten uit voor remote access and control’, stelt John Pescatore, manager Emerging Security Trends bij it-beveiligingsadviseur en -opleider het Sans Institute. ‘Jammer genoeg is het een feit dat veel online apps en portalen van autobouwers niet noemenswaardig op veiligheid getest zijn voordat ze voor het publiek worden opengesteld.’

Een rode draad zijn bijvoorbeeld serviceportalen die zwakke single-sign-on-implementaties gebruiken om klanten gemakkelijk toegang te geven tot bepaalde diensten via apps en webbrowsers (en die daardoor gemakkelijker te kraken zijn). En doordat mobiele apps, websites, netwerken en (externe) diensten meer en meer met elkaar verbonden zijn, is het cliché van ‘de zwakste schakel’ hier van toepassing.

‘Third-party software moet volledig getest worden, net als intern ontwikkelde code. Op langere termijn is het duidelijk dat het ontwerpen en testen van veilige software een steeds belangrijker onderdeel van het autofabricageproces zal worden. En dat is niet meer dan terecht.’

Alles bij de bron; Computable