IoT - Internet of Things

Thuiscamera’s zijn de afgelopen twee jaar aan een gronde evolutie bezig. Weg is de nood aan netwerkkennis en externe opslag, in de plaats komt een simpele app met cloud-ondersteuning. Hubble maakt al langer dergelijke camera’s en de Hubble Connected is een camera die eruit ziet als een robot en bovendien je emoties kan aflezen.

Hubble heeft een samenwerking met Affiction, een afsplitsing van een succesvol MIT-project, die na een analyse van 50 miljoen gezichten een algoritme heeft uitgevonden dat door middel van 133 gezichtspunten onze emoties kan aflezen. Hiermee kan de camera direct zien of je triest, gelukkig, boos, bang of verrast bent. Omdat er bewegingsherkenning in zit, volgt de camera je ook doorheen het huis, zodat je de Huddle Connected ook perfect kan gebruiken om mee te videobellen. 

Alle video-opnames kan je lokaal bewaren op een SD-kaart. Via een app kan je die beelden dan afspelen overal ter wereld. De app kan je ook een handig 30 seconden video-overzicht van de dag samenstellen, zodat je direct mee bent wat er allemaal gebeurd is. Hubble mikt op een lancering rond september in UK en US.

Alles bij de bron; ZDNet [Thnx-2-Luc]


 

Uit onderzoek van computerbeveiliger Norton blijkt dat bijna een kwart van de Nederlanders slimme thuisapparaten (smarthome technologie) bezit, zoals een thermostaat dat op internet aangesloten is, een babyfoon of verlichting. Norton wijst er op dat deze apparatuur ‘ook een potentiële open deur voor hackers is’. 

Het onderzoek laat zien dat een op de drie gebruikers van IoT-thuisapparaten géén beschermende maatregelen heeft getroffen voor die apparaten, dat een op de zes het wifi-netwerk niet heeft beschermd met een wachtwoord, en dat bijna de helft niet weet hoe die wifi of router veilig ingesteld moet worden.

Opvallend is verder dat bijna de helft denkt dat er niet genoeg mensen gebruikmaken van IoT-apparaten om een interessant doelwit te zijn voor hackers en dat terwijl onderzoekers al kwetsbaarheden ontdekten in meer dan vijftig van die thuisapparaten.

Alles bij de bron; CiC


 

De slimme speakers Google Home en Amazon Echo kunnen in de toekomst mogelijk ook worden gebruikt als vaste telefoon. Beide internetbedrijven zouden werken aan die functionaliteit. Momenteel kunnen de Home en Echo worden gebruikt om stemopdrachten te geven en zo bijvoorbeeld muziek af te spelen, huisapparatuur te besturen en het internet te doorzoeken.

Mogelijk worden de apparaten nog dit jaar omgetoverd tot huistelefoon, al zijn nog veel details onbekend. Zo hebben Amazon en Google nog niet bedacht of de speakers een eigen nummer krijgen, of dat ze aan een bestaand nummer worden gekoppeld. Verder moeten er volgens de bronnen nog privacykwesties worden opgelost. Consumenten zouden de verzekering moeten kunnen krijgen dat gesprekken niet worden opgenomen door de internetgiganten. 

Google heeft al een eigen telefoondienst, Google Voice, waarmee vaste en mobiele nummers kunnen worden gebeld. Amazon heeft nog helemaal geen ervaring in de telefonie.

Alles bij de bron; NU


 

Elke moderne wagen is uitgerust met een ­'zwarte doos' die data opslaat bij een ongeval. Alleen geeft slechts een handvol autobouwers, waaronder Volvo en Toyota, die cruciale ­informatie vrij. De rest kan zich verschuilen ­achter een gebrek aan wetgeving in Europa...

...De EDR registreert altijd, maar neemt slechts definitief gegevens op wanneer er zich een incident voordoet. Zoals een auto die zeer hard moet remmen of een airbag die ­afgaat. Gebeurt zoiets, dan blijven alle parameters vanaf vijf seconden voor zo'n voorval tot enige ogenblikken na het incident voorgoed bewaard.  De informatie is versleuteld, maar kan worden uit­gelezen door de constructeur zelf of door onafhankelijke experts. 

Zoals u gisteren kon lezen, kreeg het parket van Veurne dankzij de EDR-gegevens toch een idee hoe een botsing tussen twee wagens kon gebeuren. Alleen was het gerecht afhankelijk van de medewerking van de autoconstructeurs. En daar wringt het schoentje: bij Volvo gaven ze de info vrij, bij Porsche niet. Toen het parket bleef aandringen, zei de Duitse auto­bouwer dat het systeem 'defect' was. "Maar dat kan niet", zegt Rudy ­Holvoet, die als expert ongevallen analyseert. "Zelfs bij een 'perte totale' of een uitgebrand voertuig blijven die systemen intact. Net zoals bij een vliegtuig. EDR blijft altijd werken en je kan het als eigenaar van  een voertuig ook niet laten uit­schakelen."

Bij de bron een lijst van de bijgehouden data en één van de merken/types die wel bereid zijn om de data te delen.

Alles bij de bron; HLN


 

Voor het eerst zijn de gegevens uit de zwarte doos van een auto gebruikt om de schuldige te bepalen van een dodelijk ongeval. Beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. De bestuurster die frontaal botste wist niet dat haar auto uitgerust was met zo’n zwarte doos.

Er waren geen getuigen en beide bestuurders herinnerden zich niets meer van de crash. Ook was het niet duidelijk op basis van de wrakken wie van zijn baanvak afgeweken was en wie dus in de fout was gegaan. Het gerecht ontdekte echter dat beide auto’s met een chip uitgerust zijn die de stuurbewegingen en snelheid van de wagen registreert, een soort zwarte doos zeg maar. Uit de gegevens van de Volvo blijkt nu dat de vrouw van haar baanvak afweek en 155 km/h reed waar ze 90 mocht. 

Meer en meer recente wagens hebben zulke chips. Ze zijn vooral bedoeld om diagnostische data te verzamelen die nuttig zijn bij onderhoud, maar in uitzonderlijke gevallen kunnen ze uitsluitsel bieden bij ongevallen. Politierechter Kathleen Stinckens vindt dat een goede zaak: “Er zijn bepaalde ongevallen waar de twee betrokken partijen een tegenstrijdige verklaring afleggen en dan is het voor ons als rechter niet altijd duidelijk welke juist is. Ook bij ongevallen waar er geen getuigen zijn en de betrokken partijen van niets meer weten, omdat het een heel zwaar ongeval was, ook daar kan zo’n zwarte doos ons helpen om het duidelijke verloop van het ongeval te reconstrueren en om op een objectieve manier te weten te komen wie aansprakelijk gesteld moet worden.”

Alles bij de bron; NieuwsBlad [thnx-2-Luc]


 

Microsoft gaat zijn cloudplatform Azure, de digitale assistent Cortana en Office 365 integreren in auto's. Dat maakte het bedrijf op CES 2017 beurs bekend. Voorheen was Microsoft nog van plan om het besturingssysteem Windows naar de auto te brengen, maar van die strategie is het bedrijf uit Redmond kennelijk afgestapt.

Het nieuwe platform, het Connected Vehicle Platform, wordt later dit jaar voor het eerst getoond en als openbare preview beschikbaar gesteld. Het platform van Microsoft wordt een open systeem, zodat autobouwers niet vast zitten aan een besturingssysteem. De autobouwers kunnen zelf kiezen welke onderdelen ze wel en niet gebruiken. Microsoft wil zich profileren als een partner van de auto-industrie en niet als concurrent. 

De bedoeling is dat Azure het zware werk gaat doen en alle gegevens verwerkt die in de auto worden verzameld. Die gegevens kunnen dan worden gebruikt om bijvoorbeeld direct een route te plannen naar een vergadering of om de status van het voertuig te tonen.

Ook werd bekendgemaakt dat Renault-Nissan als eerste autofabrikant gebruik gaat maken van het Microsoft Connected Vehicle Platform. Microsoft is ook samenwerkingen aangegaan met BMW en Volvo. Met BMW wordt gewerkt aan een schaalbaar platform op Azure, waarmee productiviteitsoplossingen – zoals Cortana – geïntegreerd kunnen worden in de auto. Volvo kondigde onlangs aan dat Skype for Business beschikbaar wordt in de 90-serie.

Alles bij de bron; DutchIT


 

De Britse politie verwacht dat het in de toekomst allerlei belangrijk bewijsmateriaal via Internet of Things-apparaten kan gaan verzamelen. 

"De plaats delict van de toekomst is het Internet of Things", aldus  Mark Stokes van de Scotland Yard tegenover The Times. Hij wijst naar slimme koelkasten, "Draadloze camera's binnen zo'n apparaat kunnen de bewegingen van verdachten en eigenaars volgen", stelt Stokes. Een ander voorbeeld zijn slimme deurbellen die via smartphone-apps zijn te bedienen en waarmee de huiseigenaar de deur open kan doen. "Al dit soort zaken laten een spoor achter."

Agenten en forensisch onderzoekers worden op dit moment getraind om naar gadgets en ander witgoed te kijken die een digitale voetafdruk van het slachtoffer of de dader kunnen achterlaten. 

Alles bij de bron; Security


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha