Twee meiden van 15 vierden hun bestaan door zichzelf tegen de 100 keer te fotograferen met een webcam in de showroom van een warenhuis. Hun poses zijn variaties op omhelzingen naar voorbeeld van de hitsige videoclips van MTV. Toen ze er genoeg van hadden, gingen ze weg. De foto’s lieten ze achter op de computer, waar een beeldend kunstenaar ze aantrof. Het was eenvoudig om ze te kopiëren en het was evenmin erg moeilijk om de identiteit van de meisjes te achterhalen, op Facebook, Hyves en Twitter. Van een van de twee meisjes trof hij ook het huisadres en haar schoolrapport.

De meisjes hadden geluk. De foto’s werden niet van de pc in het warenhuis gevist door een kwaadwillende blogger of door een pestkop van hun school, maar door een kunstenaar.

Nu zijn de foto’s met de beide meisjes het hart van de installatie Showroom Girls die etaleert hoe klakkeloos mensen nog altijd omgaan met sociale media, hoe weinig ze zich bekommeren om hun privacy.

Lees het volledige artikel hier (NRC-DiGi)