Vorig jaar hebben zo'n 800 Nederlanders bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude- en fouten (CMI) melding van identiteitsfraude gemaakt, een daling ten opzichte van 2014 toen het nog om 844 melding ging. Veruit de meeste meldingen zijn meldingen over identiteitsfraude en worden gedaan door burgers.

Dat blijkt uit het Jaarverslag 2015 van het CMI (pdf). Slechts een klein aantal van de gemaakte meldingen gaat over fouten in registraties. Bij een groot deel van de meldingen is het identiteitsbewijs betrokken, waarbij het in de meeste gevallen een kopie van het identiteitsdocument betrof. In enkele gevallen ging het om een gestolen of vermist document en soms een origineel document, vaak misbruikt door een bekende van het slachtoffer. Naast fraude met identiteitsdocumenten vindt veel fraude plaats met openbare gegevens, zoals bestellingen op iemands naam, waar adresgegevens voor nodig zijn, die bijvoorbeeld via het telefoonboek te vinden zijn.

"De toenemende digitalisering heeft invloed op de meldingen: steeds meer zaken worden op afstand geregeld zonder verschijning in persoon, zoals de afsluiting van telefoonabonnementen, openingen van bankrekeningen of het aangaan van leningen. Het is dan moeilijk vast te stellen of de persoon is wie hij zegt dat hij is, waardoor de kans op identiteitsfraude groter is in deze sectoren", aldus het CMI.

Eind 2014 lanceerde de Rijksoverheid een gratis app waarmee burgers een kopie van hun identiteitsdocument kunnen maken wat moet helpen bij het voorkomen van identiteitsfraude. Via de KopieID-app wordt er als eerste een foto van rijbewijs, paspoort of identiteitskaart gemaakt. Vervolgens is het mogelijk om de datum en het doel van de kopie op de foto te zetten en privacygevoelige informatie zoals het BSN door te strepen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken meldt (pdf) vandaag dat de app vorig jaar in totaal zo'n 40.000 keer is gedownload.

Bron; Security