Nu verkopen bedrijven jouw digitale gegevens vaak door aan andere bedrijven. Een aantal nieuwe bedrijven en stichtingen willen het mogelijk maken dat jij zelf geld verdient aan het verkopen van je gegevens. Wel moet je dan je gegevens op een plek gaan bewaren met de privacyrisico's van dien.

Idee is om een databank te maken, die persoonlijke data voor consumenten zelf bereikbaar en inzetbaar maakt. Daarmee wil Fertik het huidige verdienmodel van internetbedrijven die gegevens van mensen doorverkopen aan derden, zonder dat consumenten zich daarvan bewust zijn, op z'n kop zetten.

 "We willen consumenten laten beslissen of ze informatie over zichzelf willen verkopen aan bedrijven", aldus de baas van Reputation.com. Ook in Nederland bestaat een vergelijkbaar initiatief, QIY geheten. opgezet door de Stichting QIY. "De gemiddelde Nederlander komt inmiddels voor in 1500 verschillende databestanden", zo valt op de website te lezen. QIY biedt een persoonlijk domein waar je je digitale gegevens kunt ordenen en bepalen of anderen daar gebruik van mogen maken.

 Vraag bij dit soort initiatieven blijft wel: wil je zo'n sterke bundeling van privacygevoelige gegevens op één plek ?

Alles bij de bron; Z24