Een sociaal bommetje is deze week ontploft onder Alkmaarders. De nieuwe (anonieme) Instagram-pagina Juice Channel Alkmaar verspreidt roddels over stadsgenoten die vreemdgaan of dickpics sturen. Experts vinden het fenomeen middeleeuws, pervers en schadelijk voor Alkmaarders...

...'Welk meisje zag het vreemdgaan van haar vriend door de vingers voor een reis naar Aruba? Vanavond reveal'. Het is één van de smeuïge posts van Juice Channel Alkmaar, dat een paar dagen geleden ineens werd opgericht. 

NH Nieuws heeft meteen navraag gedaan wie achter deze pagina zit: "Ik vertel het misschien in ruil voor juice. Maar voorlopig blijf ik nog even anoniem", is de reactie.

Publicist Hans Schnitzler, die recent een boek uitbracht over de dominantie van technologie in de maatschappij en de schadelijkheid daarvan voor ons leven, noemt Juice Channel Alkmaar 'pervers'. "Het doet me denken aan ketelmuziek in de middeleeuwen. Dan ging het hele dorp met pannen lawaai maken bij het huis van iemand die iets had gedaan wat volgens de publieke opinie een schande was."

Ook social media-specialist Sonja Loth spreekt klare taal. "Dit is Gossip Girl in real life. Publiekelijk slachten. Het rioolputje van social." Ze kende een juice-kanaal nog niet in deze stadse vorm, maar het doet haar wel denken aan de Whatsapp-groepen op scholen en Telegram-groepen. "Daar wordt ook geroddeld en geshamed. Alleen dit is wel nog extremer, anoniem en wat mij betreft zou het ook niet moeten mogen."

Maar waarom is iemand exposen of outen (een onthulling doen) op Instagram zo slecht? Allereerst: wat op internet staat, gaat nooit meer weg, aldus Loth. Daarnaast heeft Instagram een algoritme van 'hoe extremer, hoe interessanter'. "Dus als account ben je er ook bij gebaat om roddels op de meest heftige manier te brengen. Dan komt het ook bij mensen die er niet eens naar zoeken en daarmee krijg je meer lezers en meer likes."

En daardoor verdienen techbedrijven geld, volgens Schnitzler. "De aandachtsindustrie: hoe meer we swipen en liken, hoe meer data we genereren. En die bedrijven willen onze data te pakken krijgen, daar maken ze profielen van en die kunnen ze doorverkopen voor reclamedoeleinden. Wat haat en hetze zaait, zoals roddel en achterklap, gaat enorm rondzingen."...

...Terug naar de post op Juice Channel Alkmaar, die avond verschijnt er inderdaad een post met daarin de naam van het bedrijf van de zogenaamde 'vreemdganger' en zijn er weer 100 volgers bij. De gedupeerden van de roddels is om een reactie gevraagd. Die zijn erg aangedaan, maar gaan niet in op vragen van NH Nieuws. Ze willen het 'niet groter maken dan het is'.

Alles bij de bron; AlkmaarCentraal