Wat hebben sigarettenfilters, light-producten en de privacymaatregelen van Google en Facebook met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal onderdeel van een marketingsstrategie, om zorgen die mensen hebben om te zetten in winst. Het zijn schijnalternatieven voor het écht oplossen van een probleem.

In plaats van ermee te stoppen, kunnen consumenten kiezen voor een gefilterde, light of privacyvriendelijke versie. En met een beetje mazzel onderscheidt de producent zich er ook nog eens mee van de concurrent...

...Het zal dus niemand verbazen dat de woorden van Google en Facebook over hun stappen om de platforms 'privacyvriendelijker' te maken groter zijn dan de uitwerking. Nadat 2018 in het teken stond van het ene privacyschandaal na het andere, kiezen ze dit jaar voor een pro-actieve koers.

Tegenover de mooie woorden uit Silicon Valley staan de daden. Amazon, Apple, Facebook en Google gaven in 2018 gezamenlijk 55 miljoen dollar uit aan lobby in de Verenigde Staten. Begin dit jaar stonden 238 mensen geregistreerd als lobbyist voor een van de vier bedrijven in Washington. En dit staat nog los van de honderden miljoenen die The Internet Association namens 'de interneteconomie' jaarlijks uitgeeft aan het beïnvloeden van wetgevers wereldwijd. En vraag het de wetgevers maar: dat leger aan lobbyisten wordt echt niet ingezet om de datahonger van 'big tech' te beteugelen.

Alles bij de bron; RTLZ