In de serie 'Klein privacyleed' lichten we kleine online privacyproblemen uit. Geen dingen om je kwaad over te maken, maar wel dingen waarvan het chill zou zijn voor gebruikers als het aangepast wordt. Het is namelijk makkelijk om deze kleine problemen over het hoofd te zien als het nieuws wordt overheerst door grote problemen. In deze debuutaflevering: de slinkse verhuisservice van PostNL.
Weinig mensen geven fucks om wat bedrijven doen met hun gegevens. Tot ze er een keer mee geconfronteerd worden. Bij René Spit kwam dit moment toen hij na zijn verhuizing ineens aan hem geadresseerde post kreeg van verschillende bedrijven, waaronder Praxis, Leen Bakker en BuurtKadoos, die hem persoonlijk feliciteerden met zijn nieuwe woning. Wat was er toch aan de hand? Het kon toch niet zo zijn PostNL zonder hun medeweten hun nieuwe adresgegevens verkocht aan allerhande bedrijven? Nou, wel dus. ...
Dus, mag dit, volgens de Autoriteit Persoonsgegevens? Ja. PostNL heeft namelijk op bijzonder slinkse wijze – via een onnodig ingewikkeld opt-outsysteem – ervoor gezorgd dat de meeste mensen niet eens doorhebben dat ze zich voor deze dienst kunnen afmelden.
...Zoals we in het begin aangaven, is het niet echt iets om je vreselijk kwaad over te maken. Het is uiteindelijk ook aangepast bij alle mensen die op Twitter geklaagd hadden over de dienst. Maar er mag best wat van gezegd worden. Dus bij dezen: PostNL, het is niet zo chill wat jullie doen en het zou voor iedereen fijn zijn als jullie er iets aan veranderen. Thanks, yo.
Mocht je zelf nou tegen een klein privacyprobleem aangelopen zijn, laat het ons dan weten door te mailen naar
Alles bij de bron; Motherboard