Online meer betalen voor een nieuwe winterjas dan iemand anders, omdat je zoekt vanuit een rijke gemeente? Dat is in theorie mogelijk met IP-tracking: een gewiekste marketingstrategie waarmee prijzen worden opgeschroefd zodra de onlineshopper langer zoekt, zoekt met een duurder apparaat of vanuit een rijke gemeente.
Over het bestaan van zulke prijsdiscriminatie gaan vooral geruchten, maar het bestaat wel degelijk, zegt marketingprofessor Gino Van Ossel aan de Vlaamse Vlerick Business School. "IP-tracking kan op sluwe manieren worden gebruikt om klanten meer geld af te troggelen."
Technieken om prijzen te veranderen, afhankelijk van iemands woonplaats, zijn al aangetroffen in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Daar is de discussie over hoe ethisch aanvaardbaar dit is nog gaande. Echte grenzen zijn niet vastgelegd. Van Ossel: "Het wordt hoog tijd dat Europa afspreekt wat aanvaardbaar is en duidelijke regels opstelt; cookies kun je verwijderen of weigeren, maar een IP-adres is niet te camoufleren...
...Een andere lucratieve strategie is e-commerce. Door cookies te installeren op een pc of smartphone onthoudt een site wat een klant heeft bekeken. Komt de klant later terug, dan weet de site dat er echte interesse is. Dat de prijs van een vliegticket stijgt naarmate je langer zoekt, is een bekend voorbeeld. ...
...Wat je zelf kunt doen om niet misleid te worden? Cookies verwijderen of niet accepteren. Verder raadt Van Ossel aan om te zoeken naar aanbiedingen vanaf verschillende apparaten op verschillende locaties. "Zoek dus bijvoorbeeld eens vanaf kantoor. En schrijf de prijzen op die je tegenkomt, zo kun je websites controleren." Of toch maar even de stad in, naar de echte winkels.
Alles bij de bron; Trouw [Thnx-2-Niek]