Apotheken hebben medische gegevens van hun klanten aan het commerciële bedrijf TENA gegeven zonder patiënten daarvan op de hoogte te stellen. Het gaat om gegevens van klanten die incontinentiemateriaal gebruiken.
Door nieuwe regels bij zorgverzekeraars Achmea, Agis en Zilveren Kruis moeten apotheken al hun incontinente klanten indelen in categorieën, van lichte tot zware incontinentie. 

Sommige apotheken doen dit niet zelf, maar hebben de hulp van TENA, een bekende leverancier van incontinentiemateriaal, ingeschakeld om de afnemers te bellen.

Alles bij de bron; telegraaf

Cliëntenbelang Amsterdam noemt het een ´bizarre situatie´ en vindt dat ´urineverlies een privacygevoelig onderwerp´ is. Volgens Achmea kunnen intakegesprekken echter zonder problemen door een fabrikant worden gevoerd. In een interne notitie van de zorgverzekeraar wordt aangedragen dat ´de Tena-verpleegkundige namelijk ook niet-Tenaproducten kan aanbevelen'.

Alles bij de bron; natzorggids

Demissionair minister van Volksgezondheid Schippers vindt het niet door de beugel kunnen dat bedrijven de beschikking krijgen over patiëntengegevens. “Apothekers hebben zich te houden aan de wet als het gaat om privacybescherming”, stelt Schippers in een reactie tegenover persbureau Novum. “Zo mogen zij zonder expliciete toestemming geen privacygegevens, waaronder uiteraard medische gegevens, aan bedrijven geven.” Schippers laat uitzoeker wat er precies aan de hand is bij Tena en kondigt aan “passend te reageren”.

Alles bij de bron; NRC