Facebook maakt grote winsten met content die onrechtmatig bij de originele bronnen werden weggehaald. Dat zegt de designstudio Kurzgesagt uit München in een video die op het online platform YouTube werd geplaatst

“Wanneer een analyse wordt gemaakt van de duizend populairste video’s op Facebook tijdens het eerste kwartaal van dit jaar, blijkt dat 725 producten bij de originele auteurs werden weggehaald en op de eigen videospeler van het sociale netwerk werden geplaatst,” merkt Kurzgesagt op. “Dat komt overeen met 17 miljard gestolen bezoekers.”

De designstudio merkt op dat de problemen met freebooting, het stelen van online video’s, steeds vaker moeten worden vastgesteld. “Alleen de dief en YouTube profiteren van het freebooting,” geeft Kurzgesagt nog aan. “Bovendien zorgt het algoritme van het sociale netwerk ervoor dat de gebruikers in hun newsfeed sneller een video van Facebook zullen aantreffen dan een link naar YouTube.”

Het sociale netwerk wijst er op dat gebruikers kunnen worden geblokkeerd wanneer wordt vastgesteld dat ze zich herhaaldelijk aan inbreuken tegen de copyright-regelgeving hebben bezondigd. Het sociale netwerk maakt tevens gewag van technologie die content-creatoren zou toelaten inbreuken tegen hun rechten te achterhalen. 

Alles bij de bron;Express


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha