Digitale Schandpaal

In een groeiend aantal binnensteden gebruiken winkeliers een databank om niet veroordeelde winkeldieven te registreren en een collectief winkelverbod op te leggen. Hoe wenselijk is dat?

...Tot een jaar geleden was het dagelijks raak in het centrum van Kampen: winkeldieven ‘roofden’ de winkels leeg. Daarom zijn de ondernemers uit Kampen vorig jaar gestart met een databank voor winkeldieven, in samenwerking met het aan de overheid gelieerde Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Wie in een van de ruim vijftig aangesloten winkels in Kampen steelt, komt – nadat de winkelier aangifte doet – in een afgeschermd systeem te staan met naam en foto. Ga je vaker in de fout? Dan volgt een winkelverbod voor een of alle deelnemende winkels met een looptijd van een jaar.

Het lijkt te werken: in Kampen is het aantal winkeldiefstallen sinds de invoering van de databank meer dan gehalveerd, ziet voorzitter Helleman...

...Hoewel de database bij deelnemers zorgt voor verbluffende resultaten, knaagt het. Want spelen winkeliers niet voor eigen rechter? En is de privacy van niet veroordeelde winkeldieven voldoende gewaarborgd?  

Het is een heel ingrijpend middel, vindt Sven Brinkhoff, hoogleraar straf(proces)recht aan de Open Universiteit, waarbij winkeldieven al bij één aangifte als schuldige in het systeem belanden. “Je bestempelt iemand als schuldig in een prille fase. Je zult maar onterecht op dit soort lijsten staan. Dat kan allemaal netjes in een protocol zijn geregeld, maar een zwak punt hierbij is dat de verantwoordelijkheid voor de naleving lijkt te liggen bij de lokale ondernemers.”

Privacydeskundige  Bart Schermer hamert erop dat dit soort systemen goed in de gaten moet worden gehouden. “In dat geval ben ik niet tegen zwarte lijsten zoals deze, maar het moet een heel streng systeem zijn. Het is een paardemiddel.” Alleen bij goedkeuring door de AP kan het worden ingezet, vindt Schermer.

Hoogleraar Brinkhoff signaleert dat initiatieven als een particuliere databank voor winkeldieven onderdeel zijn van een bredere maatschappelijke trend waarbij burgers steeds vaker aan ‘burgeropsporing’ doen. “We zien het ook bij buurt-appgroepen, burgerwachten en particuliere rechercheurs. Naming and shaming ligt op de loer. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn.”

Alles bij de bron; Trouw


 

Wanneer gebruikers van Google Chrome ervoor kiezen om hun cookies en site-gegevens te verwijderen laat de browser een deel van de data voor Google.com en YouTube ongemoeid. Zo blijft het mogelijk voor Google om gebruikers via de al aanwezige gegevens te identificeren. 

Via de pagina chrome://settings/cookies biedt Chrome de optie om bij het afsluiten van de browser cookies en site-gegevens te verwijderen. Wanneer Chrome wordt afgesloten verdwijnen voor het domein YouTube.com de cookies, maar blijven database storage, local storage en service workers achter. In het geval van Google.com wordt de local storage niet verwijderd. "Het geeft Google, en alleen Google, de mogelijkheid om Chrome-gebruikers die iets meer privacy willen te blijven volgen; iets wat zeer waardevol voor de internetgigant is bij het tonen van advertenties"

Google stelt dat het om een bug in Chrome gaat bij het verwijderen van cookies op first-party Google-websites en er binnenkort een fix wordt uitgerold.

Alles bij de bron; Security


 

De privacyautoriteit van het Verenigd Koninkrijk geeft luchtvaartmaatschappij British Airways een boete van 20 miljoen pond (bijna 22 miljoen euro), meldt ze op haar website. Het bedrijf krijgt de geldstraf omdat het gegevens van 400.000 klanten onvoldoende beschermde tegen digitale aanvallen. De privacywaakhond noemt het onacceptabel dat honderduizenden mensen hier slachtoffer van werden.

Het bedrag van 20 miljoen pond is een stuk kleiner dan de 183,4 miljoen pond die het ICO eigenlijk wilde opleggen. Toch is het de hoogste boete die de Britse privacyautoriteit ooit heeft opgelegd. 

Alles bij de bron; NU


 

Uit het grootschalig internationaal onderzoek van Plan International blijkt dat 58 procent van alle meisjes tussen de 15 en 25 jaar te maken krijgt met online intimidatie. Dat gaat van denigrerende opmerkingen tot het dreigen met verkrachting. 

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van Wereldmeisjesdag op 11 oktober, een door de Verenigde Naties uitgeroepen dag waarop aandacht wordt gevraagd voor de rechten en kansen van meisjes. Plan ondervroeg 14.071 meisjes en jonge vrouwen tussen de 15-25 jaar uit 32 landen. In Nederland deden duizend meisjes en jonge vrouwen mee, waarvan ook 58 procent ervaring heeft met online intimidatie.

Als gevolg van de online intimidatie stopt 13 procent van de meisjes met het delen van hun mening op social media, 12 procent past de manier waarop ze zich uitten op social media aan en 8 procent stopt helemaal met het social mediaplatform waarop de online intimidatie plaatsvond. Het platform waarop intimidatie het meest voorkomt is Facebook (39 procent), gevolgd door Instagram (23 procent). Bijna de helft van de ondervraagde meisjes geeft aan dat ze aangevallen worden vanwege het delen van hun standpunten. 

De meest voorkomende vormen van intimidatie (59 procent) zijn kwetsende en beledigende opmerkingen. In 37 procent gaat het om seksuele intimidatie (seksuele opmerkingen of vragen om seks in ruil voor geld of producten). En in 39 procent dreigt de afzender met seksueel geweld (dreiging met verkrachting of het sturen van pornografische beelden). 

Nagenoeg één op de vijf meisjes zegt dat de online intimidatie problemen op school veroorzaakt. Bovendien remt het meisjes om van zich te laten horen, om hun mening te delen. 

Plan International roept social mediabedrijven zoals Facebook en Instagram op om specifiek gegevens over gevallen van online intimidatie bij meisjes en jonge vrouwen te verzamelen en effectieve en toegankelijke rapportagemechanismen te ontwikkelen die gericht zijn op het signaleren van gendergerelateerd geweld. Op deze manier kunnen daders ter verantwoording worden geroepen.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Ook bij PostNL en de ANWB heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een fout gemaakt door tegen beloftes in een beroep te doen op de organisaties om medewerkers te vragen de corona-app te installeren. Dat blijkt uit een brief die minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, CDA) maandag naar de Kamer heeft gestuurd.

Twee weken geleden was dit ook het geval bij maaltijdbezorgers, bleek uit berichtgeving van NRC. Eerder had De Jonge nog benadrukt dat werkgevers nooit een dergelijk verzoek mogen doen.

In de brief geeft De Jonge toe dat het verzoek „anders gemoeten” had. De „suggestie om ‘medewerkers te vragen de app te downloaden’ had niet gedaan mogen worden omdat hier sprake is van een gezagsrelatie”, schrijft hij. Het ministerie had beter moeten benadrukken dat het gebruik van de app vrijwillig is, aldus de minister.

Bron; NRC


 

Stichting Waternet, dat verantwoordelijk is voor de drinkwatervoorziening, riolering en waterbeheer van ruim anderhalf miljoen huishoudens in de regio Amsterdam, heeft grote problemen bij de digitale beveiliging. Het is volgens medewerkers van het bedrijf, die uit veiligheid anoniem wilden blijven, niet de vraag "of, maar wanneer" de beveiliging voor grote problemen gaat zorgen.

Zo probeerden IT'ers het gebruik van persoonlijke computers op het interne netwerk te verbieden, omdat deze in de praktijk vaak achterlopen op updates. Dit werd echter weer teruggedraaid, toen binnen het bedrijf werd geklaagd. 

Bovendien krijgen veel medewerkers te veel rechten (overautorisatie) en kunnen ze daardoor bij meer data dan nodig is voor hun functie. Hierdoor konden eerder dit jaar door een fout alle Waternet-medewerkers bij de vertrouwelijke data van zo'n 200.000 klanten.

Alles bij de bron; NU


 

Door een fout weten nu ruim honderd medewerkers van de politie van elkaar dat zij PTSS (Post-Traumatische Stress-Stoornis) hebben. In een uitnodiging waren hun e-mail-adressen per abuis in de adresbalk, in plaats van in het BCC-veld geplaatst...

...Omdat praten met collega’s kan helpen, worden regelmatig contactdagen georganiseerd. In een uitnodiging hiervoor zette de casemanager van het meldpunt PTSS van de politie per ongeluk alle namen en e-mailadressen in de gewone adresbalk van de email, in plaats van verborgen in de BCC. Een van de getroffenen stuurde de e-mail-wisseling die daarop volgde door naar Omroep Brabant. De betreffende e-mail werd direct ingetrokken en de geadresseerden ontvingen excuses.

Een van de genodigden liet weten: ‘.... ik ga nooit. Want ik wil niet dat mensen van me weten dat ik PTSS heb. Ik schaam me ervoor.’ 

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

De Autoriteit Persoonsgegevens is bezorgd over de manier waarop horecaondernemers contactgegevens van bezoekers registreren. Lijsten met telefoonnummers gaan van tafel tot tafel en worden soms zelfs gebruikt voor ‘romantische’ doeleinden...

...ze had zaterdagavond koud het café verlaten of ze kreeg een WhatsAppje: ‘Leuke avond gehad?’ Het was van de barman die haar zojuist nog twee cocktails had geserveerd. Hij was benieuwd of ze misschien zin had om binnenkort eens samen wat te drinken. Hij had haar telefoonnummer niet gevraagd, maar overgetikt van de registratielijst voor bron- en contactonderzoek. 

De afgelopen twee weken kreeg de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tientallen klachten binnen. Registratielijsten met namen en telefoonnummers zouden van tafel tot tafel gaan. Bovendien worden ze soms gebruikt om klanten ongevraagd te abonneren op een nieuwsbrief of mee te laten dingen bij winacties. Het baart de privacywaakhond zorgen...

...Koninklijke Horeca Nederland waarschuwt alle ondernemers tegen ‘slimme constructies’ om gegevens voor andere doeleinden te gebruiken, zoals marketing. ‘Dat schaadt het vertrouwen’, aldus de brancheorganisatie.

Precies om die reden besloot Georgia melding te maken bij de manager van de flirtende ober. ‘Je laat je nummer achter in goed vertrouwen met de gedachte: dit gaat in een doos waar niemand het ziet. Alleen als er een uitbraak is, bellen ze me. Het voelde nu alsof ik helemaal geen controle had over wie mij contacteerde.’

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha