Een blogger deed bij wijze van experiment exact het tegenovergestelde. Hij zette 3 weken lang alle privacy-instellingen bij sociale media en dergelijke volledig open om te kijken wat er dan gebeurde. De blogger, Thorin Klosowski, gebruikte Foursquare, Forecast, Banjo, Twitter, Instagram, Facebook en Spotify, zette alle privacy-instellingen open en zette al zijn digitale beveiligings-, anonimiserings- en antitrackingsoftware uit. Het experiment leverde zowel positieve als negatieve dingen op.

Positief is dat hij door locatie-apps meer in contact kwam met oude vrienden en familie, waarvan hij normaal gesproken niet zou hebben geweten dat ze in de buurt waren. Ook hielpen de gepersonaliseerde advertenties bij Facebook hem herinneren dat hij nog een vloerkleed nodig had. Negatief is dat hij door een vriend betrapt werd op een leugentje om bestwil en dat hij geïrriteerd raakte door het eenzijdige karakter van de gepersonaliseerde advertenties.

Alles bij de bron; solv 


Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!