Het UWV heeft vorig jaar meer dan 600 datalekken aan de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld. Een jaar eerder waren het er nog 342. Dat laat de instantie in het jaarverslag over 2019 weten. Vorig jaar ontving het UWV 1657 signalen over datalekken. Van deze datalekken waren er 606 "meldenswaardig" en werden aan de Autoriteit Persoonsgegevens gerapporteerd.

Vorig jaar kreeg de instantie met twee grote datalekken te maken. Bij het eerste datalek werden via het account van een werkgever op Werk.nl 117.000 unieke cv's gedownload. Daarop zijn alle gedupeerden en de AP ingelicht en het betreffende account geblokkeerd. Tevens zijn alle wachtwoorden van werkgevers gereset en oude accounts opgeschoond. Ook zijn de processen rond de monitoring verbeterd.

Bij het tweede grote datalek had een UWV-medewerker bij een uitnodigingsmail een bijlage toegevoegd met persoonsgegevens van 586 klanten. De mail werd naar 99 klanten gestuurd. 

Ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft vorig jaar meer datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld. Werd er in 2018 nog 157 keer melding van een datalek bij de toezichthouder gemaakt, vorig jaar ging het om 512 datalekken. In de meeste gevallen ontstaan de datalekken bij het versturen van post. De SVB is verantwoordelijk voor de uitvoering van het AOW-pensioen, de kinderbijslag en enkele andere regelingen.

Na onderzoek door de Autoriteit Persoonsgegevens heeft de SVB de registratie van datalekken aangepast, zodat voortaan op een meer consequente wijze het soort datalekken en genomen maatregelen wordt bijgehouden. Tevens zijn er bewustwordingscampagnes onder medewerkers en leidinggevenden gehouden voor het voorkomen en rapporteren van datalekken bij de organisatie.

Van de 512 datalekken die de SVB vorig jaar bij de Autoriteit Persoonsgegevens meldde werden er 192 veroorzaakt bij het verzenden van de jaaropgaven. Het ging om een storing in een foutendetectiesysteem in de geautomatiseerde postverwerking bij de postverwerker van de SVB. Pas na de verzending werd ontdekt dat brieven gericht aan meerdere personen in één en dezelfde enveloppe terecht waren gekomen. Verder zorgden fouten in de adressering, meer brieven bij elkaar in één envelop bij handmatige verzendingen en het verwerken van stukken in verkeerde dossiers tot de nodige datalekken.

Beide instanties praten de toename goed met de motivatie 'het toegenomen bewustzijn onder medewerkers.' daarnaast claimt de SVB dat 'een stijgend privacy-bewustzijn van klanten ook leidt tot een toename van meldingen die de SVB ontvangt'

Alles bij de bron; Security [UWV] & Security [SVB]